AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Hei, lurer på om dette er normalt. Har et barn som så klart liker best å være hjemme, og ikke på sfo, der det skråles om kapp. I dag ringte sfo 14:30..Damen i røret sier at barnet mitt lurer på om han kan gå hjem. Jeg sier jeg er på jobb. klokken er jo ikke 15 en gang. blir så klart stresset og drar fra jobb tidlig. Jeg er alene mye med barnet og lurer litt.. Jeg betaler da 100% plass for mitt barn på sfo. Det er jo rart om man som forelder skal veilede sfo ansatte om at de kansje kan muntre opp barnet litt før de spør om man kan hente de? Hun sier han var ikke lei seg, men ville hjem. Greit å ringe til foreldre for ingen grunn, uten at barnet vil hjem? Anonymkode: 1aaae...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Jeg syns det er innafor. Hvis han mistrives er det ikke altid enkelt å oppmuntre for å dra ut tiden. Er han lei seg burde foreldre ringes. De på sfo veit vel ikke om du jobber, har fri eller driver med annet. Anonymkode: 5e0dc...87d 14
Fru Uperfekt Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er innafor. Hvis han mistrives er det ikke altid enkelt å oppmuntre for å dra ut tiden. Er han lei seg burde foreldre ringes. De på sfo veit vel ikke om du jobber, har fri eller driver med annet. Anonymkode: 5e0dc...87d Om de ringer på jobben til vedkommende er det da innlysende at de vet. De fleste av dagens foreldre er i arbeid 26
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er innafor. Hvis han mistrives er det ikke altid enkelt å oppmuntre for å dra ut tiden. Er han lei seg burde foreldre ringes. De på sfo veit vel ikke om du jobber, har fri eller driver med annet. Anonymkode: 5e0dc...87d Ja, jeg synes jo det er greit, men barnet var ikke lei seg, han ville bare hjem. Jeg er kansje i overkant stesset av meg, ikke så lett for meg å sette seg ned å fokusere på jobb etter at sfo ringer og lurer på om jeg kan hente. Anonymkode: 1aaae...5d2 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Om de ringer på jobben til vedkommende er det da innlysende at de vet. De fleste av dagens foreldre er i arbeid Med mobiltelefoner nå til dags, kan man være omtrent hvorsomhelst og samtidig ta i mot en samtale. Så det er sikkert ikke så innlysende Anonymkode: 49460...e25 12
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Hvor gammel er barnet? Kanskje han/hun som ringte var usikker på barnet var en av dem med avtale om å ringe og høre om det var greit at barnet gikk hjem. Er slik på SFO til ungen her i hvert fall. Måtte krysse av på et skjema. Mulig han/hun som ringte ikke hadde tilgang på mappen og dermed ringte for å være sikker. Anonymkode: b6aab...096 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med mobiltelefoner nå til dags, kan man være omtrent hvorsomhelst og samtidig ta i mot en samtale. Så det er sikkert ikke så innlysende Anonymkode: 49460...e25 Vel, på mine barn`s sfo fylte vi ut papirer med kontaktinformasjon, hvor blant annet arbeidsplass/ tlf dit var en av rubrikkene. Regner med at det er vanlig. Når man betaler sfo-plass er det vel stort sett fordi man har behov for tilsyn! Anonymkode: d3e3e...49f 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 Først ville jeg forsikret meg om at det ikke er en særlig grunn, for at barnet ikke vil være der. Når det var gjort. Så: Jeg syns at det må gå an å motivere og avlede, og jeg hadde tatt en prat med SFO og fått til en dialog rundt hva man gjør i situasjoner som denne. Barn vil ditt og datt hele tida, og selv om det er viktig å lytte til barn, så er det jobben til voksne å være ansvaret sitt bevisst, for at det ikke er alltid barn vet sitt eget beste i den store sammenhengen. Barnet ditt vil vel ha et hjem, mat på bordet, klær, og alt det andre som følger med at du har en inntekt og, tenker jeg. Det hadde selvsagt vært annerledes om det var sykdom eller helt spesielle hendelser. Anonymkode: dfaa0...248 11
Luckiness Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 Jeg ville tatt en prat med dem. Hørt om det er noe spesielt som gjør at barnet deres burde gått hjem tidligere. Om ingen spesiell grunn, så ville jeg informert om at han ikke kan gå hjem før klokken x, fordi dere ønsker å være hjemme til han kommer hjem. Men at dere selv gir beskjed dersom han en og annen gang kan gå hjem tidligere. Gjerne også minne dem på at dere av den grunn har 100% SFO. 14
Mezzosoprena Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, lurer på om dette er normalt. Har et barn som så klart liker best å være hjemme, og ikke på sfo, der det skråles om kapp. I dag ringte sfo 14:30..Damen i røret sier at barnet mitt lurer på om han kan gå hjem. Jeg sier jeg er på jobb. klokken er jo ikke 15 en gang. blir så klart stresset og drar fra jobb tidlig. Jeg er alene mye med barnet og lurer litt.. Jeg betaler da 100% plass for mitt barn på sfo. Det er jo rart om man som forelder skal veilede sfo ansatte om at de kansje kan muntre opp barnet litt før de spør om man kan hente de? Hun sier han var ikke lei seg, men ville hjem. Greit å ringe til foreldre for ingen grunn, uten at barnet vil hjem? Anonymkode: 1aaae...5d2 Damen informerte om at barnet ditt lurte på om han kan gå hjem, men barnet var ikke lei seg? Hva er da problemet ditt egentlig - du skulle da selvfølgelig bare svart at han ikke kan gå hjem, men være på SFO til du er ferdig på jobb og kommer å henter. (Du sier ingenting om alder, så jeg regner med at det er utelukket at barnet kan gå og være alene hjemme). At du blir stresset pga dette er ditt problem, ikke SFO sitt. Du avtaler da med SFO at barnet heretter skal være på SFO til du kommer, bortsett fra hvis det faktisk er sykt. 21
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, lurer på om dette er normalt. Har et barn som så klart liker best å være hjemme, og ikke på sfo, der det skråles om kapp. I dag ringte sfo 14:30..Damen i røret sier at barnet mitt lurer på om han kan gå hjem. Jeg sier jeg er på jobb. klokken er jo ikke 15 en gang. blir så klart stresset og drar fra jobb tidlig. Jeg er alene mye med barnet og lurer litt.. Jeg betaler da 100% plass for mitt barn på sfo. Det er jo rart om man som forelder skal veilede sfo ansatte om at de kansje kan muntre opp barnet litt før de spør om man kan hente de? Hun sier han var ikke lei seg, men ville hjem. Greit å ringe til foreldre for ingen grunn, uten at barnet vil hjem? Anonymkode: 1aaae...5d2 Hvis du tror vi ikke førsøler å oppmuntre ungen tar du feil. Anonymkode: 2b397...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #12 Skrevet 7. november 2019 Her har de klar policy på dette: Barna skal være på SFO inntil de hentes, med mindre det på forhånd er avtalt at barnet kan gå selv hjem til gitt klokkeslett, eller foresatte ringer og ber om at barnet sendes hjem. SFO kontakter ikke foreldre (aller minst ringer, en SMS kan gå, dersom den ansatte mener det relevant) fordi barnet vil. De voksne avgjør om barnets forespørsel om å kontakte foreldre er rimelig - i utgangspunktet bare ved sykdom/skade. En SMS dersom barnet er pjuskete og utilpass, telefon dersom barnet må hentes. Det hadde ikke falt dem inn i halvmørke å ringe foreldre fordi 'barnet har lyst hjem'. Dog, det kan ha vært en form for misforståelse, en litt ukjent ansatt som ikke er klar over om ditt barn pleier å gå hjem selv eller ikke for eksempel, og trodde barnet spurte om å få lov til å gå hjem, altså ikke bli hentet, men gå selv. Det er bare å si fra, TS, om at du ikke ønsker å bli kontaktet med mindre de voksne vurderer at barnet bør hentes pga sykdom eller andre ekstraordinære hendelser. Anonymkode: fabe7...5a9 12
Krølle-frøkna Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 (endret) Dette er ikke vanlig. Ingen på SFO der jeg jobber ringer fordi et barn er lei seg og vil hjem, med mindre det hylgråter og har det vondt. Og barnet ditt sa bare det ville hjem, så woops ringte bare en ansatt til deg? Det er ikke akseptabelt. Mange barn maser på hva klokken er, når de blir hentet eller kan gå, så er det videre opp til de ansatte å håndtere situasjonen. Med "håndtere" mener jeg å gjøre en kjekk aktivitet eller lek for å styrke relasjonene, tegne, leke med Play Doh.. Endret 7. november 2019 av Krølle-frøkna Manglet et ord. 8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 Jeg ville nok tatt det opp med SFO. Har hørt om mange foreldre i jobb, som sliter med at 3-4-klassingen, ringer hver dag etter skolen, for å prøve å gjøre andre avtaler enn å gå på SFO. Det blir slitsomt hver dag. Og synes det var rart av SFO også. Se det som én glipp, å ta det opp i morgen. Anonymkode: 53850...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 Fint med et par greie svar her, føler jo at dette ikke er helt normalt. Om barnet var eldre hadde det kansje gått greit at de gikk hjem og var alene et par timer. Men nå er han for liten. Forstår jo at det handler om at barnet mitt overtalte henne til å ringe. Hadde ikke likt å være på sfo selv, sånn som lydnivået var over tlf. Anonymkode: 1aaae...5d2
Lou Salome Skrevet 8. november 2019 #16 Skrevet 8. november 2019 Her maser barna på SFO om å få ringe, de spør om å få gå hjem, bli med andre hjem, lurer på noe. De får bare låne telefonen når det er noe viktig, men barna er flinke til å overbevise dem om at det er viktig nok. Ingennting å tenke på, snakk med barnet ditt du. Bra de ikke bare lot ham gå. Barnet kannda godt ha ment det var viktig og greit, og hvordan skulle den ansatte forstå at dette (et lite spørsmål på telefon) var ugreit for deg? Jeg hadde sagt nei til å gå hjem og ikke ofret det en tanke etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #17 Skrevet 8. november 2019 Har du sagt til SFO at du ikke synes det er greit? For når SFO ringer, og du kommer, så tenker de gjerne at det er greit, og at du har fleksitid eller mulighet til å jobbe hjemme. De spurte, og du kom. Det hadde ikke jeg gjort. Tar jeg stadig vekk fri, så har jeg ikke penger til hus og mat og klær, og det forklarer jeg ungene. Og jeg sier at jeg kommer ca kl xx:xx og at jeg er nødt til å bli ferdig på jobben for at vi skal ha penger. Hvis SFO hadde ringt slik, så hadde jeg sagt at jeg ikke har mulighet til å ta fri fra jobb utenom sykdom, legetimer eller annet spesielt, og at jeg kommer kl xx:xx. Om barnet ditt sliter i støyen, så synes jeg du skal ta det opp med skolen. Han er sikkert ikke den eneste som sliter med det! Er det mulighet for å skjermes litt? Er alle barna i samme rom hele tiden? Ingen steder å trekke seg vekk litt? Anonymkode: 9341b...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #18 Skrevet 8. november 2019 Kanskje de bør øke kvaliteten på tilbudet, slik at ungene faktisk trives! Anonymkode: 5c716...530 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #19 Skrevet 8. november 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de bør øke kvaliteten på tilbudet, slik at ungene faktisk trives! Anonymkode: 5c716...530 Du er inne på noe der. Da jeg hadde barn for 6 år siden, hendte det at jeg ble oppringt om at de ønsket gå hjem. De hadde nylig fått en lillebror (de ville hjem til ham 😂💙) men noe av grunnen var også at de mistrivdes. Dengang var det mye bråk og umotiverte ansatte. SFO her i kommunen ble brukt som siste plassering av folk med lite restarbeidsevne, virket det som. Veldig avhengig av hvem som var på vakt merket jeg. Noen var selvsagt flinke med barna. Sa som regel ja til at de fikk gå hjem, de var store at vi holdt på å fase ut SFO. Dessuten hadde jeg permisjon. Nå er minste begynt, og det er en helt annen og bedre kvalitet på SFO. Både systemer og flinke ansatte er på plass. Anonymkode: 0cd61...b63 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. november 2019 #20 Skrevet 8. november 2019 Ikke normalt og ikke greit. Man betaler jo i dyre dommer for SFO fordi man trenger barnetilsyn, da er det jo et minstekrav at de faktisk klarer å passe barna til man er ferdig på jobb! Du får bare si til SFO at med mindre barnet er sykt/skada eller det har skjedd noe helt spesielt, skal han være på SFO til avtalt tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå