AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Han har spilt det litt en mnd tid.. Angrer så innmari på at vi i et svakt sekund lastet ned det. Han har ikke spilt det så mye enda, men ser at det er på vei til å ta seg opp. Faren mener det ikke er noe verre enn at han drev med skytespill... Gutten er 9 år. Er det dårlig gjort ovenfor han? Anonymkode: 5d95b...c21
Wagner Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Jeg syntes ikke det er dårlig gjort nei, det er jo 12 årsgrense på Fortnite og det er et skytespill. Husker selv når jeg var liten på 90-tallet så fikk jeg ikke lov til å spille spill eller se på filmer som hadde en aldersgrense som jeg ikke tilfredsstilte. Syntes selvsagt det var leit men også rimelig. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Jeg bare tenker på at vi har sagt ja, og nå et det «nei forresten»... Gjør vi han veldig forvirret? Anonymkode: 5d95b...c21
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Når dere først har gitt han lov så er det jo litt kleint overfor han. Hvis dere velger å gå tilbake på det så er det vel greit med en god forklaring på hvorfor og at dere gir han "lov" til å eventuelt reagere. Samtidig så kan jo gutten lære at det er mulig å gå tilbake på/ombestemme seg på ting i livet og hvordan man eventuelt kan gå frem for å formidle det. Anonymkode: 411fb...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 3 minutter siden, Wagner skrev: Jeg syntes ikke det er dårlig gjort nei, det er jo 12 årsgrense på Fortnite og det er et skytespill. Husker selv når jeg var liten på 90-tallet så fikk jeg ikke lov til å spille spill eller se på filmer som hadde en aldersgrense som jeg ikke tilfredsstilte. Syntes selvsagt det var leit men også rimelig. Det finnes ikke aldersgrense på spill i Norge, PEGI merkingen er bare en anbefalt alder for de forskjellige spillene. Foreldre som er redd for at et spill ikke passer for ungen bør sette seg ned noen timer med spillet selv for så ta en avgjørelse. Anonymkode: fe818...a2e 5
Wagner Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke aldersgrense på spill i Norge, PEGI merkingen er bare en anbefalt alder for de forskjellige spillene. Foreldre som er redd for at et spill ikke passer for ungen bør sette seg ned noen timer med spillet selv for så ta en avgjørelse. Anonymkode: fe818...a2e Aha! Lenge siden dette var en problemstilling for meg, sist gang var på 90 tallet når jeg som en neve stor prøvde kjøpe "Doom" i en spillbutikk men fikk beskjed i kassen "nei du er for liten, det er ikke lov å selge til deg". Men det du sier medfører faktisk riktighet, jeg sjekket det opp. Da lærte jeg noe nytt idag også, tusen takk. Takker bukker nikker og neier 🧐 Det er uansett greit å forholde seg til den anbefalte aldersgrensen tenker jeg da. https://www.nrk.no/kultur/_-foreldre-bryr-seg-ikke-om-aldersgrenser-pa-spill-1.12714229 Det er ikke forbudt å kjøpe spill med 18-års aldersgrense til mindreårige barn. Aldersgrensene er veiledende og det er spillprodusentene selv som setter dem. Endret 7. november 2019 av Wagner
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 Ville heller satt en makstid for spill i uken eller bestemme at en bare får spille (begrenset) om helgen. Når kvoten er brukt opp, da er det ingenting mer å gjøre med det enn å vente til neste uke. Anonymkode: 19797...269
Nicathv Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, Wagner skrev: Aha! Lenge siden dette var en problemstilling for meg, sist gang var på 90 tallet når jeg som en neve stor prøvde kjøpe "Doom" i en spillbutikk men fikk beskjed i kassen "nei du er for liten, det er ikke lov å selge til deg". Så vidt jeg vet hadde den butikken ikke brutt loven om den solgte Doom til deg, men pga. frykt for sinte foreldre hadde mange butikker en intern policy på at de ikke solgte spill med høy aldersgrenseanbefaling til unger som var mye yngre. Det gjelder kanskje fremdeles i dag også, for alt jeg vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå