Gå til innhold

Vanskelig basilikum

Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Synes det er svært vanskelig å holde liv i basilikumplanten jeg kjøpte på Plantasjen og plantet ut i en stor krukke med masse ekstra jord...Står altså utendørs når det er sol og oppholdsvær, men tas inn om natta.

Den henger med hodet hele tiden omtrent, til tross for at den får nok vann. Men det er ikke like lett å vanne den fra skål når den står i stor utendørs krukke, da må den i såfall settes inn i kjøkkenvask noen timer så den kan suge opp gjennom det ene hullet som er i bunnen...

(vanner man ikke oppi selve krukka, på sidene e.l?)

Hvorfor har andre flotte, utendørs krydderurter og ikke jeg? (Bor i Oslo)

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns også basillikummen er vanskelig, men jeg har hørt at den skal bli tørr i jorda før den får vann. Underfra som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk klart å holde liv i en basilikum i et par uker og den ser fortsatt frisk ut. Denne gangen har jeg vært veldig forsiktig med vanningen. Den får bare en liten skvett om gangen, aldri nok til at jorda blir våt på toppen. Gi heller litt ekstra vann når den henger med hodet av tørste enn å vanne for mye på forhånd. Og husk at den aldri må bli våt på toppen. Basilikum har lett for å bli angrepet av sopp og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...