Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier det meste. Jeg søker jobb, og enkelte av stillingsannonsene sier «Søkere med hull i søknaden oppfordres å søke.» Hva innebærer et «hull», og hvordan får man det? Jeg har selv vært i studie, jobb eller begge deler fra jeg fylte 14. Sikrer man seg ikke en ny jobb før man slutter i den gamle, eller er det andre årsaker for hvorfor man er uten sysselsetting?

Anonymkode: f85e5...638

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tittelen sier det meste. Jeg søker jobb, og enkelte av stillingsannonsene sier «Søkere med hull i søknaden oppfordres å søke.» Hva innebærer et «hull», og hvordan får man det? Jeg har selv vært i studie, jobb eller begge deler fra jeg fylte 14. Sikrer man seg ikke en ny jobb før man slutter i den gamle, eller er det andre årsaker for hvorfor man er uten sysselsetting?

Anonymkode: f85e5...638

Det kan blant annet dreie seg om svangerskap/å ha vært hjemme med barn, å ha måttet avstå fra jobb på grunn av andre omsorgsoppgaver, sykdom, uførhet eller konflikter på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 0eef4...a76

• Liker 6
Skrevet

Såkalte «hull i cv’en» kan skyldes mange ting. For eksempel:

- Perioder med lengre reiser. Backpacking i alt fra noen måneder til flere år, for eksempel. Dette er jo verken skolegang eller jobb, så dermed blir det et «hull».

- Lengre tids sykdom, hvor man ikke har vært tilknyttet en arbeidsgiver.

- Perioder av arbeidsløshet. 

- Arbeidsløshet fra avslutning av studier og frem til man fikk skaffet jobb.

Hull i CVen har av mange blitt sett på som en ulempe i jobbsøkerverden, fordi det handler om perioder der man verken høster jobberfaring eller utdanner seg. 

• Liker 5
Skrevet

Konkurs for eksempel? Permisjon? Sykdom? Kan være mange andre grunn til at man ikke overlapper ny og gammel jobb, enn at man ikke gadd eller klarte å sikre ny jobb. 

Anonymkode: ba068...3c1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fått et hull i cven siste halvannet året da en operasjon jeg skulle utføre mellom studier og jobb gav komplikasjoner slik at det tok dobbelt så lang tid før jeg fikk gå igjen enn planlagt. Så det kan være så enkelt som en fysisk skade.

Anonymkode: 264a7...337

• Liker 3
Skrevet

Aldri sett dette i en stillingsannonse, men fint at noen er åpne for at livet til søkere kanskje ikke har gått på skinner hele veien, og at det har vært ting som har gjort at vedkommende har falt ut av arbeidslivet en eller flere perioder. 

Mitt eneste hull i CV er da jeg valgte å være hjemme med tvillinger de tre første årene. Dobbelt opp med kontantstøtte gjorde det mulig at de hadde kortere dager i park istedenfor at jeg fikk det veldig travelt og de lange dager i barnehagen mens de ennå var så små. 

Hull får mange av mange ulike årsaker. Mitt ble møtt med forståelse for valget, men det kan også være problemer og sykdom, som folk synes er vanskelig å forklare godt ovenfor arbeidsgiver som er skeptisk til hull. Så veldig bra at noen arbeidsgivere er åpen for å gi sjanse til mennesker med hull i CV. Så åpen for det at det kan være en bra dialog på hvorfor helt fra starten av. 

Det mange mennesker som har slitt litt trenger for å komme seg inn på bedre vei er en sjanse til å få vise at de kan og mestrer, men det kan ofte være vanskelig å få en slik sjanse når man har falt litt ut en stund. De som gir slike sjanser kan bli belønnet med en arbeidstaker som virkelig er takknemlig over det, og svært lojal, men det er også en risiko for at problemet som førte til hull blir med inn i arbeidsforholdet, så det er et sjansespill mange arbeidsgivere ikke våger. Flott at noen våger! Vi trenger arbeidsgivere som våger! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Aldri sett dette i en stillingsannonse, 

Det står ofte i stillinger i stat og kommune, for de er under IA. 

Anonymkode: 264a7...337

• Liker 4
Skrevet

Du har vel evne nok til å reflektere deg frem til hvorfor noen har hull i CVen. Hvis ikke er jeg ganske bekymret, særlig når du er så gammel at du har tatt høyere utdanning. 

Anonymkode: 06a8d...84c

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjenner mange dyktige og pliktoppfyllende folk som ufrivillig får hull. Det er mange vikariat og midlertidige stillinger, og i tillegg mange om benet. Selv fikk jeg et hull på 6 mnd etter jeg dimmiterte fra Forsvaret.

Anonymkode: ce15c...f14

• Liker 2
Skrevet

Hva om man har vært student, men ikke klarer å finne relevant arbeid fra det øyeblikket man er helt ferdig med studiene sine? 

Da kan det muligens gå en stund til man finner noe relevant som man tror kan være en OK arbeidsplass... 

Anonymkode: 7c573...11a

Skrevet

Det handler om den såkalte inkluderingsdugnaden. Det er pålagt stat og kommune å bidra til at folk som ellers er uattraktive skal få en sjanse. I praksis fungerer dette ikke, mener å ha hørt denne uka at bare 15% får fast jobb med hull i CV. 

Anonymkode: 9cd39...4b2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om den såkalte inkluderingsdugnaden. Det er pålagt stat og kommune å bidra til at folk som ellers er uattraktive skal få en sjanse. I praksis fungerer dette ikke, mener å ha hørt denne uka at bare 15% får fast jobb med hull i CV. 

Anonymkode: 9cd39...4b2

Det var vel i privat sektor.

Anonymkode: a9ebc...6e2

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan blant annet dreie seg om svangerskap/å ha vært hjemme med barn, å ha måttet avstå fra jobb på grunn av andre omsorgsoppgaver, sykdom, uførhet eller konflikter på arbeidsplassen. 

Dette er vel knapt hull, jeg tenker at hull er perioder med ledighet, eller at man ikke har fullført tung man har begynt på.

Anonymkode: 354c0...5f6

Skrevet

Mitt hull i CVn er at jeg ble utbrent og fikk en psykisk lidelse oppå det hele. Håper og komme meg i arbeid iløped av neste år. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel knapt hull, jeg tenker at hull er perioder med ledighet, eller at man ikke har fullført tung man har begynt på.

Anonymkode: 354c0...5f6

Hvis du tenker at sykdom, uførhet eller det å ha arbeidsforhold som ikke kan settes på CVen pga konflikter ikke regnes som hull, så tror jeg du har misforstått begrepet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...