AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Hei! Et spørsmål til dere med erfaring med endometriose og prøving: Dersom man mistenker endometriose, har det noen hensikt å få det påvist før man kutter p-pillene og begynner å prøve? Er redd for å få store smerter når jeg dropper pillene, og skulle sånn sett gjerne «kartlagt» eventuell sykdom, men ser at mange setter diagnosen basert på hva pasienten forteller, og at man ikke nødvendigvis påviser sykdommen ved fysisk undersøkelse. Er dette noe annerledes når man ønsker barn, eller er det sånn at man også her skal prøve et års tid før det gjøres ytterligere undersøkelser? Jeg skal til lege uansett, men vil gjerne høre om andres erfaringer, siden vi gjerne skulle begynt å prøve «i går». Fint å vite litt om hva jeg kan forvente (og ikke) av hjelp hos legen. Anonymkode: 5b350...331
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 Hvis du mistenker endometriose er det best å få det sjekket uavhengig av om du er prøver eller ikke, men er det noe du har mistanke om at du har? P-piller demper jo ofte symptomene. Ellers er det lapraskopi som er eneste sikre måte å få diagnose på, da fjerner de også det de finner samtidig, som kan hjelpe med å bli gravid naturlig. Men ja, når du slutter på p-pillene vil du muligens få mer smerter. Men vil du bli gravid så må du jo liksom. Anonymkode: a845f...dce
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Jeg prøvde å bli gravid i ett år før det ble oppdaget at jeg hadde endometriose. Den ble fjernet og rett etterpå var jeg gravid. 😃 Anonymkode: dc0a3...7e3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 Da ville jeg fått det undersøkt ja. Jeg fjernet det også og ble gravid med en gang etterpå. Anonymkode: f4bcd...d5a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 Mister du mens av p-pillene? Jeg spør fordi den eneste grunnen til å bruke hormonprevensjon mot endometriose er for å miste mens. Har man mens har man fortsatt tilfeller av retrograd mens og endometrie på avveie, og skal derfor i teorien ha samme symptomer som om en ikke bruker p-piller. Jeg har inntrykk av at sykehusene prioriterer pasienter som prøver å få barn. Jeg har aldri prøvd, og har derfor blitt avvist i flere år før det nå var så ille at de måtte operere. Så det jeg tror (ut fra mine tusen spørmål til gyn, uten å vite hvordan ditt sykehus prioriterer) er at du vil ha større sjanse til å få utredning om fastlegen din legger vekt på at du er prøver. Kanskje får du avslag, og må til spesialist med refusjonsordning. Vedkommende kan kanskje hjelpe deg med å gjøre bedre undersøkelser og forklare dine symptomer i en ny henvisning til sykehus. Men var jeg deg ville jeg bedt om henvisning til sykehus med en gang, og ikke til spesialist. Når det gjelder p-pillespørsmålet, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal fortsette på dem når du ønsker deg barn. Alt kan ikke planlegges og legges til rette for med en gang, noen ting må bare prøves, eller ventes på. M.a.o: ikke fortsett på p-pillene fordi du muligens kan få smerter, fordi du muligens har endometriose, og muligens må vente i sykehuskø noen måneder, fordi du muligens trenger en operasjon. Får du smerter er det uansett verdifull informasjon mtp videre utredning og behandling. Smertestillende fungerer for de fleste. Anonymkode: b1838...b5e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Takk for gode svar! Ser at jeg har formulert meg litt klønete angående pillene, som egentlig ikke er en faktor i dette, jeg skjønner at de må vekk. Inkluderte det vel egentlig tilfelle det ville være et poeng på noen som helst måte å vente med å slutte på dem frem til jeg har time hos fastlegen, men av svarene deres så ser det ikke slik ut. Og ja, jeg mister mens av dem. Til deg som spør om jeg har mistanke: Ja, er nært familiemedlem fikk det nettopp påvist, og da jeg begynte å lese om det så er det mye jeg kjenner igjen. Legen må jeg til uansett, for det vil uansett være smart å undersøke smerter jeg ikke kjenner årsaken til, men er veldig glad for svarene dere gir her. Dette er helt nytt landskap for meg, og jeg liker å ha en viss formening om hva jeg kan forvente når jeg drar til legen - så takk igjen Anonymkode: 5b350...331
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå