Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har tenkt til å opprette ett lite enkeltmannsforetak. Kan jeg kjøpe nødvendige ting jeg trenger til bedriften gjennom bedriften? La oss si en jobbpc. Får jeg kjøpt det med organisasjonsnummer? 

beklager er helt blank på dette. Dette er altså nødvendige ting jeg vil kjøpe inn, men det hadde vært kjekt med faktura. 

Anonymkode: 200fa...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foresten, jeg har veldig lav inntekt for øyeblikket. Vil det påvirke om jeg får kjøpt ting gjennom bedriften?

Anonymkode: 200fa...6cc

Skrevet

Det er en enkel sak å opprette enkeltpersonforetak. Registreringen gjør du i altinn og er gratis i mange tilfeller. Noen dager senere får du organisasjonsnummer. 

Du må ha startkapital for å kjøpe det du trenger og sette deg inn i reglene for bokføringsplikt og forskuddsskatt, og mva etterhvert. Må du ha lån? Da regner jeg at banken vil ha en form for sikkerhet. Hva tenker du å selge? 

Ta kontakt med kommune/næringsforum og få tilbud om gründerkurs, f.eks via HoppId. 

Anonymkode: 65cb9...9b7

• Liker 1
Skrevet

Enkeltpersonforetak burde være forbudt. Næring drives best i et aksjeselskap (AS). EPF er en skummel hybrid der private og bedriftens penger blandes, skattes hardt og med risikoen for at hus og hjem går med i dragsuget når det en dag smeller. Noe det alltid gjør, spørsmålet er ikke hvis, men når...

Ikke kan foretaket selges heller, man "bygger" verdier som aldri oppnår en faktisk, omsettelig verdi.

Men nei, du får ikke kreditt bare ved å opprette et foretak.

Skrevet
16 minutter siden, A-hunter skrev:

Enkeltpersonforetak burde være forbudt. Næring drives best i et aksjeselskap (AS). EPF er en skummel hybrid der private og bedriftens penger blandes, skattes hardt og med risikoen for at hus og hjem går med i dragsuget når det en dag smeller. Noe det alltid gjør, spørsmålet er ikke hvis, men når...

Ikke kan foretaket selges heller, man "bygger" verdier som aldri oppnår en faktisk, omsettelig verdi.

Men nei, du får ikke kreditt bare ved å opprette et foretak.

For noe vrøvl.

Anonymkode: 48086...34d

• Liker 4
Skrevet

Du kan kjøpe alt du vil til firmaet. Men du må jo ha penger eller kreditt. Du får ikke automatisk kreditt selv om du oppretter et firma, uansett form. 

Før du gjør dette bør du helst sette deg litt inn i skatt, mva og andre regler. Pluss at du bør være ganske sikker på at du har en idé som det er et marked for. 

Skrevet

Tenker du på moms-fratrekket en bedrift som er momsregistrert kan få? 

Anonymkode: 516f3...232

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på moms-fratrekket en bedrift som er momsregistrert kan få? 

Anonymkode: 516f3...232

Det kan en ikke gjøre før bedriften har passert 50 000 i omsetning. 

Anonymkode: 09d99...3b9

• Liker 1
Skrevet
På 8.11.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

For noe vrøvl.

Anonymkode: 48086...34d

Hvis du av en eller annen grunn tror at ikke enhver bedrift i løpet av sin levetid opplever likviditetsskvis i form av manglende betaling/oppgjør fra kunder, uventede krav fra kreditorer, krav om skatte- eller avgiftsbetaling fra Staten eller noe som helst som truer eksistensen, eller kombinasjoner av foranstående, så foreslår jeg at du holder deg hos NAV. Det er nok trygt og godt.

75% av bedrifter som startes eksisterer ikke fem år senere. Det er ihvertfall ikke fordi press på likviditet og stor risiko ved etablering er noe vrøvl slik du tror.

Skrevet
2 timer siden, A-hunter skrev:

75% av bedrifter som startes eksisterer ikke fem år senere. Det er ihvertfall ikke fordi press på likviditet og stor risiko ved etablering er noe vrøvl slik du tror.

Nå er det ikke meg du siterer men en link til hvor du har disse tallene fra hadde vært fint. Ikke først og fremst for å bekrefte det du skriver men for å se hva som ligger bak. 

Avhengig av hva du skal drive med så kan et ENK være en grei måte å drive selskap på. Nettopp fordi det er enklere. Jeg har et enk som har vært i drift i mange år. Jeg har ingen nesten ingen kostnader (hjemmekontor) og fakturerer etter utførte oppdrag. (konsulent) Det er altså ingen risiko i å drive dette. Og ergo ingen grunn til å komplisere selskapet med et AS. 

Nå driver jeg også et AS. Der er det ansatte, innkjøp, administrative kostnader og salgsinntekter. I tillegg til ganske kostbare regnskapstjenester, revisorhonorarer og styrehonorarer. Dette slipper jeg i mitt ENK. 

Det stemmer at mange selskaper ikke eksisterer etter 5 år. Årsaken til dette er flere. Noen går konkurs. Noen selges, noen fusjonerer og andre selger patentet eller innmaten i selskapet. Og enkelte legges ned fordi forretningsidéen ikke var så god likevel. Men å hevde at alle går under på grunn av likviditet eller stor risiko er bare tøv. 

Et ENK er også mye enklere å legge ned. Fordi du har bare deg selv å bli enig med. Trenger du ikke selskapet mer, legg det ned. 

• Liker 3
Skrevet
På 8.11.2019 den 17.04, A-hunter skrev:

Dette stemmer heller ikke. Et ENK har balanse på samme måte som et AS. Der verdier identifiseres, verdsettes og dermed kan omsettes. Blant annet en egen bankkonto. Mitt ENK har både kundefordringer, bankkonto og balanseførte eiendeler. 

I tillegg har jeg en kundeliste på ca 300 kunder som er immateriell. Den kan omsettes til høystbydene. Jeg har fått et pent bud på den tidligere men velger å sitte på den inntil videre. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke meg du siterer men en link til hvor du har disse tallene fra hadde vært fint. Ikke først og fremst for å bekrefte det du skriver men for å se hva som ligger bak. 

Avhengig av hva du skal drive med så kan et ENK være en grei måte å drive selskap på. Nettopp fordi det er enklere. Jeg har et enk som har vært i drift i mange år. Jeg har ingen nesten ingen kostnader (hjemmekontor) og fakturerer etter utførte oppdrag. (konsulent) Det er altså ingen risiko i å drive dette. Og ergo ingen grunn til å komplisere selskapet med et AS. 

Nå driver jeg også et AS. Der er det ansatte, innkjøp, administrative kostnader og salgsinntekter. I tillegg til ganske kostbare regnskapstjenester, revisorhonorarer og styrehonorarer. Dette slipper jeg i mitt ENK. 

Det stemmer at mange selskaper ikke eksisterer etter 5 år. Årsaken til dette er flere. Noen går konkurs. Noen selges, noen fusjonerer og andre selger patentet eller innmaten i selskapet. Og enkelte legges ned fordi forretningsidéen ikke var så god likevel. Men å hevde at alle går under på grunn av likviditet eller stor risiko er bare tøv. 

Et ENK er også mye enklere å legge ned. Fordi du har bare deg selv å bli enig med. Trenger du ikke selskapet mer, legg det ned. 

Det er jo bare å google. Tallene ligger åpent og de endrer seg lite gjennom årene.

Ellers diskuterer ikke jeg med anonyme brukere som hevder andres bidrag "er bare tøv". Du får ta deg litt sammen, oppføre deg som folk (og ikke som et lite barn) og la være å gjemme deg.

Å hevde at å drive ENK, den absolutt største årsaken til personlige konkurser, er enkelt tyder på at veien dit er bratt...

Skrevet
33 minutter siden, A-hunter skrev:

Det er jo bare å google. Tallene ligger åpent og de endrer seg lite gjennom årene.

Ellers diskuterer ikke jeg med anonyme brukere som hevder andres bidrag "er bare tøv". Du får ta deg litt sammen, oppføre deg som folk (og ikke som et lite barn) og la være å gjemme deg.

Å hevde at å drive ENK, den absolutt største årsaken til personlige konkurser, er enkelt tyder på at veien dit er bratt...

Det er ikke min jobb å dokumentere dine påstander. Uten dokumentasjon er det bare å se bort fra din påstand. Den kan verken verifiseres eller kommenteres. 

Personlige konkurser: Dette er også feil. Den største årsaken er høy personlig gjeldsgrad. Man låner mer enn man klarer å betale ned. Kom gjerne med dokumentasjon som viser at jeg tar feil. 

Gjest kalkulator
Skrevet

Stakkarslige hersketeknikker fra AB. Fremstår kun som en bastant bedreviter. Direkte pinlig å se. 

Skrevet
5 timer siden, kalkulator skrev:

Stakkarslige hersketeknikker fra AB. Fremstår kun som en bastant bedreviter. Direkte pinlig å se. 

Du må gjerne komme med fakta og arrestere meg for faktafeil når du får sovet av deg rusen. 

Rollen som gråtekone kler deg men brukerdebatt er et regelbrudd så det er ikke å anbefale. 

Gjest kalkulator
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne komme med fakta og arrestere meg for faktafeil når du får sovet av deg rusen. 

Rollen som gråtekone kler deg men brukerdebatt er et regelbrudd så det er ikke å anbefale. 

I rest my case 🤣

Jeg drikker kun brus, Jesus er min rus

Endret av kalkulator
Gjest kalkulator
Skrevet (endret)

dobbelpost. fillern

Endret av kalkulator
Skrevet
On 11/9/2019 at 5:41 PM, A-hunter said:

Dette er ikke det samme som at de er konkurs. En naturlig vei å gå for mange er å starte i det små med et enkeltpersonforetak og senere gå over til AS når man er klar for å satse mer - da legges normalt ENKet ned og AS starter opp. Forøvrig kan alt av verdier, kundeliste o.l. overføres til ASet og dermed fortsatt ha mye verdi. 

Jeg har et ENK selv, tjener et sted mellom 50 og 150 000 i året, alt ettersom hvor mye jeg bruker det. En fin ekstrainntekt ved siden av fast jobb. Kunne aldri tenke meg å starte AS med alt som følger med der. A-meldinger for å få ut lønn, årsregnskap til brreg, krav om bankavstemminger o.l. Jeg selger kurs/tjenester og har verken et stort behov for adskilt konto eller mer komplisert regnskapsføring. Det er veldig, veldig mange som meg. Enten går de over til AS etterhvert eller kanskje får de seg fast arbeid og ønsker ikke være selvstendig næringsdrivende. 

Anonymkode: 39c65...394

• Liker 1
Skrevet
På 9.11.2019 den 20.00, A-hunter skrev:

Du kommer jo bare med vås. Slenger ut påstander som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke selskapsformen som er problemet, det er innehaveren.. 

Skrevet
21 minutter siden, FrodeF skrev:

Du kommer jo bare med vås. Slenger ut påstander som ikke har rot i virkeligheten. Det er ikke selskapsformen som er problemet, det er innehaveren.. 

Selvsagt har det noe med selskapsformen å gjøre! Det er jo selskapsformen som binder foretak og personlig økonomi tett sammen, mens andre former skiller disse. 

I 3. kvartal 2019 var det 203 konkurser for ENK/personlig konkurser). 6 av disse var ikke knytte til et ENK. Dvs at 197 av de 203 personlige konkurser var knyttet til et ENK, eller 97%.

Våset er det dermed ikke jeg som kommer med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...