Gå til innhold

Hvis man skal bli separert i nær fremtid, bør det stå i jobbsøknad/ CV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om det kan oppfattes negativt. 

Anonymkode: ab0f7...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har etter min mening ingenting i en jobbsøknad å gjøre. 

Anonymkode: 3393d...b22

• Liker 27
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har etter min mening ingenting i en jobbsøknad å gjøre. 

Anonymkode: 3393d...b22

Og man skriver heller ikke om man er gift/ har barn i presentasjonen av søknaden har jeg hørt. Noen nevner det sikkert. Men det kan hende det blir naturlig å ta opp på jobbintervjuet. 

Skrevet

Hvorfor skal du føre opp sivilstatusen din på CV/søknad? Det er jo ikke relevant. 

Anonymkode: 0e8c9...489

• Liker 9
Skrevet

Jeg har aldri hatt med sivilstand på CV eller i søknaden. Det er da helt irrelevant?

Jeg ansetter også en god del mennesker per år og ser det heller så godt som aldri i andres CV-er. Anslår at jeg ser ca. 1 000 CV-er i året og kanskje fem sier noe om sivilstand. Det er gjerne damer i førtiårene som legger ut om barna sine: Carosander som er fem år og går i xx barnehage, og Analius som er ni år og elsker Ninjago ...

Anonymkode: 9ef15...5c7

• Liker 5
Skrevet

Det er absolutt ikke relevant med sivilstatus i hverken CV eller søknad.

Anonymkode: 47d48...b05

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt med sivilstand på CV eller i søknaden. Det er da helt irrelevant?

Jeg ansetter også en god del mennesker per år og ser det heller så godt som aldri i andres CV-er. Anslår at jeg ser ca. 1 000 CV-er i året og kanskje fem sier noe om sivilstand. Det er gjerne damer i førtiårene som legger ut om barna sine: Carosander som er fem år og går i xx barnehage, og Analius som er ni år og elsker Ninjago ...

Håper du er objektiv når du ansetter folk...

Skrevet

Ikke nevn sivilstatus. Det er helt irrelevant i de aller fleste jobber. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Håper du er objektiv når du ansetter folk...

Så objektiv som jeg klarer.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det har ingen betydning for en jobbsøknad.

Skrevet

Jeg nevner det noen ganger, for det er jo endel av pakken arbeidsgiver kjøper "gift og x,barn, bor i asdfdb". Men dersom jeg hadde tenkt å endre sivilstand ganske raskt ville jeg ikke nevnt det

• Liker 1
Skrevet

Hvis du først ønsker å ta med sivilstand i CV- en, bør du skrive hvordan den er pr. d.d, ikke hvordan den kanskje er om en stund. 

Anonymkode: 0b845...246

• Liker 3
Skrevet

Ikke skriv noe som helst om det i søknadstekst eller CV.

Dersom du blir innkalt til intervju vil du som regel bli bedt om å fortelle om deg selv. Mange jobbsøkere sier noe helt kort om sivilstatus i den sammenhengen. Du velger selv hva/hvor mye du skal fortelle, men ingen arbeidsgiver vil synes det er uproft om du f.eks sier «Jeg er separert og har to barn på hhv 5 og 8 år.» I intervjuet bør du forholde deg til nå-situasjonen; har du ikke blitt separert ennå sier du at du er gift. Har du akkurat tatt ut separasjon sier du at du er separert. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett det ofte, men ikke i den formen du beskriver mer

F.eks

33 år, samboer, 2 barn (5 og 8 år)

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på om det kan oppfattes negativt. 

Grunnregel: er det relevant for jobben? Hvis ikke bør det ikke stå. (dette har INGENTING i en jobbsøknad å gjøre)

Anonymkode: be0ae...e1e

• Liker 1
Skrevet

Man skriver da ikke sivilstatus i jobbsøknader og har det i hvert fall ikke med på CV'en 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser mange CV-er gode aller fleste har med status. Ser andre over ikke opplever det slik, så det kommer kanskje ann på bransjen man søker jobb i. Har du barn? Jeg personlig liker når det står kort feks gift, 2 barn (alder barn). Aldri opplevd noen videre info om barna. Men om det ikke står status så er det også helt greit. Tror kanskje 1 av 10 CV-er jeg leser er uten status. 

Anonymkode: fffc9...469

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...