Gå til innhold

dele på utstyr på samvær??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier dere mødre og sende til samværs foreldren bilstol, vogn, klær? 

Faren til barnet (11 måneder) vil  henne på Annen vær helg neste år.. Men han jobber ikke og har ikke økonomi så han bor med foreldre og klager på bidrag (han har aldri støttet meg  økonomisk med barnet..) 

Og seie han vil ta dette opp neste rettsmøte, siden han meiner han har krav på det.. Me har ganske dårlig samarbeid med kverandre.. Men herregud Han vil jo ha barnet! da må han ha økonomi! jeg kan ikke sende av gårde med alt! om han ikke har økonomi til og kjøpe utstyr så er jo ikke det mitt problem.. men hans.. typisk fedre spør dere meg..

Anonymkode: 28e98...05d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom han betaler bidrag så betaler han for sin del av utstyr, klær osv. Da må du sende med det. Ser ikke problemet med å sende det med? Du får jo ikke bruk for det når barnet ikke er hos deg uansett. Hadde det vært meg så hadde jeg lett sendt med. Da vet jeg også at barnet har det det trenger når h*n er på samvær hos den andre part. Da vet jeg også at vogn og bilstol er greit å bruke fordi jeg vet tilstanden på det.

Anonymkode: 456f8...a66

• Liker 11
Skrevet

Hvis han betaler bidrag og dere ikke har 50/50 så er du faktisk pliktig til å sende med det som barnet trenger ila ei helg. Klær, barnevogn, bilsete (hvis du har det, du har ikke plikt til å kjøpe inn bilsete hvis du selv ikke har bil og dermed ikke trenger bilsete), evt medisiner hvis barnet trenger det. Når barnet blir eldre så må du også sende med sånn som sykkel og ski når barnet skal til far hvis dere fortsatt har annenhver helg og du mottar bidrag. 

Siden barnet er så ungt så kan det være gunstig for barnet at du også sender med ting som favorittbamsen, noen leker og evt bøker. På sikt er det greit at faren kjøper inn sånt selv, men i en overgangsfase når dere starter opp med flere netter etter hverandre hos far så vil det å ha med de kjente og kjære lekene/bamsen være viktig for barnets trygghet. 

Det er jo helt tullete hvis den som har samvær skal kjøpe inn egen garderobe og barnevogn for 4-6 overnattinger i måneden. 

Det eneste samværsforelderen trenger å dekke selv er daglig forbruk i løpet av samværsperioden som mat og bleier. Han bør også anskaffe seg seng til barnet, stelleplass, og spisestol (kan ikke kreve at du sender med barnesenga) 

Det står endel om dette på nav sine sider 

• Liker 11
Skrevet

Selfølgelig skal du sende med utstyr hvis far betaler bidrag. 
som personen over her sier så har han betalt sin del av utstyret og det er meningen at du skal sende det med.

han kan ikke hjelpe til å betale for utstyr hjemme hos deg og i tillegg kjøpe for å ha selv,det blir utrolig dyrt.

Anonymkode: be4f6...d17

• Liker 4
Skrevet

Kjøp klær, leker og kanskje vogn på Finn som far kan ha hos seg. 

• Liker 1
Skrevet

Om så far av en eller annen grunn ikke betalte bidrag, hadde ikke jeg villet være så smålig at jeg ikke kunne sende med vogn og bilstol med barnet. Jeg hadde vært opptatt av at barnet hadde et trygt bilsete og vogn. 

Anonymkode: 21588...3fd

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pleier dere mødre og sende til samværs foreldren bilstol, vogn, klær? 

Faren til barnet (11 måneder) vil  henne på Annen vær helg neste år.. Men han jobber ikke og har ikke økonomi så han bor med foreldre og klager på bidrag (han har aldri støttet meg  økonomisk med barnet..) 

Og seie han vil ta dette opp neste rettsmøte, siden han meiner han har krav på det.. Me har ganske dårlig samarbeid med kverandre.. Men herregud Han vil jo ha barnet! da må han ha økonomi! jeg kan ikke sende av gårde med alt! om han ikke har økonomi til og kjøpe utstyr så er jo ikke det mitt problem.. men hans.. typisk fedre spør dere meg..

Hvis han betaler bidrag så skal bidraget dekke disse tingene under samvær. Det blir faktisk ditt problem om ditt barn ikke er nødvendig sikret i en annens bil. Fordi du sendte avgårde barnet så var du med på akkurat det. Nei, det er ikke typisk fedre, de fleste fedre er gode.

Anonymkode: d3226...a0d

• Liker 3
Skrevet

Heller det enn å risikere at barnet ditt kjører usikret, eller at barnet står uten klæt

Anonymkode: a0ed5...9eb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid sendt med det som trengs til samvær. Jeg vet at far har det tøft med økonomien og det viktigste for meg er at barnet har det han trenger hos far. Far betale kun en liten sum barnebidrag igjennom privat avtale, slik at han klarer seg økonomisk. Det er viktig for meg og barnet, og jeg klarer meg fint økonomisk. 

Hva med å slutte å tenke på å straffe far og heller samarbeide for barnets del? Det gavner barnet enormt. 

Anonymkode: 1a207...32c

• Liker 11
Skrevet

Jeg sender ikke med ting på samvær. Han betaler bidrag men vi har våres ting hver for oss. Vi kjøpe aldri noe sammen. Synes det er mye lettere. Min samboer må kjøre rundt å hente ring hos moren og på skolen. Det glemmes ting hele tiden å det er slitsomt. Men moren nekter å gjøre ting anderledes. Anbefaller å gjøre det lettest mulig for deg

Anonymkode: 7ef55...887

Skrevet

Send meg vogn og kjente ting for barnets del. Mindre omveltning for barnet.

Anonymkode: 1c2f0...b5b

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde egne bilstoler og vogn til stebarna mine. Ski, alpinutstyr osv hadde vi ikke dobbelt av. Vintersko og jakke osv var jo barnets og fulgte barna der de var.

Min samboer betalte bidrag til mor. I utgangspunktet skal jo det dekke slike ting, men vi handlet da akebrett, leker, sykler osv allikevel, for enkelhetens skyld. 

Hvis far betaler bidrag er det du som skal stå for sånne ting. Noen foreldre holder seg 100% til det, andre gjør som vi gjorde og kjøper ekstra der det er det som gjør ting enklest mulig. Men det er ikke noe man MÅ. Det viktigste må jo være at barnet sitter trygt i bilen? Hvorfor skal du tviholde på bilstolen? Den er jo barnets..... Jeg skjønner at du har betalt den, men den er jo allikevel barnets....

• Liker 5
Skrevet

Har alltid hatt egen bilstol til stedatteren min, men i de årene hvor hun vokste ut av klær ila et halvt år sendte vi klær fram og tilbake. Nå er hun 5 og vi har egne inneklær, men yttertøyet går fram og tilbake. Unødvendig bruk av penger og ikke bra for miljøet å kjøpe så mye. 
Delte også vogn da hun brukte det. 

Selv om far betaler bidrag, bidrar vi med det meste av klær/utstyr. Ville aldri falle meg inn å ikke gjøre det da vi har en del bedre økonomi enn mor. 

Send med babyen din utstyr. Viktigste er at barnet har det bra.

Anonymkode: e54bf...046

• Liker 3
Skrevet

Mange her som nevner bilstol, og så klart helt enig i at det viktigste er at barnet sitter trygt, men da er jeg også nødt til å stole på at han behandler stolen trygt, ikke får støtt og slag, ødelegger isoporen og sikkerheten uten å fortelle om det og erstatte.. Tenker at det er større risiko for det ved å måtte stadig flytte stolen att og fram. Om jeg skal ha sete i en annen bil så tar jeg den ut og setter den inn i den andre bilen selv slik at jeg vet at den er montert rett og blir behandlet rett. Kanskje jeg er rar? 

Men joda, jeg hadde en bag med ting når jeg var liten og hadde samvær med far. Syntes dog det var slitsomt da min stemor var veldig nøye om jeg tok med meg noe som hadde blitt handlet inn hos dem.. Kunne sende en beskjed om det så var en truse som var kommet med tilbake til mor..skjønner likevel at det er unødvendig å kjøpe dobbelt opp, barn vokser så fort! 

Skrevet

Om man er redd for at den andre forelderen ikke behandler bilstolen riktig, bør man jo være minst like redd for at han/hun ikke behandler sin egen bilstol riktig. Om den ene forelderen ødelegger bilstolen er det jo helt irrelevant hvem som eier den. Stoler man ikke såpass på den man har barn med, skjønner jeg ikke hvordan man tør å sende barnet på samvær i det hele tatt?

Jeg mener altså at man selvfølgelig bør dele på utstyr. Å ikke kunne sende med barnets vogn, virker helt fjernt. Begge foreldrene bør ha klær liggende hos seg, men yttertøy og liknende må kunne følge barnet der det er.

Anonymkode: aaf75...bfb

• Liker 2
Skrevet

Og her er barnets beste i fokus?

• Liker 1
Skrevet
På 9.11.2019 den 21.54, Blingblingtahei skrev:

Men joda, jeg hadde en bag med ting når jeg var liten og hadde samvær med far. Syntes dog det var slitsomt da min stemor var veldig nøye om jeg tok med meg noe som hadde blitt handlet inn hos dem.. Kunne sende en beskjed om det så var en truse som var kommet med tilbake til mor..skjønner likevel at det er unødvendig å kjøpe dobbelt opp, barn vokser så fort! 

Om en er f.eks. 30% hos far, så er det dumt at begge hjem skal måtte kjøpe inn masse klær i begge hjem, nettopp fordi barna vokser så fort. Og man må uansett ha et helt regnsett hos far, selv om du ikke var 50% hos han. Det med å få rette klærne tilbake kjenner jeg litt på. Eksen min er voldsom på å skal spare penger selv om han tjener veldig godt. Vi kjøper inn hver våre klær her (vi har 50/50), men opplever at klærne jeg sender ungene med på byttedagen blir byttet ut med fillete eller for små klær. Det har skjedd såpass ofte at det virker som at de med vilje sender med klær de skal kaste, og får passelige ordentlige klær i bytte fordi jeg ikke vil sende de på skolen med ødelagte og for små klær. Dette reagerer jeg jo på. Og det ble så nok at jeg begynte å reagere på truser også! Gjett om jeg fikk høre hvor smålig jeg var! "En truse liksom... Skal jeg vippse deg en 50-lapp så du kan kjøpe en ny??" At de hadde byttet til seg fine gensere og bukser og ulltøy mange ganger, det var glemt... Eller... "det kan ikke han huske".

Anonymkode: cd416...83c

Skrevet

Prat med advokaten din og saksbehandler i barnevernet om dette og alle andre spørsmål du har rundt den konflikten du har med barnefar. Det er mye lettere for dem som faktisk kjenner til hele situasjonen å komme med riktige råd til deg. Og du, vennligst hold deg til en tråd 

Anonymkode: 8ccf7...a62

Skrevet

dere ha missfårstått for han betaler ikke bidrag.. og vil ikke bidra økonomisk med barnet. og vil at jeg skal sende me ting så han slipper og bruke penger og bruke dem heller på drikke, mat og venner..

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dere ha missfårstått for han betaler ikke bidrag.. og vil ikke bidra økonomisk med barnet. og vil at jeg skal sende me ting så han slipper og bruke penger og bruke dem heller på drikke, mat og venner..

Men om han ikke betaler bidrag, hvorfor klager han på bidraget da?

Anonymkode: 456f8...a66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...