Gå til innhold

Vil ta fagarbeider utdanning, hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at en må ha 5 års arbeidspraksis eller 1 år praksis etter nye regler, for å få tatt barne og ungdomsarbeider.

Selv har jeg 16 mnd praksis da hovedsakelig i barnehage og ca 4 mnd i skole. Har ikke jobbet på skole siden desember 2017. Nå har jeg igjen fått mulighet til å jobbe som Vikar på den skolen jeg jobbet tidligere. Har kun jobbet som tilkalling, men de ringer jo hver dag og regner med de kommer til å gjøre det samme nå. 

Jeg har fullført 1 år på førskolelærerlinjen, men sluttet pga dårlig miljø. 

Siden jeg har jobbet over 1 år med barn og i tillegg har 1 år førskolelærer, kan jeg nå spørre om muligheten til å få ta fagarbeider gjennom jobb selvom jeg er tilkallingsvikar? Eller er det sånn at en må ha 100 % fast stilling. Har ikke funnet noen konkret stillingsprosent på nett.

Noen med erfaring på dette og på hvordan jeg kan gå frem?

Anonymkode: 3d400...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med 5 års arbeidspraksis eller et år praksis? Hva slags praksis da?

Anonymkode: a8ad7...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du må ha jobbet med barn/ungdom enten i 5 år eller 1 år(etter nye regler) for å kunne ta fagbrev.

Finner lite om hvor høy stillingsprosent en må ha hatt for å kunne ta den gjennom jobb. Vært kjekt å høre hvilken erfaring noen eventuelt andre har her inne på dette tema.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med 5 eller 1? Mener du at normal lærlingtid er 1 år nå?

Anonymkode: ddb2c...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du må ha jobbet med barn/ungdom enten i 5 år eller 1 år(etter nye regler) for å kunne ta fagbrev.

Finner lite om hvor høy stillingsprosent en må ha hatt for å kunne ta den gjennom jobb. Vært kjekt å høre hvilken erfaring noen eventuelt andre har her inne på dette tema.

ts

Fremdeles umulig å skjønne hva du mener. "enten 5 eller 1 år"  Blir det helt umulig hvis du har jobbet 3 år? 🙄

Anonymkode: a8ad7...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på svar fra de som har erfaring som skjønner hva jeg mener med dette. Men la gå, tidligere MÅTTE du ha 5 år praksis gjennom jobben FØR du kunne ta fagbrevet med full lønn, tilrettelagt gjennom jobb. NÅ kan du gjøre dette også etter 1 år praksis, fordi vi trenger flere fagarbeidere i Norge.

Så, noen som har gjort dette gjennom jobb å kan fortelle litt om prosessen mm? Ref: første innlegg

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har funnet ut at en må ha 5 års arbeidspraksis eller 1 år praksis etter nye regler, for å få tatt barne og ungdomsarbeider.

Selv har jeg 16 mnd praksis da hovedsakelig i barnehage og ca 4 mnd i skole. Har ikke jobbet på skole siden desember 2017. Nå har jeg igjen fått mulighet til å jobbe som Vikar på den skolen jeg jobbet tidligere. Har kun jobbet som tilkalling, men de ringer jo hver dag og regner med de kommer til å gjøre det samme nå. 

Jeg har fullført 1 år på førskolelærerlinjen, men sluttet pga dårlig miljø. 

Siden jeg har jobbet over 1 år med barn og i tillegg har 1 år førskolelærer, kan jeg nå spørre om muligheten til å få ta fagarbeider gjennom jobb selvom jeg er tilkallingsvikar? Eller er det sånn at en må ha 100 % fast stilling. Har ikke funnet noen konkret stillingsprosent på nett.

Noen med erfaring på dette og på hvordan jeg kan gå frem?

Er jo bare spørre de? Som helsefagarbeider vet jeg det kreves typ 5 års 100% stilling her i byen. Antageligvis noe ala det samme som fagarbeider i skole? Ellers finnes det jo nettstudier. 

Anonymkode: a9507...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som er veldig spent å gira😂 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bare spørre de? Som helsefagarbeider vet jeg det kreves typ 5 års 100% stilling her i byen. Antageligvis noe ala det samme som fagarbeider i skole? Ellers finnes det jo nettstudier. 

Anonymkode: a9507...1eb

Bare jeg som er veldig spent og gira:) Og starter ikke der før til neste uke igjen. 

Nei, i skole kan du nå også ha 1 års praksis/erfaring for å få fagbrev. Nye regler fra 2018:)

Skal se, finner nok ut av ting. Takk for svar

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter på svar fra de som har erfaring som skjønner hva jeg mener med dette. Men la gå, tidligere MÅTTE du ha 5 år praksis gjennom jobben FØR du kunne ta fagbrevet med full lønn, tilrettelagt gjennom jobb. NÅ kan du gjøre dette også etter 1 år praksis, fordi vi trenger flere fagarbeidere i Norge.

Så, noen som har gjort dette gjennom jobb å kan fortelle litt om prosessen mm? Ref: første innlegg

ts

Du trenger ikke være fast ansatt. Du må opparbeide deg et antall timer totalt tilsvarende fem års praksis i 100% stilling. Denne praksisen kan du ha på forskjellige stedet med barn og ungdom, også som vikar. Alt teller. Det finnes et sted der du legger inn all arbeidspraksis og så regner den ut hvor mye du har igjen. 

Anonymkode: 17c31...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om reglene er like eller annerledes enn da jeg tok fagbrev for noen år tilbake, men du kan enten ta fagbrev som lærling eller praksiskandidat. Som lærling må du finne deg en læreplass, en veileder og du får lavere lønn under lærlingtiden. Som praksiskandidat kan du gjøre som du gjør nå: jobbe som vikar til du har nok timer til å gå opp til fagprøven. Du må også ta en tverrfaglig eksamen som er skriftlig før du går opp til selve fagprøven. Selv var jeg praksiskandidat gjennom en privatskole på østlandet samtidig som jeg var vikar ved en barnehage. Hvor mange timer du trenger vet jeg ikke, tror du må kontakte fylkeskommunen din. Synes å huske at du får fraskrevet noe om du har fullført vgs og/eller hvis du har egne barn (?). Er dessuten ganske sikker på at det ble noen endringer for noen år tilbake at man ikke trenger praksis fra skole, bare barnehagebarn. Husk på at du må kunne teorien om barn fra 0-18 selv om du ikke trenger praksis.

Lykke til! :)

Anonymkode: febd3...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de nyttige svarene, setter jeg stor pris på:)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...