Gå til innhold

Kan en fri bachelor kvalifisere til mastergrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å hoppe av bachelorstudiet i sosiologi jeg går på nå, for å kombinere en grad selv. Lurer på om det gjør at jeg i framtiden kan ta mastergrad i faget, forutsatt at jeg har ex. Phil og ex. Fac pluss det antall fag i emnet som kreves?

Anonymkode: 1cdb0...c3c

• Liker 1
Skrevet

Det bruker å stå hva som er kravet for å komme inn på ulike mastergradsprogram. Sjekk hvilke du kunne tenke deg å søke på og finn informasjon der. Send mail til studieveileder om du ikke finner svar. 

Anonymkode: 763d6...a53

• Liker 1
Skrevet

Fritt sammensatt bachelor er noe av det mest verdiløse du kan ha av utdanning, så det vil jeg på det sterkeste advare deg mot.

Anonymkode: c2a8a...274

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Fritt sammensatt bachelor er noe av det mest verdiløse du kan ha av utdanning, så det vil jeg på det sterkeste advare deg mot.

HAHAHA. Dette er absolutt ikke sant, og dette vet du åpenbart ingenting om... Jeg tok fritt sammensatt bachelor, og jeg fikk jobbtilbud ett år før fullført bachelorgrad med høy startlønn. Det viktige er å få gode karakterer og vise at du kan noe. 

Anonymkode: 803d1...8fa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal bli lærer, er det faktisk det lureste. Da kan du kombinerer fag slik at du får flest mulig undervisningsfag (som igjen gjør deg til en attraktiv jobbsøker) med minst mulig (men selvfølgelig fortsatt innen for grensa) studiepoeng i hvert fag. Jeg har en venninne/bekjent som gjorde dette, og jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det selv. Jeg ble rådet av rådgiver til å ta en vanlig bachelor, men endte da opp med to undervisningsfag og venninnen min endte opp med tre. Sier seg selv at jeg stilte bak henne i køen da vi skulle ut på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 96bde...c31

Skrevet

Hvordan fullfører man en "fritt sammensatt" bachelor, og hva er det? 

Kan man velge alt av fag selv, og studere alt mellom kosthold og ernæring, regnskap og HR - og kalle det en bachelor når man når 180 stp ? 

Eller er dette en bestemt studielinje med allerede utplukkede fag, som f.eks bachelor i adm og ledelse ved Høyskolen Kristiania, hvor man kan velge fag selv bare noen kjernefag taes også? 

Hvilken tittel får man? "Bachelor i fritt villt"? ;) 

Anonymkode: 134c3...db8

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal bli lærer, er det faktisk det lureste. Da kan du kombinerer fag slik at du får flest mulig undervisningsfag (som igjen gjør deg til en attraktiv jobbsøker) med minst mulig (men selvfølgelig fortsatt innen for grensa) studiepoeng i hvert fag. Jeg har en venninne/bekjent som gjorde dette, og jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde det selv. Jeg ble rådet av rådgiver til å ta en vanlig bachelor, men endte da opp med to undervisningsfag og venninnen min endte opp med tre. Sier seg selv at jeg stilte bak henne i køen da vi skulle ut på arbeidsmarkedet. 

Man kan vel ikke bli lærer med bachelor? Det er krav om master for å komme inn på pedagogikken nå.

Anonymkode: 66a06...ef3

• Liker 3
Skrevet

Jeg satte sammen en bachelor selv. Deretter kom jeg inn på en master. Etter det fikk jeg fast jobb. 

Anonymkode: f941d...240

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fullfører man en "fritt sammensatt" bachelor, og hva er det? 

Kan man velge alt av fag selv, og studere alt mellom kosthold og ernæring, regnskap og HR - og kalle det en bachelor når man når 180 stp ? 

Eller er dette en bestemt studielinje med allerede utplukkede fag, som f.eks bachelor i adm og ledelse ved Høyskolen Kristiania, hvor man kan velge fag selv bare noen kjernefag taes også? 

Hvilken tittel får man? "Bachelor i fritt villt"? ;) 

Man plukker bare fag i vilden sky og kaller det en bachelor når man når 180 studiepoeng. Man blir ikke bachelor i "noe", f.eks. bachelor i økonomi, bachelor i fransk e.l. Det er derfor denne graden er så verdiløs. Ja, man har 180 studiepoeng, og kanskje man fikk flotte karakterer. Men det er en grunn til at alle universiteter og høyskoler bruker tid og kompetanse på å sette sammen bachelorgrader. Man skal være rimelig arrogant for å tro at man evner å sette sammen en bachelor selv som er bedre og mer respektert av næringslivet enn det NHH, NTNU osv. klarer selv.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man plukker bare fag i vilden sky og kaller det en bachelor når man når 180 studiepoeng.

Man kan jo ikke bare kalle det for en bachelor? Det må jo være gjennom et godkjent bachelorprogram, og bli utstedt fra studieinstitusjon? 

Mange bachelorprogram er såkalte fri-bachelor, men du må visst ha 60 stp innenfor samme studieretning, og gjerne 30 stp innenfor fordypning på samme område, samt gjerne ex.phil og ex.fac. Resten er visst "fritt villt", visstnok basert innenfor samme område. Hvor fritt denne bacheloren er, kan jo i høyeste grad diskuteres. Måtte google rundt dette. Så for å få godkjent en slik bachelorgrad så kan man faktisk ikke bare velge fritt. 

Å ha 30 stp i ernæring, 30 stp i ledelse, 30 stp i HR, 30 stp i pedagogikk, 30 stp i psykologi og 30 stp i sauesanking kvalifiserer ikke til en bachelorgrad, selv om man har 180 stp. 

Men det skal sies at mange stillingsutlysninger skriver som regel i stillingsannonsen under kvalifikasjoner: "Det kreves bachelorgrad eller tilsvarende". 180stp går vel da gjerne under begrepet tilsvarende, selv om du stiller dårligere enn dem som har ren bachelor på området. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det skal sies at mange stillingsutlysninger skriver som regel i stillingsannonsen under kvalifikasjoner: "Det kreves bachelorgrad eller tilsvarende". 180stp går vel da gjerne under begrepet tilsvarende, selv om du stiller dårligere enn dem som har ren bachelor på området. 

Ikke bare dårligere, i de fleste tilfellene er det rett og slett negativt for arbeidsgiver at man ikke har fulgt en vanlig bachelorgrad. Man kunne like gjerne latt være. De fleste arbeidsgivere vet ikke hva en fritt sammensatt bachelor betyr, og er ganske konservative. Det er rett og slett ikke verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Opptakskravene står på studienes hjemmesider:

Eksempel fra NTNU:

Opptak til master i sosiologi ved NTNU forutsetter en bachelorgrad med fordypning i sosiologi med minimum 90 sp i sosiologi, inkludert metode og bacheloroppgave i sosiologi, eller tilsvarende.

UiO:

Det kreves en faglig fordypning i sosiologi på minst 80 studiepoengs omfang, hvorav følgende emner må inngå:

• Minst 20 studiepoeng på 2000-nivå eller høyere (fordypningsemner)
  • Kvalitativ metode
  • Kvantitativ metode
  • Bacheloroppgave

Metodeemner må utgjøre minst 15 studiepoeng av den faglige fordypningen.

Så det ser ut til at du må velge fagene dine med omhu, inkludert bacheloroppgaven.

Anonymkode: d5a9b...c65

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare dårligere, i de fleste tilfellene er det rett og slett negativt for arbeidsgiver at man ikke har fulgt en vanlig bachelorgrad. Man kunne like gjerne latt være. De fleste arbeidsgivere vet ikke hva en fritt sammensatt bachelor betyr, og er ganske konservative. Det er rett og slett ikke verdt det.

Du overdriver nok en smule her. Alle studiepoeng er bedre enn ingenting! Dessuten så spiller karakterer, personlighet og erfaring inn. Man kan fint gå foran hvis man leverer trynefaktor og intervju i verdensklasse, hvis man klarer å komme så langt i prosessen.

Ingen utdannelse < årsenhet < 180 stp < bachelor 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer jo helt an på hva slags fagkombinasjoner du har, og hva du velger å presentere den som på CV. Jeg har en fritt sammensatt Bachelor som er 50% Økonomi og Administrasjon, og 50% Informatikk. Fikk jobbtilbud veldig kjapt når jeg satte meg i jobbsøking. 

Anonymkode: df089...4fa

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan jo ikke bare kalle det for en bachelor? Det må jo være gjennom et godkjent bachelorprogram, og bli utstedt fra studieinstitusjon? 

Mange bachelorprogram er såkalte fri-bachelor, men du må visst ha 60 stp innenfor samme studieretning, og gjerne 30 stp innenfor fordypning på samme område, samt gjerne ex.phil og ex.fac. Resten er visst "fritt villt", visstnok basert innenfor samme område. Hvor fritt denne bacheloren er, kan jo i høyeste grad diskuteres. Måtte google rundt dette. Så for å få godkjent en slik bachelorgrad så kan man faktisk ikke bare velge fritt. 

Å ha 30 stp i ernæring, 30 stp i ledelse, 30 stp i HR, 30 stp i pedagogikk, 30 stp i psykologi og 30 stp i sauesanking kvalifiserer ikke til en bachelorgrad, selv om man har 180 stp. 

Hvorfor gidder du å bruke tid på å skrive en halv roman uten en gang å ha satt deg inn i saken? 😂 de aller fleste universiteter krever at man har en spesialisering med et visst antall studiepoeng, feks minimum 80 innenfor et fagfelt, resten er fritt.

Anonymkode: 2263b...b8f

• Liker 2
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hva slags fagkombinasjoner du har, og hva du velger å presentere den som på CV. Jeg har en fritt sammensatt Bachelor som er 50% Økonomi og Administrasjon, og 50% Informatikk. Fikk jobbtilbud veldig kjapt når jeg satte meg i jobbsøking. 

Anonymkode: df089...4fa

Dette er det de kaller "combined honours" i Storbritannia, og det gir mening. Selv om man i Storbritannia lager opplegg for dette, i regi av universitetene.

De jeg har sett søknader fra som har fritt sammensatt bachelor, har begynt på en ordentlig bachelor, suset rundt, strøket på mange emner, valgt å ta litt japansk i stedet, tatt et "friår", studert litt antropologi osv., til de sitter igjen med 180 studiepoeng.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke bli lærer med bachelor? Det er krav om master for å komme inn på pedagogikken nå.

Anonymkode: 66a06...ef3

Ja, nå i høst ble det krav om det. Man kan allikevel komme inn på lærerrelaterte mastere med egenkomponert bachelor, så prinsippet er det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...