Gå til innhold

til dere med dagbok og bilde.

Anbefalte innlegg

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet

Dagbok er jo en artig sak.

Har tenkt på å kanskje begynne å skrive en selv, men fra gammelt av så har jo dagbok vært en ting som er noe man bare deler med en selv.

At det ikke fungerer sånn lenger er forsåvidt greit.

Men, det som derimot stopper meg fra å skrive, er at hvis jeg en gang vil legge ut et bilde av meg, så føler jeg at jeg kan ha utlevert mer om meg selv til andre, og samtidig vil jo da andre bli tatt med i "dragsuget".

Joda, jeg kan jo la vær å legge ut bilde av meg selv.

Men, det er ikke det jeg er ute etter å diskutere nå.

For jeg forstår ikke helt hvorfor folk her skriver dagbok, samtidig som de legger ut bilde av seg selv!

Greit nok at de vil utlevere seg og sitt, men tenker ikke noen av dere med bildet OG dagbok at hvem som helst kan lese det, og at hvem som helst kan bli "rammet" av en eller annen uttalelse?

Jeg stiller meg helt uforståelig til dette, så kan noen forklare meg hva dere egentlig tenker med?

Det eneste jeg ser ved det er at man lager problemer for seg selv og ikke minst for andre.

Hadde ikke bildet vært med her på KG, ja da hadde det jo vært noe helt annet.

Jeg tror faktisk at enkelte personer lar seg rive såpass mye med at de glemmer at de er i offentlighetens lys! Og det er ganske skremmende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både bilde og dagbok her på KG.

Jeg skriver bare enkelt ikke om ting som blir for privat i dagboken min. Jeg tror faktisk jeg hadde funnet mer i de vanlige innleggene mine som jeg kunne angret på enn i dagboken.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Det overlater jeg til hver enkelt dagbokskriver å bedømme selv.

Jeg står for det jeg skriver, og ville ikke lagt skjul på noe hvis noen fant ut hvem jeg er. Men jeg legger ikke ut bilde av den grunn (hva skulle være vitsen med det? Et behov for bekreftelse jeg ikke trenger), mest fordi jeg synes det er helt ok å ha KG som mitt eget fristed så lenge jeg kan ;-)

Hva andre gjør med den saken får de stå for selv.

Jeg bruker uansett ikke tiden min til å koble bilder og brukere eller å prøve å finne ut hvem noen er; jeg respekterer at de er den de er her inne og resten er ikke mitt problem...

Ansvar for seg selv pleier å funke fint :-)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Skriver ikke ting om andre som ikke kan fortelles til noen. Skriver ikke ting i det hele tatt i dagboka som folk ikke kan få vite.

Gjest Sukkerert
Skrevet

Du må gjerne legge ut bilde av deg, Sexy Cat. Er litt nysgjerrig.

Gjest Sissi
Skrevet

En ting er hva man skriver om seg selv, der har vel folk forskjellige grenser bl.a. i forhold til å bli gjenkjent. Og det må enhver bestemme (dette gjelder vel også bilder).

En annen ting er hva man skriver om andre. Etter min mening er det ikke pent å "henge ut" verken venner eller familie (eller andre for den del) som ikke verken har sagt at det er greit å bli uthengt eller som evt. ikke kan forsvare seg. Dette gjelder vel særlig om man er veldig åpen rundt seg selv slik at man egentlig er lett gjenkjennelig. Og dermed er personer rundt også lett gjenkjennelige.....

Nå er jeg antakelig mer paranoid enn de fleste dagboksriverne her :wink: men det overrasker meg stadig hvor mye info folk legger ut om seg selv. Mht. bosted, bolig, jobb, familiesituasjon etc. Som jeg mener gjør at det blir meget enkelt for andre å kjenne en igjen.

Det handler ikke om at man ikke "står for det man skriver" men mer om å beskytte sitt privatliv og det til de nærmeste.

Folk må selvsagt gjøre det slik de selv er komfortable med, men for egen del ønsker jeg å opprettholde anonymiteten.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg forstår godt poenget ditt, Sexycat, og jeg har faktisk tenkt slik selv også. Nå har jeg hverken dagbok eller bilde, og har ikke tenkt å få det heller nettopp på grunn av akkurat det du nevner. Jeg har ikke skrevet noe som forumbruker her som jeg ikke ville sagt til hvem som helst, men jeg tenker likevel på det.

Jeg har feks skrevet i en tråd at jeg har et anstrengt forhold til noen eks-kjærester, og jeg tenker at hvis jeg hadde dagbok her og han tilfeldigvis skulle stikke innom KG og se bilde og dagboken min, i tillegg til den tråden der jeg har nevnt en plagsom eks, ville han kunne kjenne seg igjen, og kanskje følt at seg støtt av det, selv om han ikke på noen måte kan gjenkjennes ut fra det jeg har skrevet.

Poenget er at med en gang man dokumenterer så pass mye av seg selv, så kan andre personer som er nevnt kanskje føle at det blir feil. Selv om feks jeg har lyst å skrive om meg og mitt og ikke føler jeg utleverer andre, kan andre personer som er nevnt føle seg utlevert selv om de ikke er identifisert med navn. Uansett hvor diskret man er, kan man jo ikke være sikker på at andre synes det er diskret nok.

Skrevet

Jeg ønsker å være anonym. Skriver derfor ikke ting som gjør at jeg (eller andre) kan kjennes igjen og legger heller ikke ut bilde. Synes det er helt utrolig hva enkelte får seg til å skrive om andre (som lett kan gjenkjennes).

Skrevet

Jeg har lagt ut bilde, og har nylig fått (tvangs)dagbok. :ler:

Jeg har en regel for meg selv om at jeg ikke skriver om noe som jeg ikke kunne sagt til hvemsomhelst. Har ingen intensjoner om å legge ut info om dype følelser og for verken det ene eller det andre.

Tror folk bare har forkjellige grenser for hva de føler blir for privat til å fortelles.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det blir vel ikke annerledes enn det er for kjendiser, som får sitt privatliv brettet ut i alle varianter.......

Bortsett fra at her velger en selv hva og hvilke.......

Gjest Sukkerert
Skrevet

Jeg vet om andre fora hvor folk også er temmelig åpne om alle slags sider ved livet, og dette er fora hvor mange kjenner hverandre fra før. Venner og uvenner leser det man har skrevet.

Forfattere får det jo også på samme måten. Mange skriver selvbiografisk, og selv om man ikke går inn for det høster alle av sine egne erfaringer når de skriver. Og venner og familie, ekskjærester og gamle flammer blir skildret. Gerd Brantenberg er en av de mange som skriver veldig åpent om ungdomstida si. Jeg har ofte tenkt på hvordan det oppleves for gamle venner og andre som har vært i livet hennes på den tida.

Jeg så et intervju med Ambjørnsen. Han pekte på at som forfatter kunne man ta hevn over folk som hadde gjort en urett. F eks. har han en ganske skarp skildring av rektoren på den gamle skolen sin i Hvite niggere.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Det overlater jeg til hver enkelt dagbokskriver å bedømme selv.

Jeg står for det jeg skriver, og ville ikke lagt skjul på noe hvis noen fant ut hvem jeg er. Men jeg legger ikke ut bilde av den grunn (hva skulle være vitsen med det? Et behov for bekreftelse jeg ikke trenger), mest fordi jeg synes det er helt ok å ha KG som mitt eget fristed så lenge jeg kan ;-)

Hva andre gjør med den saken får de stå for selv.

Jeg bruker uansett ikke tiden min til å koble bilder og brukere eller å prøve å finne ut hvem noen er; jeg respekterer at de er den de er her inne og resten er ikke mitt problem...

Ansvar for seg selv pleier å funke fint :-)

Er det alltid at ansvar for seg selv funker fint? Er det alle som klarer det?

Det er jo en utrolig bra ideologi og tanke, men jeg mener fortsatt at man setter seg selv og andre mer i "skuddlinjen" hvis man skriver dagbok OG legger ved et bildet i albumet her.

Og ellers så er jeg enig med deg.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Du må gjerne legge ut bilde av deg, Sexy Cat. Er litt nysgjerrig.

Ja, det hadde jo blitt en av to. Men i og med at begynner jeg å skrive dagbok, da har jeg ikke mulighet til å legge ut bilde. Så, jeg tror nesten du bare får fortsette å være nysgjerrig jeg.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Det blir vel ikke annerledes enn det er for kjendiser, som får sitt privatliv brettet ut i alle varianter.......

Bortsett fra at her velger en selv hva og hvilke.......

Ja, men Herregud!

Det er da en veldig stor forskjell på om en velger det selv eller ikke! :hoho:

Kjendiser gjør jo ofte alt de kan for å slippe unna sånt!

Denne sammenligningen fikk meg faktisk til å :hakeslepp::hoho:

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Jeg har lagt ut bilde, og har nylig fått (tvangs)dagbok. :ler:  

Jeg har en regel for meg selv om at jeg ikke skriver om noe som jeg ikke kunne sagt til hvemsomhelst. Har ingen intensjoner om å legge ut info om dype følelser og for verken det ene eller det andre.

Tror folk bare har forkjellige grenser for hva de føler blir for privat til å fortelles.

Flott. At du, som sikkert så mange andre klarer og gjør det ;)

Går man for mye inn i ens egne følelser kan fort andre bli med i dragsuget.

Greit nok at folk har forskjellige grenser når det kommer til privatlivet, men som jeg sier over... Andre personer er ofte med i privatlivet og i følelsene. Og da er det ikke like kult lenger.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Jeg ønsker å være anonym. Skriver derfor ikke ting som gjør at jeg (eller andre) kan kjennes igjen og legger heller ikke ut bilde. Synes det er helt utrolig hva enkelte får seg til å skrive om andre (som lett kan gjenkjennes).
'

Helt enig med deg.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
En ting er hva man skriver om seg selv, der har vel folk forskjellige grenser bl.a. i forhold til å bli gjenkjent. Og det må enhver bestemme (dette gjelder vel også bilder).  

En annen ting er hva man skriver om andre. Etter min mening er det ikke pent å "henge ut" verken venner eller familie (eller andre for den del) som ikke verken har sagt at det er greit å bli uthengt eller som evt. ikke kan forsvare seg. Dette gjelder vel særlig om man er veldig åpen rundt seg selv slik at man egentlig er lett gjenkjennelig. Og dermed er personer rundt også lett gjenkjennelige.....  

Nå er jeg antakelig mer paranoid enn de fleste dagboksriverne her :wink: men det overrasker meg stadig hvor mye info folk legger ut om seg selv. Mht. bosted, bolig, jobb, familiesituasjon etc. Som jeg mener gjør at det blir meget enkelt for andre å kjenne en igjen.  

Det handler ikke om at man ikke "står for det man skriver" men mer om å beskytte sitt privatliv og det til de nærmeste.  

Folk må selvsagt gjøre det slik de selv er komfortable med, men for egen del ønsker jeg å opprettholde anonymiteten.

:klappe::klappe::klappe:

Skrevet
Beskytte mot hva?

Det er kanskje det vi ikke-paranoide (naive om du vil) ikke skjønner.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Beskytte mot hva?

Man er da søren meg ikke paranoid fordi man vil beskytte sine nærmeste.

Da respekterer man andres privatliv.

Det er vel kanskje det du tenkte på? :roll:

Gjest derfor gjest:)
Skrevet
Beskytte mot hva?

Det kommer jo, som andre nevner, an på hva man skriver. Jeg ser ingen grunn til å problematisere at folk skriver om livene sine, barna eller mannen i utgangspunktet. Jeg synes heller det ikke gjør noe om man skriver om ting man selv synes er vanskelig (en dårlig dag i forhold til ektemannen, feks), så lenge man ikke "utleverer" den andre (typisk når man besriver ekser, kanskje, anonymt eller ei). Jeg vet at det er mange her som både har bilde av seg selv i avatar eller album, som også skriver ganske personlig dagbok, uten at de tråkker over noen grenser JEG ville reagert på. Jeg regner også med at ektefeller er inneforstått med at de blir skrevet om?

Men det er mye som kan regnes som utlevering eller baksnakking i full offentlighet. Hadde noen skrevet om meg her, og jeg kunne identifiseres (utover helt generelle ting som "i dag var vi hos ...") ville jeg gjerne hatt en dialog med forfatteren om at h*n faktisk skrev om MEG på nettet, og jeg ville ikke blitt glad om jeg hadde gjenkjent meg selv som irriterende kollega, dum kunde, plagsom og gjerrig tante eller søstra/venninna man synes det er pinlig å ha med i sosiale sammenhenger.

Jeg hadde heller ikke vært glad for å blir skildret som den psykisk syke slektningen til folk som oppgir full identitet.

Greit nok, man kan ikke hindre folk i å skrive det de ønsker; men det hadde helt klart gjort noe med forholdet mitt til den skrivende om jeg hadde oppdaget at jeg ble "utlevert". Kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Og forresten, i forhold til kjendiser; man sletter jo innlegg basert på "rykter og spekulasjoner" rundt andre menneskers liv, selv om ryktene er sanne (bare ikke offentliggjort i kulørt presse?). Dette for å beskytte disse menneskenes liv. Jeg synes dette er en god praksis, men kanskje man (moderator?) bør huske på at regelen også gjelder UKJENTE mennesker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...