Gå til innhold

Vært arbeidsledig i 1,5 år, hvem skal gidde å ansette meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært uten jobb i 1,5 år, og jeg har nå mistet troen på at noen vil ansette meg. Hvordan skal jeg kunne konkurrere mot dem som ikke har hull i CV’en? Hvordan skal jeg forklare at jeg ikke har klart å få en ny jobb på over et år? Jeg må jo fremstå helt håpløs. Hvem vil gi meg en sjanse? Det er mange om beinet på alt jeg søker på, så hvorfor skal de velge meg. 

Har noen av dere noen gode erfaringer med ny etter flere år uten arbeid? Trenger et lite håp i en ellers så mørk situasjon. 

Anonymkode: 069de...bb7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 4 år ute av arbeidslivet, (av diverse grunner). Fikk meg jobb igjen etter det :) så alt håp er ikke tapt! 

Stå på, dette klarer du 😁

Anonymkode: 02a31...99c

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 4 år ute av arbeidslivet, (av diverse grunner). Fikk meg jobb igjen etter det :) så alt håp er ikke tapt! 

Stå på, dette klarer du 😁

Anonymkode: 02a31...99c

Så godt å høre! Da er det håp ja, selvom det ser mørkt ut nå! Kan jeg spørre hvorfor du var ute av arbeidslivet? Måtte du forklare/unnskylde overfor ny arbeidsgiver? Jeg har liksom ingen unnskyldning, bare at ingen har villet ansette meg:/ 

Skrevet

Jeg har vært 9 år ute av arbeidslivet, og fikk jobb i sommer :) Bare ikke gi opp :) Forsøk å skaff praksisplasser, eller hva som helst, både for å holde kompetansen ved like, kanskje få et bein innenfor i bedriften og ikke minst for å få ferske referanser :) 

• Liker 1
Skrevet

Søk på jobber i staten. 

Anonymkode: b1870...c56

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde utvidet søket mitt. Søk på alt hvor du tror du kan ha noe å tilby. Gjerne på steder lenger unna der du bor nå, om du ikke har familie som binder deg til stedet. Jeg hadde minsket kravene mine til en jobb, bare for å komme i arbeid. Så må man bare fake it till you make it på intervjuet. 

Det er naturlig å få de tankene du har om at ingen vil ha deg etter så lang tid. Men du har like mye å tilby som tidligere. Du må bare ha troen på deg selv. Sjekk om gamle kolleger vet om noen stillinger, eller om en venn av en venn... Du skjønner tegninga.

Anonymkode: b3681...abf

• Liker 3
Skrevet

Jeg var arbeidsledig i 11 måneder og fikk et vikariat som etterhvert ble fast stilling. Jeg vet ikke helt hva det var som gjorde at jeg endelig fikk den jobben, for jeg hadde jo søkt og vært på flere intervjuer før. Poenget er at jeg tror på deg!

Anonymkode: 5f608...9f6

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Titania skrev:

Jeg har vært 9 år ute av arbeidslivet, og fikk jobb i sommer :) Bare ikke gi opp :) Forsøk å skaff praksisplasser, eller hva som helst, både for å holde kompetansen ved like, kanskje få et bein innenfor i bedriften og ikke minst for å få ferske referanser :) 

Hvilken jobb fikk du etter disse 9 årene?

Anonymkode: dc657...ce8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken jobb fikk du etter disse 9 årene?

Regnskapsmedarbeider i et lite firma. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Titania skrev:

Regnskapsmedarbeider i et lite firma. 

Steike, godt jobbet😄:blomst:

• Liker 5
Skrevet

Jeg begynte og jobbe litt frivillig samtidig som jeg søkte på andre jobber, etterhvert fikk jeg de som referanse og fikk fast jobb. Jobber innen omsorg trenger man alltid, selv om man ikke har utdannelse til det. Støttekontakt, brukerstyrt personlig assistent og sånne ting krever stort sett bare at man er en oppegående og omsorgsfull person. Barnehager skriker ofte etter vikarer. Kontor/resepsjonsjobber er også en del av, men ALLE vil ha sånne typer jobber. Har vært hos flere vikarbyråer som sa rett ut at det er helt sinnsyk pågang med opptil 400 søkere (i Oslo vel og merke..) Så da gikk jeg over til omsorgsyrket og fikk jobb umiddelbart. Stay positive:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde 9 år(!) ute av arbeidslivet da jeg begynte å søke jobb i sommer. Det var mye avslag og lett å bli demotivert og nedbrutt, men plutselig fant jeg rette mennesket som ville ha meg med på laget. Så det er absolutt mulig😊

• Liker 2
Gjest kalkulator
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært uten jobb i 1,5 år, og jeg har nå mistet troen på at noen vil ansette meg. Hvordan skal jeg kunne konkurrere mot dem som ikke har hull i CV’en? Hvordan skal jeg forklare at jeg ikke har klart å få en ny jobb på over et år? Jeg må jo fremstå helt håpløs. Hvem vil gi meg en sjanse? Det er mange om beinet på alt jeg søker på, så hvorfor skal de velge meg. 

Har noen av dere noen gode erfaringer med ny etter flere år uten arbeid? Trenger et lite håp i en ellers så mørk situasjon. 

Start fra i morgen av med å søke på jobber i utlandet. 

Ok, så er lønnsnivået dårligere enn i Norge. Men da har du i hvert fall en jobb om du får en. 

Skrevet
3 minutter siden, kalkulator skrev:

Start fra i morgen av med å søke på jobber i utlandet. 

Ok, så er lønnsnivået dårligere enn i Norge. Men da har du i hvert fall en jobb om du får en. 

Hva er fordelene med å søke jobb i utlandet istedet for i Norge? 

Anonymkode: f40a2...23a

Skrevet

Vernet bedrift?

Anonymkode: 126da...cec

Skrevet

Har du prøvd bemannings byråer?

Jeg fikk jobb igjennom det da jeg ble nedbemannet og er nå fast ansatt og tjener veldig bra 😊

Anonymkode: 928de...0f1

• Liker 3
Skrevet

Jeg ansetter mennesker. Handler ikke om hullene i CV, men hvorfor. Der er folk forskjellige. Jeg ser etter gjennomføringsevne. Forklar gjerne hull i søknaden, fremhev hva du nå kan tilføre av verdi til selskapet og hvordan. Tvitvi

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, BergenAnonym skrev:

Jeg ansetter mennesker. Handler ikke om hullene i CV, men hvorfor. Der er folk forskjellige. Jeg ser etter gjennomføringsevne. Forklar gjerne hull i søknaden, fremhev hva du nå kan tilføre av verdi til selskapet og hvordan. Tvitvi

Og bruk nettverk om du har. «Nå er jeg klar til å tre inn i verdiskapning igjen, kjenner du noen jeg kan ta en kaffe med?»

Skrevet

Jeg fikk jobb etter nesten 3 år som arbeidsledig. Det var en jævlig tid, unnskyld språket. Jeg fikk jobb etter en tre måneders arbeidstrening. Da fikk jeg vist meg frem og de var fornøyde. Fikk da et vikariat. 

Anonymkode: a6c6f...e83

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk på jobber i staten. 

Anonymkode: b1870...c56

Ikke gjør det. De utnytter folk kynisk. I staten har de strenge regler for hvor lenge du kan være midlertidig ansatt. For å omgå reglene kipper de deg ut etter 1 år og så ansetter de en ny medarbeider midlertidig. Det er få faste stillinger og som kjent blir de jo ikke kvitt folk som er fast ansatt, så da holder de seg flytende ved å foreta administrative tilsettinger i kortvarige engasjementer. Også i staten er økonomi et tema og de tar gjerne inn folk i praksis for å spare penger. Hvis du er flink gir de deg midlertidige engasjementer, men rister beklagende på hode etter et år.

Anonymkode: 906e5...332

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...