AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Jeg har vært på jobb intervju og arbeidsgiver vil at jeg skal starte med arbeidstrening gjennom NAV da jeg er registrert arbeidsledig og mottar arbltrygd. Det betyr at nav skal dekke min lønn 6 mnd fremover. Jeg har regnet på og ved å flytte 7 t unna. Leie en sokkelleilighet på 4500 kr mnd pluss er d billigste jeg kommer. Jeg har billån og forsikring og ett annet boliglån. En del gjeld jeg ikke får betalt så lenge jeg står uten jobb. Ut fra mine beregninger da sitter jeg igjen med 1500-2000 kr pr mnd som skal dekke mat og diesel lege etc... jeg tror ikke jeg klarer det i 6 mnd og ser ut som jeg må takke nei til jobben. Hadde jeg fått startet direkte og fått vanlig lønn hadde jeg fått 8000 kr i mnd. D ønsker ikke arbeidsgiver. Holder på å mistet litt motivasjonen for innser at dette vil bli samme problem uansett hvor jeg søker. Ja kan søke sosial stønad hver mnd i 6 mnd men der tar de null hensyn til billån og forsikring. Det regnes som levekostnadspenger og det blir trukket fra på det man har som krav å leve for. Trenger bare noen tips på andre løsninger?? Nye ideer... jeg går tom for alternativer syns jeg. Anonymkode: f4841...15c
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 8000 kr mer i mnd skulle d være Anonymkode: f4841...15c 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Hva er det NAV ødelegger? Anonymkode: d0425...466 14
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 Unnskyld meg. Men er det virkelig NAV som ødelegger dette her? De legger til rette og GIR deg penger. Om bedriften krever arbeidstrening gjennom NAV, så må du kanskje se på hva du selv kan bidra med i saken, før du legger skylden over på andre. Selg bilen, ta buss, spar så mye du kan. Og ja, jeg kommer selv fra bygda hvor det ikke finnes bil, men man må faktisk plassere seg sånn at levekostnader og lønn går opp i opp. Anonymkode: 14f35...dfd 23
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 til innlegget over: *ikke finnes buss (så klart) Anonymkode: 14f35...dfd
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 Er avhengig av bil dit jeg kommer og. Hvordan komme på jobb?? Men kanskje feil å si nav ødelegger men nå har jeg sloss med de i 6 måneder og klart alt selv. De har ikke villet hjelpe med noe bortsett fra nå da de vil yte praksis plass. De gjør det mye vanskelig enn hva det er i hvertfall for folk å komme i jobb. Har du vært innom Nav systemet selv? Her jeg er no overlever jeg fordi jeg bor gratis... Anonymkode: f4841...15c 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #7 Skrevet 8. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er avhengig av bil dit jeg kommer og. Hvordan komme på jobb?? Men kanskje feil å si nav ødelegger men nå har jeg sloss med de i 6 måneder og klart alt selv. De har ikke villet hjelpe med noe bortsett fra nå da de vil yte praksis plass. De gjør det mye vanskelig enn hva det er i hvertfall for folk å komme i jobb. Har du vært innom Nav systemet selv? Her jeg er no overlever jeg fordi jeg bor gratis... Anonymkode: f4841...15c Må vel og si at jeg har søkt hele Norge på samme type jobb etter min utdannelse ca 50 søknader og endelig får jeg napp og er sjeleglad👍🏻 ts... Anonymkode: f4841...15c 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er avhengig av bil dit jeg kommer og. Hvordan komme på jobb?? Men kanskje feil å si nav ødelegger men nå har jeg sloss med de i 6 måneder og klart alt selv. De har ikke villet hjelpe med noe bortsett fra nå da de vil yte praksis plass. De gjør det mye vanskelig enn hva det er i hvertfall for folk å komme i jobb. Har du vært innom Nav systemet selv? Her jeg er no overlever jeg fordi jeg bor gratis... Anonymkode: f4841...15c Så bra at du bor gratis. Det hjelper på situasjonen din nå. Hva med å samkjøre med noen, å betale for skyssen? Går det? Du har sloss med NAV i 6 mnd. Om det er så forbanna tungt å "sloss" med NAV, er det jo virkelig ingen som tvinger deg til det. De er der for å hjelpe folk. Du skriver også at du har boliglån, billån og annen gjeld. Om du er i en så økonomisk knipe, hvorfor selger du ikke tingene av verdi, og får betalt ned? I stedet for å skylde på andre? Man trenger jo ikke en bil med billån. Mange greie biler til en billig penge. Og hva med boliglånet? Hvorfor kan du ikke kvitte deg med dette? Jeg har vært innom NAV-systemet selv, og vet det er et helvette. Men trenger man virkelig hjelp og penger gjør man alt man kan for å få det til å fungere. Tenk på hva DU kan gjøre selv, i stedet for å skylde på NAV. Det er jo ikke NAV sin feil for at arbeidsgiver ikke vil ansette deg fra starten av. Anonymkode: 14f35...dfd 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #9 Skrevet 8. november 2019 Ja, nav ødelegger med å ikke betale i overgangsperioden. Jeg fikk samme idiot behandling. De sier at du ikke kan motta lønn og støtte samtidig. Problemet er bare at man ikke får lønn den første måneden. Husker jeg spurte nav kjerringa, men hvordan skal jeg da komme ut igjen i jobb, hvis jeg ikke kan ta bussen til jobb, ikke kan betale husleia fordi jeg har fått jobb, og ikke får mat? Fikk til svar, at da måtte jeg bare ikke jobbe så mye. Mest selvmotsigende og idiotiske svaret jeg noen gang har hørt. Dette er enda en grunn til at det er vanskelig å komme ut i jobb igjen for de som vil. Anonymkode: 2573c...fc3 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #10 Skrevet 8. november 2019 Hva skal jeg selge utenom bil?? Si meg det du... er kun bilen jeg har igjen som gir meg litt frihet og glede slik at jeg kommer på på jobb intervju. Får tatt vare på mine gamle foreldre. Jeg eier ikke nåla i veggen og d syns for ingen kreditorer finner noe å ta så langt. Jeg overholder faste utgifter som lån og forsikringer og ønsker å fortsette med d. Du var litt av en hissig propp😂. Alternativt som arb ramset opp var at jeg jobber der 50% i begynnelsen for å beholde dagpengene... tiltakapengene hvis man velger det i stedet er 350 kr dagen. Fatter ikke hvordan de tror folk skal overleve på det?? Anonymkode: f4841...15c 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #11 Skrevet 8. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, nav ødelegger med å ikke betale i overgangsperioden. Jeg fikk samme idiot behandling. De sier at du ikke kan motta lønn og støtte samtidig. Problemet er bare at man ikke får lønn den første måneden. Husker jeg spurte nav kjerringa, men hvordan skal jeg da komme ut igjen i jobb, hvis jeg ikke kan ta bussen til jobb, ikke kan betale husleia fordi jeg har fått jobb, og ikke får mat? Fikk til svar, at da måtte jeg bare ikke jobbe så mye. Mest selvmotsigende og idiotiske svaret jeg noen gang har hørt. Dette er enda en grunn til at det er vanskelig å komme ut i jobb igjen for de som vil. Anonymkode: 2573c...fc3 Spot on akkurat slik jeg føler de er på nav Ts... de vil ikke ha folk ut i jobb... jeg spurte og om å få tatt noen kurs og endre kurs. D var blankt nei. Når du har en utdannelse er d lite hjelp og få. Ja vil bare jobbe som vanlig folk men med dette nav systemet blir d fryktelig firkantet kronglete å komme i jobb ts Anonymkode: f4841...15c 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #12 Skrevet 8. november 2019 Det høres da mer ut som om den potensielle arbeidsgiveren ødelegger ved å ikke ville betale full lønn? Anonymkode: a77d6...edf 8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #13 Skrevet 8. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres da mer ut som om den potensielle arbeidsgiveren ødelegger ved å ikke ville betale full lønn? Anonymkode: a77d6...edf Det er ikke vanlig å betale lønn på forskudd. Det er nav som er vrange her, og på den måten holder folk fra å komme i jobb igjen. Anonymkode: 2573c...fc3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #14 Skrevet 8. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det høres da mer ut som om den potensielle arbeidsgiveren ødelegger ved å ikke ville betale full lønn? Anonymkode: a77d6...edf De vil bare forsikre at jeg er bra nok dette er min ene second chance jeg har til å vise at jeg er bra nok. Jeg forstår arb g her. Jeg får ikke den opplæringen jeg trenger ved å bli ansatt 50% da må jeg enten bare jobbe resten av dagen uten å si noe til nav da for å få all den opplæringen jeg trenger. D er også kanskje en mulighet. Skal høre med nav på tirsdag. De er jo bare åpen tirsdag og torsdag og solstråla jeg har som veileder gjør absolutt alt vanskelig ... d så jeg i går da var jeg der og min veileder var syk så spurte hun som var der... polsk dame... hun ringte arb g med en gang og fikset d meste på 5 min mens den andre kunne ikke ringe... ville ikke sende epost til arb g etc. Fikk ikke til noe virket d som. ts Anonymkode: f4841...15c 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #15 Skrevet 8. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig å betale lønn på forskudd. Det er nav som er vrange her, og på den måten holder folk fra å komme i jobb igjen. Anonymkode: 2573c...fc3 De fleste kommunale og statlige arbeidsgivere forhåndsbetaler to uker og etterbetaler to uker slik at man får lønn etter å ha jobbet i to uker. Anonymkode: d0425...466 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #16 Skrevet 8. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil bare forsikre at jeg er bra nok dette er min ene second chance jeg har til å vise at jeg er bra nok. Jeg forstår arb g her. Jeg får ikke den opplæringen jeg trenger ved å bli ansatt 50% da må jeg enten bare jobbe resten av dagen uten å si noe til nav da for å få all den opplæringen jeg trenger. D er også kanskje en mulighet. Skal høre med nav på tirsdag. De er jo bare åpen tirsdag og torsdag og solstråla jeg har som veileder gjør absolutt alt vanskelig ... d så jeg i går da var jeg der og min veileder var syk så spurte hun som var der... polsk dame... hun ringte arb g med en gang og fikset d meste på 5 min mens den andre kunne ikke ringe... ville ikke sende epost til arb g etc. Fikk ikke til noe virket d som. ts Anonymkode: f4841...15c Vêr du hva. Hvis jeg hadde vært i din situasjon, og jeg visste at jeg fikk den fast, hadde jeg heller basert meg på tilgivelse enn tillatelse, og heller betalt nav tilbake i ettertid, selv om de egentlig ikke burde fått ei krone. Man burde faktisk få støtte til man begynner å få lønn igjen. For de smulene man får på trygd, er ikke nok til å spare til en slik overgang. Nesten ingen kan eller vil flytte hjem til foreldre i en overgangsperiode heller. På dette området, virker faktisk nav mot sin hensikt. Anonymkode: 2573c...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #17 Skrevet 8. november 2019 Det er jo arbeidsgiver som ødelegger, siden de prøver å sko seg på din situasjon, og slippe å lønne deg. Min erfaring er at sånne folk vil man egentlig ikke jobbe for. Har vært i samme situasjon to ganger, men heldigvis funnet noe annet i siste liten. Sist gang gikk jeg på sosialstønad, og fikk en praksisplass 100% for tiltakspenger, i gangavstand hjemmefra, men en bransje jeg overhode ikke er interessert i. Samtidig fant jeg på egen hånd en 40% stilling med mulighet for mer, og med vanlig lønn, og valgte sistnevnte, selv om det var mer usikkert. Jobbet vel i snitt 70-80% det året jeg jobbet der, men fant meg også en annen deltidsjobb etter noen måneder, som etterhvert ble full, fast stilling, så jeg kunne si opp 40%-jobben. Samme skjedde noen år tidligere, fikk først tilbud om jobb hvor Nav betalte lønna første 6 mnd, på nærmeste tettsted, men arbeidsgiver virket som en skikkelig sleiping, så det var veldig dårlig vibber. I siste liten ramlet jeg over en sommerjobb hvor jeg måtte pendle en time, og ha hybel på arbeidsstedet. Men med normale lønnsvilkår. Valgte den, og fikk utvidet jobb utover høsten, og mens jeg jobbet der fant jeg en full, fast stilling nærmere hjemme. Så det jeg har lært av dette er at dersom du kan unngå å involvere Nav i ansettelsesprossesser så er det alltid å foretrekke. Man slipper å bli sett på som b-vare av sin nye arbeidsgiver, man får ordentlig lønn, og selv om man ikke får fulltid med en gang vil man fremstå som langt mer attraktiv, både for de man jobber for, og i søk av andre jobber. Har man vært langtidsledig finner man ikke alltid drømmejobben, og man må kanskje ta strevet med å kombinere to deltidsjobber en periode. På det meste jobbet jeg 80+80%, og selv om det var en strevsom periode fikk jeg kommet meg på beina igjen økonomisk, etter perioden på sosialstønad, og lagt grunnlaget for et godt inntrykk hos den arbeidsgiveren jeg fortsatt har. Du tjener ingenting på å sitte og være irritert på Nav, prøv å se på mulighetene, og hva du minimum kan klare deg med. Jeg vet ikke hvor lantg du må kjøre daglig, men det er mulig å greie seg på 1500-2000 i måneden, i en begrenset periode. (Denne måneden har jeg dårlig råd selv, har greid meg på 200 kroner i uka, ved å dumpsterdive og tømme kjøkkenskap og fryser.) Husk at Nav vil også dekke flytting i mange tilfeller, dersom du har vært langtidsledig. Anonymkode: a4790...b6e 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #18 Skrevet 8. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres da mer ut som om den potensielle arbeidsgiveren ødelegger ved å ikke ville betale full lønn? Anonymkode: a77d6...edf Akkurat det tenkte jeg også! Og TS, er du sikker på at du får jobb etter at NAV har betalt lønn i et halvt år? Jeg har blitt lurt av arb.giver på dette 2 ganger..... Hvis arb.giver trenger folk, og ønsker å ansette deg, synes jeg det er rart at de ikke gjør det med en gang! Anonymkode: 5d87b...af0 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #19 Skrevet 8. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vil bare forsikre at jeg er bra nok dette er min ene second chance jeg har til å vise at jeg er bra nok. Jeg forstår arb g her. Jeg får ikke den opplæringen jeg trenger ved å bli ansatt 50% da må jeg enten bare jobbe resten av dagen uten å si noe til nav da for å få all den opplæringen jeg trenger. D er også kanskje en mulighet. Skal høre med nav på tirsdag. De er jo bare åpen tirsdag og torsdag og solstråla jeg har som veileder gjør absolutt alt vanskelig ... d så jeg i går da var jeg der og min veileder var syk så spurte hun som var der... polsk dame... hun ringte arb g med en gang og fikset d meste på 5 min mens den andre kunne ikke ringe... ville ikke sende epost til arb g etc. Fikk ikke til noe virket d som. ts Anonymkode: f4841...15c Det er en dårlig unnskyldning! Alle nyansatte har prøvetid i 6 mnd. Dette gjør arb.giver for å slippe å bruke sine egne penger! Anonymkode: 5d87b...af0 9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #20 Skrevet 8. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en dårlig unnskyldning! Alle nyansatte har prøvetid i 6 mnd. Dette gjør arb.giver for å slippe å bruke sine egne penger! Anonymkode: 5d87b...af0 Ja og de sparer penger på opplæring der du ikke er noe effektiv arb kraft uansett. Ja er klar over at jeg kan stå uten jobb om 6 mnd’er. Her skulle jeg heller ønsket at nav ikke tilbød noe praksis plass. Minuset er at også arb giver har jobbet i nav og kan de fleste reglene der. Anonymkode: f4841...15c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå