Gå til innhold

Merker at flere reagerer når jeg har gutten hjemme fra bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det sånn? Han er jo tross alt sønnen min. Er det flere som har merket seg dette? Hvis jeg f. Eks sender en snap eller legger ut noe på Instagram så kommenterer noen ganger de som har barn eller har hatt små barn før "hvorfor er han hjemme?" Svigermor gjør også dette. Merker hun blir litt brydd over de dagene hun får vite at han har vært hjemme. Lurer også litt på hva jeg skal si når folk spør. Det er jo ingen spesiell grunn til at jeg vil ha han hjemme, annet enn at det føles mer naturlig å ha han hjemme med meg og lillebroren sin enn å sende han fra meg mange timer hver dag når han bare er 2 år.. Jeg har han hjemme fra 1-3 x i uka og skjønner ikke hvorfor noen reagerer så veldig på det? 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Er det noe man skal reagere på er det de som har barna i barnehagen hver dag fra 7-17, og de som tar "fri", og sender til barnehagen..

Anonymkode: 9b05a...59c

• Liker 36
Skrevet

De spør nok stort sett fordi de er bekymret for om han er syk. Må likevel si at om du har han hjemme tre dager i uken så KAN det gjøre år han kommer litt utenfor i bhg. At det tar lenger tid før han blir ordentlig trygg. Men jeg hadde selv redusert plass for eldste når jeg hadde permisjon med neste (var da 1,5-2 år. Så jeg skjønner deg godt og det er nok fint for eldste å få være litt mer hjemme. 

• Liker 28
Skrevet

De er vel bare nysgjerrige? Interessert i deg og dine barn, og du deler jo? 
-Går han ikke i Bhg? 
-Går han halvtid? 
-Er han syk? 
-Har dere faste dager hjemme? 
-Fungerer det bra med to tette hjemme slik? 
-Du er heldig, det virker som dere koser dere? -Er det ikke mer stress (enn det ser ut på insta) med storebror hjemme sammen med baby?

Osv. Vennlig, litt nysgjerrig interesse og respons, ikke «negativ reaksjon»? 

Anonymkode: ac811...96c

• Liker 15
Skrevet

Det er som regel kun bekymring og omsorg. Besteforeldrene her tror alltid de er syke hvis de er hjemme. 

Anonymkode: 7ade4...4aa

• Liker 6
Skrevet

Og det du svarer når de spør er bare at dere hadde lyst til å kose dere hjemme i dag. 

• Liker 5
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner ikke jeg heller. Er det noe man skal reagere på er det de som har barna i barnehagen hver dag fra 7-17, og de som tar "fri", og sender til barnehagen..

Anonymkode: 9b05a...59c

Altså av og til er det greit å sende i barnehagen noen dager når man har fri og. Jeg har såvidt sjans til å få gjort noe husarbeid når jeg er hjemme med han alene. Noen ganger lar jeg han få fri fra barnehagen fordi jeg har fri, men er det dager man bør gjøre en skikkelig husvask eller har en del ærender i byen f. Eks. Er det greit å sende i barnehagen syns jeg. 

• Liker 20
Skrevet

Ja. Jeg har valgt et år ulønnet perm nå, og det får mye reaksjoner. Mest sånn "hæ, hvorfor det" etc. Folk spør ikke om han har begynt i barnehage, de spør i hvilken barnehage han har begynt - det er visst ikke et alternativ for mange å vurdere å utsette barnehageoppstart. 

Anonymkode: ec19d...328

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, mammaemma skrev:

Hvorfor er det sånn? Han er jo tross alt sønnen min. Er det flere som har merket seg dette? Hvis jeg f. Eks sender en snap eller legger ut noe på Instagram så kommenterer noen ganger de som har barn eller har hatt små barn før "hvorfor er han hjemme?" Svigermor gjør også dette. Merker hun blir litt brydd over de dagene hun får vite at han har vært hjemme. Lurer også litt på hva jeg skal si når folk spør. Det er jo ingen spesiell grunn til at jeg vil ha han hjemme, annet enn at det føles mer naturlig å ha han hjemme med meg og lillebroren sin enn å sende han fra meg mange timer hver dag når han bare er 2 år.. Jeg har han hjemme fra 1-3 x i uka og skjønner ikke hvorfor noen reagerer så veldig på det? 

Det du gjør er fantastisk flott for barna dine.Gjorde det samme selv. Og angrer ikke i det hele tatt.Barna våre ttenger oss de første årene ikke bhg. Drit i hva andre mener og sier.De er misunnelig eller frekk. Syns synd på de barna som er i bhg så liten..Og så mange timer..  Flere ganger sett at de små griner og sitter alene og ingen voksne som er så opptatt med å skravle osv. Stå på!

Anonymkode: 95ca4...0c6

• Liker 10
Skrevet

Kan du ikke bare la vær å sende snap og legge ut bilder på instagram da? :)

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, princeofithilien skrev:

Kan du ikke bare la vær å sende snap og legge ut bilder på instagram da? :)

Ja, det er jo en veldig enkel løsning på dette «problemet». Reaksjonene kan jo tyde på at innholdet i snap/instagramposten kanskje er mindre interessante.

Anonymkode: 977e8...96b

• Liker 1
Skrevet

Så fantastisk at du får til, og ønsker å ha han hjemme!  😀 Sier jeg, helt uten å hakke på de som må sende i barnehagen hver dag. Noen har ikke andre muligheter, og det er greit fordi barnehagen er skapt for slike tilfeller. Men du, som har tid, mulighet, overskudd og ønske om å ha barnet hjemme skal ikke ha noen dårlig samvittighet for det! 

En 2-åring trenger ro og trygge omgivelser. Uansett hvor god barnehagen er, er det alltid best å være hjemme. Og år du mikser med hjemme og barnehage, får han jo også sosialiseringen som så mange er redde for  😉 

Nei, du skal ikke la vær å dele at du har han hjemme, kan virke som at det trengs. Folk trenger å se andre former for familieliv enn full barnehageplass og stress. Alt er like greit, men skal vi akseptere de som må sende i barnehagen, må de også akseptere de som velger noe annet. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg har valgt et år ulønnet perm nå, og det får mye reaksjoner. Mest sånn "hæ, hvorfor det" etc. Folk spør ikke om han har begynt i barnehage, de spør i hvilken barnehage han har begynt - det er visst ikke et alternativ for mange å vurdere å utsette barnehageoppstart. 

Dette jeg snakker om. Mange har et forhold til å sende barna i barnehage som er langt unna mitt eget 😕 Syntes det har gått litt langt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Også mener jeg at det skal ganske mye til før man MÅ ha ungene i barnehage hver dag fra de er 1 år. Det spørs helt hva man vil prioritere. Vi er to voksne uten utdannelse enda og ikke studenter. Samboeren har en jobb hvor han ikke tjener spesielt godt og husleien vår er ikke lav den heller. Likevel får vi det  fint til:) Vi syntes tid med barna våre er viktigere enn ekstra penger. Skolealder kommer fort nok uansett og da må de jo være lange dager borte, tenker vi:) 

Vil også si at jeg ikke alltid har overskudd, men tar meg sammen å gjør det likevel for barna mine:) 

Endret av mammaemma
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du gjør er fantastisk flott for barna dine.Gjorde det samme selv. Og angrer ikke i det hele tatt.Barna våre ttenger oss de første årene ikke bhg. Drit i hva andre mener og sier.De er misunnelig eller frekk. Syns synd på de barna som er i bhg så liten..Og så mange timer..  Flere ganger sett at de små griner og sitter alene og ingen voksne som er så opptatt med å skravle osv. Stå på!

Anonymkode: 95ca4...0c6

Jeg er enig i at det er bra ts har valgt slik hun har valgt, men nå syns jeg du svartmale barnehager veeeldig. De fleste barna koser seg i barnehagen. Er ikke greit å dømme de som har barn i barnehagen fra 1 år heller. Det er ikke alle som har mulighet til å være hjemme så lenge med barnet

• Liker 8
Skrevet

Ingenting å bry seg om. Regner med de som kommenterer bare er misunnelige. For det blir jo sett på som et privilegium i dag å kunne gi barna kortere dager i barnehagen. Det er som regel forbeholdt de som har god økonomi eller så stor frihet i jobben sin at de kan flekse. Allerede når babyen min var 1 måned begynte folk å mase om vi ikke snart skulle begynne i åpen barnehage. Og ved 6 måneders alder kom spørsmålene om jeg ikke hadde tenkt å begynne å jobbe igjen snart 🙄 Og da vi valgte å ta ut kontantstøtte i det halve året frem mot barnehagestart var det selvfølgelig ikke bra det heller.

Jeg har i dag en blid , tillitsfull og sosialt trygg 2-åring som er hensynsfull og snill mot både folk og dyr, og jeg er utrolig glad for at vi har fått tiden frem til 1 1/2 års alder til å kose oss hjemme. Nyt tiden masse, den går bare så altfor fort! 😘

Anonymkode: 5380d...e35

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde begge mine hjemme da jeg hadde permisjon med den yngste, og er glad for det i dag. 1,5 år mellom dem. Jeg tror imidlertid at dersom ungen "egentlig" går i barnehage, men veldig ofte er hjemme, kan han falle ut av miljøet og på en måte trenge ny tilvenning hver dag. Det er kanskje bedre å enten ha ham hjemme på fulltid, eller ha ham i barnehagen de fleste dagene. 

Skjønner at folk har den eldste i barnehage når de er hjemme dersom den eldste er 4-5-6 år, men ikke når den er 2... Kan du ikke bare gi ham et friår? Billigere blir det også.

Anonymkode: c5a7a...506

• Liker 1
Skrevet

Har merket litt tendenser jeg også. 
mine har ikke like ofte fri som din, men de har korte dager hver dag. De er 3 og 5 år nå. Spesielt vår og sommer har de fri minst en dag i uken. De har fri alle skoleferier og nærmere 2 måneder sommerferie. Det er tydligvis ikke «normalt»

Anonymkode: 9747e...bb7

• Liker 4
Skrevet

Det er dessverre sånn i dag at det er mer uvanlign enn vanlig å velge å være sammen med barna sine.

Syns det er flott at du velger å bruke mye tid med barnet ditt - og jeg håper du ikke lar andres meninger påvirke deg negativt.

Barn har det absolutt bra i barnehagen stort sett, men vi må ikke glemme at barnehagen i utgangspunktet er til for å dekke foreldres behov og ikke nødvendigvis barnas.

Anonymkode: 61aca...379

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er resultatet av det samfunnet vi har nå som har blitt presset til å få flest mulige mennesker inn i en helt lik hverdag. Så og si ALT er tilrettelagt for at ingen skal skille seg ut, så når man først gjør det så skaper man oppmerksomhet.

Anonymkode: fa596...b4e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...