AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Hvordan studerer man mest effektiv og lærer mest mulig på kort tid? Føler jeg bruker mye tid og får både gjort og husker lite. Har prøvd mange ulike studieteknikker, men føler det fungerer dårlig(?). Det jeg synes fungerer best er flashcards og å svare på spørsmål ut i fra relevante notater. Føler jeg sliter med det å lese pensum og gjøre notater, føler jeg jobber veldig sakte/ueffektivt her. Synes og det er vanskelig å forstå pensum, og klarer ikke formulere med egne ord da jeg ikke skjønner/kan det godt nok. Er uvant å studere, lenge siden jeg gikk vgs. Eksamen er om 5 uker. Pensum er på ca 600 sider (inkl bilder osv). Håper på noen gode tips 🙂 Anonymkode: dd728...b17
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 Jeg pleier å lage såkalte tankekart, der jeg trekker ut det viktigste for hvert tema. Gjerne med litt farger, slik at det blir enklere å lese osv. Fungerer ypperlig! Man lærer gjerne bedre mens man lager de, pluss at det gir en god oversikt for lesingen til den siste tiden før eksamen. Lykke til! Anonymkode: 1130b...13b
stan Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Dette er veldig individuelt. Det som fungerer for meg er å lage ordlister. Alle ord som er tilknyttet pensum, med en forklaring, helst med egne ord. Så bruker jeg ordlisten til å forklare pensum til noen som ikke kan faget. Da oppdager jeg ting jeg ikke kan. Da jobber jeg mer med det. Leser, lager tankekart og oppdaterer ordlisten. Så gjentar jeg til jeg er gjennom pensum. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 Jeg lager tankekart og begrepslister. Når jeg noterer fra forelesning, tar jeg bare stikkord. Husker ingenting av lange setninger. Anonymkode: a6f37...277
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 Jeg skumleser kapittelet og ser nettforelesninger hver søndag for å være forberedt til nytt tema som vi har hver mandag. På den måten blir forelesningen mindre gresk. Jobber med oppgaver gjennom uken og oppsummerer til slutt med å se nettforelesningene på nytt. I slutten av hver uke svarer jeg på tidligere eksamensoppgaver som alle ligger ute på nett, uten bruk av hjelpemidler. Svarer da på oppgaver som omhandler alle temaer vi har gått gjennom til nå (så første ukes tema har jeg nå repetert 7-8 ganger..) i tillegg lager jeg hver uke flashcards ut fra læringsutbyttene, som jeg har i lomma og kan titte på en stille stund på jobb feks. Anonymkode: f6a05...baa
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skumleser kapittelet og ser nettforelesninger hver søndag for å være forberedt til nytt tema som vi har hver mandag. På den måten blir forelesningen mindre gresk. Jobber med oppgaver gjennom uken og oppsummerer til slutt med å se nettforelesningene på nytt. I slutten av hver uke svarer jeg på tidligere eksamensoppgaver som alle ligger ute på nett, uten bruk av hjelpemidler. Svarer da på oppgaver som omhandler alle temaer vi har gått gjennom til nå (så første ukes tema har jeg nå repetert 7-8 ganger..) i tillegg lager jeg hver uke flashcards ut fra læringsutbyttene, som jeg har i lomma og kan titte på en stille stund på jobb feks. Anonymkode: f6a05...baa Høres ut som en bra studiemetode. Hva studerer du? Er det foreleser som legger ut nettforelesning? Hadde vert veldig praktisk, men eneste foreleser legger ut til oss er power point presentasjonene, og ikke alle gjør det heller en gang. Anonymkode: dd728...b17
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #7 Skrevet 8. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en bra studiemetode. Hva studerer du? Er det foreleser som legger ut nettforelesning? Hadde vert veldig praktisk, men eneste foreleser legger ut til oss er power point presentasjonene, og ikke alle gjør det heller en gang. Anonymkode: dd728...b17 Jeg studerer sykepleie. Foreleser legger ut alle neste ukes power pointer hver søndag, samt videoer/nettforelesninger om temaet. Etter forelesningene legges det også ut relevant tilleggsstoff som evt har blitt nevnt i forelesningen. Hva studerer du? Anonymkode: f6a05...baa
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer sykepleie. Foreleser legger ut alle neste ukes power pointer hver søndag, samt videoer/nettforelesninger om temaet. Etter forelesningene legges det også ut relevant tilleggsstoff som evt har blitt nevnt i forelesningen. Hva studerer du? Anonymkode: f6a05...baa Studerer også sykepleie faktisk 🙂 Anonymkode: dd728...b17
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 Syns selv gamle eksamensoppgaver er gull, i noen fag har jeg merket at en del oppgaver og temaer går igjen over flere år. Jeg er også veldig praktisk anlagt og visuell så liker å se videoer og arbeide praktisk. Diskusjoner er også veldig fint, da får man snakket mye om det man lærer. Teoribøker er nesten umulige for meg, fakta er kjedelig og jeg husker veldig lite hvis jeg bare leser passivt. Engasjer deg aktivt med stoffet og utnytt studiegrupper om du har en. Jeg har selv fått verdifull hjelp av både lærerne og andre studenter som er lenger i studiet eller kan mer enn meg. Pass selvfølgelig på at om du får hjelp av studiekamerater at du gir noe tilbake så det blir jevnt. Anonymkode: 87318...83c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Studerer også sykepleie faktisk 🙂 Anonymkode: dd728...b17 Bruker du sykepleiepluss? Anonymkode: f6a05...baa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå