Ærligtilbakemeldig Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 (endret) Hhj Endret 4. februar 2020 av Ærligtilbakemeldig
Ærligtilbakemeldig Skrevet 7. november 2019 Forfatter #2 Skrevet 7. november 2019 Vi er også ikke-troende, og jeg er redd de skal begynne å snakke om Gud til våres barn og lære dem om deres religion, når vi syntes religion er et hinder til selvutfoldelse og fri tenkning. Vi respekterer ulike verdisyn og religion, men ikke når den blir så sort hvit. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Jeg er ikke-troende, men hadde forholdt meg til dem som alle andre i gata. Ungene kunne leke sammen og vi voksne kan omgås. Jeg ser ikke helt problemet😊 Anonymkode: e40ae...1e2 18
Kim123 Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Forhold deg normalt. Hva de mener og tenker om dere, er opp til de. Hva dere tenker om de, er opp til dere. Men barna er tross alt de uskyldige her. Det skader ingen om dere fortsetter å invitere eller å la barna leke sammen. og til en kommentar over her, det gjør ingenting om noen troende forteller barn om deres tro, så lenge det ikke blir på ett skadelig nivå. Barn blir ikke hjernedøde fordi en nabo forteller at «Jesus er vår frelser», «Gud er den allmektige». «Vi priser Gud». Grensa for bekymring burde ikke komme før det blir snakk om «Du brenner i helvete on du ikke tror» «satan er rundt deg» osv. 20
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Ikke tenk så mye. Dere er ulike, lev med det. De tenker vel like negativt om deg som du om dem. Ikke legg ditt problem på barnet ditt, unger ok så lenge de voksne ikke fôrer dem med dømming av de som er ulike seg selv. Og les ditt eget innlegg, vil du virkelig skjerme ungen fra å håndtere ulike synspunkt? Anonymkode: 7f2b8...44e 4
SoWhat? Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 De har sitt verdisyn, dere har deres. Hvorfor tror du at de ser ned på dere egentlig? Nå er det riktignok kristne som ser på andre som at de "lever i synd", men er det virkelig noe å tenke på? Hvis du er fornøyd med deres livsstil, så er det det som betyr noe. Ikke hvordan de velger å leve. Snakk med barna dine om at mennesker tror på forskjellige ting. Toleranse er så vanskelig, og det er veldig synd syns jeg. Ingen skader noen her. Det virker som det er et godt miljø i gata, så hvorfor ikke ta vare på det? La ihverfall ungene få leke sammen, og snakk med dem om ting. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 Du må ha ganske dårlig selvbilde siden denne familien går slik inn på deg. Og så skal du la det gå ut over to uskyldige barn? Du ser hvor egoistisk det er å la DINE følelser komme i veien for to barn som leker sammen sånnt? Jeg er ikke troende, barnet mitt skal få høre om alle livssyn og har veldig godt av å få se at det finnes andre måter å leve på enn vår. Den eneste måten barnet kan få ta et bevisst valg om egen tro er ved å faktisk kjenne til annen tro og andre kulturer enn vår egen. Jeg nyanserer når mitt barn snakker om Gud, sier at ingen vet sikkert men alle kan få tro på det de vil. Jeg ville også blitt glad for å ha noen som var så strenge rundt meg, for da ville jeg i mitt barn øyne bli "den snille", haha. Men seriøst; dette barnet trenger jo for all del å inkluderes så mye som over hodet mulig. Ditt barn har veldig godt av å lære at familier er forskjellige uten at det ene er bedre enn det andre, og det har tydeligvis du også. Jobb med deg selv og ikke ødelegg for barna, særlig ikke nabobarnet som allerede tydeligvis har blitt fratatt mye. Det er ganske egoistisk å la egne følelser gå ut over to uskyldige barn Anonymkode: c36bd...ac2 8
Chizue Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 Jeg hadde en veldig god venninne når jeg var lita.. Venninnen min vokste opp med en super-religiøs mor og min familie var ikke religiøs. Når jeg var på besøk hos henne og spiste mat, så var det bordbønn, overnatting; be til Gud. Det var helt greit for meg og jeg gjorde det sammen med de. Jeg ble likevel ikke religiøs. Hvordan du kan forholde deg til det: Forklar barnet ditt hva de tror på, la ungen din være med når den familien gjør ting. Det vil åpne barnets øyne og barnet skjønner at familier er ulike Barnet ditt vil nok spørre masse spørsmål og kanskje en periode vil barnet bli "religiøs", men det er vel opp til barnet? Jeg vokste opp med en haug av læstadianere, mange av de jeg gikk i klasse med fikk ikke lov til å se på TV, spille kortspill, høre på musikk..Drikke alkohol, røyke. De hadde klesskode, mange var tvungen til å gå med skjørt til og med på vinteren, fordi det var slik klesskoden var. Jeg tok ikke skade av noe Familien forstår nok at du velger en helt annen vei, det er det som gjør oss så unike Så lenge de ikke har noe problem med deg, så er vel alt greit? 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Ville ikke oppført meg annerledes mot de. Ville tenkt at de fleste er som dere, og ikke følt meg noe mindre verdt av den grunn. Vi har folk med ulik religiøs bakgrunn i miljøet her også, men det er dog de med Jehovas vitner-bakgrunn som skiller seg mest ut. Hyggelige folk, men barna deres får jo ikke lov til å gå i bursdager og feirer ikke verken jul eller nasjonaldagen, og det er generelt strengt regime hjemme og ikke så mye frihet som de andre barna har på fritiden. Folk sier mye rart om muslimer, men hvorfor snakker ingen om Jehovas? Anonymkode: 1a7ae...cea 1
Gjest ana0603 Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 (endret) Jeg kan skjønne det at en muslimsk familie ikke liker å bli fortalt om bibelen og sånt, men når det er snakk om jul, da overdriver de bare i min mening. Jul er noe som for lengst har mistet den religiøse bakgrunnen, hele landet vårt feirer jul, alle sammen... de trenger ikke å feire det, men å gi gutten din en leksjon var ikke fint av dem. Endret 7. november 2019 av ana0603
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #12 Skrevet 7. november 2019 41 minutter siden, ana0603 skrev: Jeg kan skjønne det at en muslimsk familie ikke liker å bli fortalt om bibelen og sånt, men når det er snakk om jul, da overdriver de bare i min mening. Jul er noe som for lengst har mistet den religiøse bakgrunnen, hele landet vårt feirer jul, alle sammen... de trenger ikke å feire det, men å gi gutten din en leksjon var ikke fint av dem. De høres mer ut som Jehovas enn muslimer. Anonymkode: 679e3...780 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 Hvorfor tar du det så personlig at de har et annet livssyn? De har jo ikke snakket negativt om DERE, men de har fortalt hva som er deres verdier, da er det jo ikke sånn at de snakker negativt om dere på grunn av det, det var informasjon. Den som ser negativt på noen her må da vel være deg. Anonymkode: ea323...e9b 8
Gjest Verden Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 Whaat Hvillken religion tror de på?
Kjetil E Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 45 minutter siden, Verden skrev: Whaat Hvillken religion tror de på? Første tanke er Jehovas vitner, Smiths venner eller Lestadianere. Siden de ikke ser TV, veldig typisk for de tre. Og ingen av de feirer vel jul heller. 4
Kjetil E Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, ana0603 skrev: Jeg kan skjønne det at en muslimsk familie ikke liker å bli fortalt om bibelen og sånt, men når det er snakk om jul, da overdriver de bare i min mening. Jul er noe som for lengst har mistet den religiøse bakgrunnen, hele landet vårt feirer jul, alle sammen... de trenger ikke å feire det, men å gi gutten din en leksjon var ikke fint av dem. De er neppe muslimer, har ihvertfall ikke hørt at muslimer ikke kan ha TV. Men du har flere kristne retninger hvor du hverken skal ha TV eller feire jul. Jehovas vitner, Smiths venner og Lestadianerne blant annet.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, Ærligtilbakemeldig skrev: Vi er også ikke-troende, og jeg er redd de skal begynne å snakke om Gud til våres barn og lære dem om deres religion, når vi syntes religion er et hinder til selvutfoldelse og fri tenkning. Vi respekterer ulike verdisyn og religion, men ikke når den blir så sort hvit. Jeg anser at dette som positivt. Det må være positivt å lære om andres religioner. Anonymkode: d9ac1...e69 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 Folk lar være å feire jul av ulike årsaker. Jeg kjenner flere som ikke feirer jul fordi de er ateister. Derfor vil de av prinsipp ikke feire Jesu fødselsdag. Anonymkode: 1a85b...a6c
Rayo Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 33 minutter siden, Kjetil E skrev: Første tanke er Jehovas vitner, Smiths venner eller Lestadianere. Siden de ikke ser TV, veldig typisk for de tre. Og ingen av de feirer vel jul heller. 31 minutter siden, Kjetil E skrev: De er neppe muslimer, har ihvertfall ikke hørt at muslimer ikke kan ha TV. Men du har flere kristne retninger hvor du hverken skal ha TV eller feire jul. Jehovas vitner, Smiths venner og Lestadianerne blant annet. Jehovas Vitner ser på tv. De feirer ikke jul, men tv ser de på. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #20 Skrevet 8. november 2019 Smiths venner feirer jul og ser på tv Anonymkode: a311d...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå