AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Jeg og kjæresten har ulike meninger om fritidsaktiviteter. Jeg har en jente fra før, og han har to gutter fra før. Alle er mellom 7-10 år. Guttene har gått på allidrett og spiller nå fotball, og jenta mi har vært innom allidrett, håndball og turn, men nå er det kun dansing og svømming som fenger. Hun har ikke noe interesse av ballsport, og turn ble for kjedelig. Kjæresten min mener at dansing er en "tulle-aktivitet", og lurer på om jeg virkelig ønsker at jenta mi skal bli danser når hun blir stor, på en dømmende måte. Jeg har ikke noe imot dans, for det er det eneste som interesserer henne og som hun føler at hun mestrer, og jeg synes hun er veldig flink og lærer fort. Han vet jo ikke om guttene hans skal blir proffe fotballspillere heller, men det er jo en fin aktivitet å gå på, så lenge det interesserer de. Han mener jeg lærer henne å dyrke interesse for noe som er helt meningsløst.. Han synes alt av idrett og kulturskole (instrumenter) er bra, mens alt annet (dans/musikk/teater) er tull. Når det er sagt, er kjæresten min fra ett muslimsk land, og har vel noen meninger deretter. Jeg ser også at andre jenter i klassen, som er muslimer, gjerne ikke er med noe idrett i det hele tatt. Hva kan være grunnen til det? Får de ikke dyrke egne interesser? "Jente-aktiviteter er tull" og "idrett er for gutter"🤷♀️ Ikke at fritidsaktivitet er en menneskerett, for det er jo ganske dyrt også, men det må da være fint for barna å ha noe å være med på, annet enn koran-skole ett par ganger i uken? Jeg ønsker ikke å dømme, men prøver å forstå forskjellen. Ingen av oss har noe "stemmerett" over hverandres barn, men kjenner at det plager meg at han er så dømmende til mange valg jeg tar for barnet mitt. Skulle ønske han også hadde en datter, så hadde han sett at det er forskjell på gutter og jenter og interesser. Anonymkode: 7eb6c...256
Gjest Elseby13 Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Datteren min går på turn og dans. Hun får dyrke egne interesser. Hun er heller ikke den eneste muslimske jenta på lagene. Så ditt inntrykk stemmer nok ikke med virkeligheten.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 3 minutter siden, Elseby13 skrev: Datteren min går på turn og dans. Hun får dyrke egne interesser. Hun er heller ikke den eneste muslimske jenta på lagene. Så ditt inntrykk stemmer nok ikke med virkeligheten. Jo hennes inntrykk, stemmer nok delvis. Selvom det er en del muslimske jenter som får være med på fritidsaktiviteter så er det store mørketall som ikke får lov. Da jeg vokste opp så fikk verken jeg eller mine andre muslimske venninner lov til å drive med fritidsaktiviteter, delvis fordi det var «unødvendig» og fordi foreldrene våre ikke hadde kontroll over oss når vi var så mye borte på ettermiddagene. Anonymkode: 2401a...248 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 Hold jenta di borte fra denne mannen! Anonymkode: e0625...737 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 Datteren min spiller fotball, håndball og er på svømming. På fotballaget er det 3 muslimske jenter. Foreldrene deres er aktive både på dugnad og på kamper/turneringer. På svømming er det 4 eller 5 muslimske jenter og på håndball er det 4 (de samme 3 som på fotball og 1 til). Datteren min har også flere venninner som er muslimer. De går på turn, fotball, korps og tae kwondo Anonymkode: c9fed...27c 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 9 timer siden, Elseby13 skrev: Datteren min går på turn og dans. Hun får dyrke egne interesser. Hun er heller ikke den eneste muslimske jenta på lagene. Så ditt inntrykk stemmer nok ikke med virkeligheten. Hva mener du med lag? Du bekrefter det TS sier. Anonymkode: 3e7c6...258
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #7 Skrevet 8. november 2019 Det med dans har vi følt på selv, er overhodet ikke religiøse (i så fall kristne), men satt på danseforestilling og lurte på hva slags forbilder (idrett, kroppsyn, «kunstuttrykk») disse jentene (ogmin) forsøkte representere og hadde som mål å bli god i. Dans er positivt i seg selv, og jenta mi hadde glede av det, og jeg var ikke klar over hvor prippen og gammeldags jeg selv var, det var på grensen til vulgært, og lite interessant (som idrett, som kunst). Men hun får lov til å gå på dans, altså. Men det har mye med hva foreldrene oppmuntrer og støtter, uansett aktivitet. Jeg er negativ til håndball (fordi jeg ikke ønsker å følge det opp), men positiv til kulturskolen (teater er topp! Mer røff dans er topp! Fotball OK! ) Glad de ikke danser ballett, alpint er for dyrt og krevende osv. Kjenner flere muslimske jenter som går på kampsport (tae kwon do). Jeg vil også foretrekke det framfor jazzdans. Men han kan holde meningene sine for seg selv. Du må være uhyre obs på hans kvinnesyn og jentesyn (og gutte- selvsagt). Dette må du diskutere inngående med ham, ikke dans, men at din jente må kunne dyrke interesser hun enn har, at hans mening ikke teller og at han skal behandle dere, og alle andre jenter og kvinner, med respekt og ikke tillate seg forskjellsbehandling. Mange menn syns dans er tull. Men han må forstå at for din datter er det ikke tull. Anonymkode: b6078...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 Det er ikke religionen, men kulturen tenker jeg. Mannen min er også litt sånn.. Jaja, la dattera gå på fotball, håndball, jiu jitsu, tae kwondo, (han er veldig positiv til kampsport), whatever.. Men dans, nei, helst ikke.. Men nå synes vi hun skal få bestemme det sjøl. Vi er faktisk praktiserende muslimer, og det har ingenting med at man er jente, for det blir totalt feil, men at man bruker tiden på noe produktivt. Musikk er ikke helt greit. Anonymkode: 904fc...dea
Gjeste mann Skrevet 8. november 2019 #9 Skrevet 8. november 2019 Hvorfor i all verden er det noen fritidsaktiviteter som er greit og noen som ikke er greit? Hvorfor er ikke musikk greit? Kan noe forklare meg det? Jenta vår er glad i dans og da støtter jeg selvfølgelig henne i det! Selv om jeg overhodet ikke har noe interesse for dans selv. Nesten ingen blir da proffe dansere/fotballspillere/svømmere etc. Det handler om å støtte barna i det som de er interessert i. 1
Kaisada Skrevet 8. november 2019 #10 Skrevet 8. november 2019 Det bør vel handle om at jenta driver med en aktivitet/trening som hun liker. Ballett er jo super trening for kroppsbeherskelse og for å få en smidig kropp. Stå opp for jenta di og la henne bestemme en aktivitet selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå