Gå til innhold

Jeg har en 11 år gammel hund og skal ha barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin i mars. 

Begynt å få litt dårlig samvittighet nå. Har en 11 år gammel hund som har bodd hos meg hele livet. Han er skikkelig avhengig av meg. Blir derfor litt lei meg når jeg tenker på fremtiden nå, en gammel hund og en baby i hus. Prioriteringene må jo skiftes litt. Tenk om han blir deprimert og lever sine siste år i mistrivsel ☹️

Noen som har noen tips? Erfaringer? 

Anonymkode: 3bfb0...b7e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken rase og hva er ca levetid for rasen? Mye avhenger av hundens rase, helse og forholdet dere imellom.

Om hunden er frisk og ikke er altfor mammadalt og sjalu, så er det slett ikke sikkert den får problemer med at det kommer en baby. Om hunden er en gammel grinebiter med kroniske smerter kan det bli mer utfordrende. 

• Liker 2
Skrevet

Det er blanding. Vet at han er drever og beagel, men er en tredje rase som er ukjent. Drever har fra 10 til 14 års levetid. Mens beagel har 12 til 15.

Han er frisk per dags dato. Var hos vetrinær sist uke og fikk vite at med tanke på helsen skulle dem ikke tro han var så gammel. Men dårlig samvittighet for det.

Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd :) 

han får jo bli med på trilleturer, du kan finne på aktiviteter dere kan holde på med mens baby sover, det er mye du kan gjøre for å underholde hunden som ikke krever at du må ut. 
du må nok planlegge litt om du ikke bare kan slippe hunden rett ut om den skal på do, slik at du må få med deg både baby og hund, men alt går :) 

Anonymkode: 2fb49...d4d

• Liker 7
Skrevet

Det blir nok kos :) Det er selvfølgelig lurt å forberede seg på at det kan være utfordrende og kanskje gi litt ansvar om lufting og hjernetrim til andre i familien allerede sånn at ikke overgangen blir stor. Men det er veldig mange som kombinerer hund og barn og ofte går det veldig fint  

Anonymkode: a359b...198

• Liker 4
Skrevet

En hund på den alderen trives så lenge den får være med familien. Ta den med på trilleturer, kos med hunden mens du ammer, inkluder den og snakk til den mens du skifter bleie etc. Det kommer til å gå fint! 

Anonymkode: 9d913...75e

• Liker 8
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har termin i mars. 

Begynt å få litt dårlig samvittighet nå. Har en 11 år gammel hund som har bodd hos meg hele livet. Han er skikkelig avhengig av meg. Blir derfor litt lei meg når jeg tenker på fremtiden nå, en gammel hund og en baby i hus. Prioriteringene må jo skiftes litt. Tenk om han blir deprimert og lever sine siste år i mistrivsel ☹️

Noen som har noen tips? Erfaringer? 

Hunder pleier å forstå dette med barn. Den kjenner sikkert allerede på lukten at det er noe på gang. De pleier akseptere babyen som en del av flokken, ganske raskt. Her er bilder: https://no.newsner.com/nyheter/17-hunder-moeter-familiens-baby-for-foerste-gang/ Hunder er kloke! Når du spør på KG er det mye kjærlighet i ditt spørsmål. Det er rett av deg å skjerme hunden, når barnet begynner å krabbe rundt og klype. Den er gammel, og bør få slippe å sette barnet på plass. Men før dette, vil babyen ligge i ro, og du har god tid til å se på at hund og baby etablerer et bånd...

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 4
Skrevet

Han gleder seg allerede😊

• Liker 1
Skrevet

Hvis du planlegger trilleturer med hunden kan det være lurt å øve på å gå sammen med vogn allerede nå. (Mens du forhåpentligvis er i grei form) I tillegg kan det kanskje være greit å ha et laget med tyggebein og noen hjernetrimleker hvis hunden liker det. Lykke til! :)

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, Try2 skrev:

Han gleder seg allerede😊

Nei det gjør han ikke. Slutt å menneskeliggjøre dyr 

• Liker 2
Skrevet
På 11.11.2019 den 7.52, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør han ikke. Slutt å menneskeliggjøre dyr 

tull. Hunder er flokkdyr. Barn er ikke et problem.

Skrevet
Akkurat nå, Try2 skrev:

tull. Hunder er flokkdyr. Barn er ikke et problem.

Den «gleder seg» ikke over at noen er gravide nei 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den «gleder seg» ikke over at noen er gravide nei 

Det er derfor mange hunder plutselig blir skikkelig var på magen og kan ligge leeenge med hode på magen og logrer som gale ved bevegelse? 

Anonymkode: 863cc...552

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor mange hunder plutselig blir skikkelig var på magen og kan ligge leeenge med hode på magen og logrer som gale ved bevegelse? 

Anonymkode: 863cc...552

Tro hva dere vil. De enser forsndringer i lukt, hormoner og forsndring i væremåte hos den gravide. Men en hund går faktisk ikke å tenker «hurra mennesket mitt skal ha barn!» 

• Liker 1
Skrevet

Din barseltid, men mange gåturer med vogna, kan jo fort bli koselig for hunden? Som sagt, du er jo mye hjemme og går mye turer, det blir nok stas? 

jeg har en gammel katt, ikke helt det samme, da katter bruker å mislike småbarn litt mer enn hunder, tror jeg. Katten har nok vært litt utilpass siste 5 år, men nå er barna 5 og 3, og nå tør katten å ha kontakt med barna, kommer og sitter på sofa med oss alle sammen. Det gikk seg til men tok 5 år. Så jeg skjønner din bekymring godt. 

Anonymkode: 6bdef...977

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hunden min var like gammel da jeg fikk barn. Hun var redd barnet i begynnelsen, men det gikk seg fort til. Siden da har hun passet på barnet så snart hun har muligheten, aldri vært sjalu eller mistrivdes. Tvert imot, jeg har jo vært hjemme i nesten 2 år, siden jeg var sykemeldt hele svangerskapet. Så hun har hatt masse tid sammen med meg, og barnet når det kom. Vi har gått masse tur, og jeg har vært nøye med å gi henne masse oppmerksomhet likevel🙂 Så hunden har stortrivdes med det nye livet vårt🙂

Anonymkode: a2419...3ce

Skrevet
På 27.11.2019 den 23.55, AnonymBruker skrev:

Hunden min var like gammel da jeg fikk barn. Hun var redd barnet i begynnelsen, men det gikk seg fort til. Siden da har hun passet på barnet så snart hun har muligheten, aldri vært sjalu eller mistrivdes. Tvert imot, jeg har jo vært hjemme i nesten 2 år, siden jeg var sykemeldt hele svangerskapet. Så hun har hatt masse tid sammen med meg, og barnet når det kom. Vi har gått masse tur, og jeg har vært nøye med å gi henne masse oppmerksomhet likevel🙂 Så hunden har stortrivdes med det nye livet vårt🙂

Anonymkode: a2419...3ce

Takk😉Det er dette som er det normale. Jeg har sett og ser daglig at hunder er med på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...