Gjest Rekkehusbeboer Skrevet 25. mai 2005 #1 Skrevet 25. mai 2005 Heisan alle dere som har barn. Jeg vil gjerne spørre dere om råd. Hvor langt kan vi som er naboer til barna deres gå med hensyn til å si i fra når ungene deres gjør noe de ikke har lov til? Eksemplet er som følger: Vi bor i enden av et rekkehus. Alle som bor her er enige i at ungene ikke skal sparke ball rett foran huset og alle foreldre sier at de har tatt det opp med sine barn. (Ballene rikosjerer inn igjen i veggene med høye brak og vår leilighet er mest utsatt). Likevel sparkes det ofte ball utenfor. Hvor langt er det lov for oss å gå når det gjelder å prate andre unger til rette? Vi har prøvd følgende: 1. Minnet de hyggelig på at det forbudt å sparke fotball. 2. Minnet de strengt på det samme. 3. Tatt rolig fra dem ballen i de tilfellene 1 og 2 ikke har virket. 4. Tatt det opp med foreldrene (som blir sure) Noen råd om hva annet vi kan gjøre? Og når synes du at naboene har gått for langt i å irettesette dine barn?
Gjest Pet Skrevet 25. mai 2005 #2 Skrevet 25. mai 2005 Få satt opp et skilt med "Ballspill forbudt". Det hjelper mye mer å henvise til et skilt enn å bare si i fra. Har garasje rett utenfor vinduet mitt som det er veldig fint å sparke fotball mot og der henger det et sånt skilt. Sparker noen ball der ber jeg dem bare om å lese det som står på skliltet. Og da går de!
Gjest Rekkehusbeboer Skrevet 25. mai 2005 #3 Skrevet 25. mai 2005 Takk for råd Pet. :-) Vi har også et slikt skilt. Likevel spiller ungene fotball der minst tre ganger i uken. Trenger derfor litt råd om hvordan vi skal håndtere barna.
Gjest Pjusk Skrevet 25. mai 2005 #4 Skrevet 25. mai 2005 Hvis dette var en generell regel som gjaldt og det var flertall for denne, synes jeg du har rett til å gjøre det du forteller. Det må være utrolig ubehagelig å måtte ta ballen fra ungene - merkelig de ikke hører etter flere tilsnakk. Jeg hadde nok følt det ubehagelig om jeg hadde fått klage på barna mine - men på den annen side er du jo i din fulle rett.
Gjest Rekkehusbeboer Skrevet 25. mai 2005 #5 Skrevet 25. mai 2005 Det må være utrolig ubehagelig å måtte ta ballen fra ungene - merkelig de ikke hører etter flere tilsnakk. . Ja det er skikkelig ubehagelig. Føler meg som er sur gammal kjerring de få gangene jeg har gjort det. Det er bare en av guttene som ikke hører. Han gjør som regel stikk motsatt av det han blir bedt om. Jeg har prøvd å bli kjent med ham, men han er en hard nøtt. Dessuten inviterer ham ofte med seg andre gutter hjem og de følger selvsagt hva han gjør. En dag kommer jeg til å så irritert at jeg skjeller ham ut og da er jeg redd vi begge har tapt....
mari Skrevet 25. mai 2005 #6 Skrevet 25. mai 2005 jeg vet at det kanskje ikke er det du vil høre men... Hva med å gå sammen med foreldrene i borettslaget å bygg en fotballbane eller lignende hvis det er et område i nærheten som er egnet. I boretslaget vi bodde i bygde foreldrene dette for mer enn 30 år siden (da mannen min var liten), og den er fortsatt i bruk idag. Håper at den fortsatt er det om 30 år, når jeg (forhåpentligvis) har barnebarn som leker der. Dette vil sansynligvis føre til at barna leker der i stede for utenfor veggen din og du sllipper det bråket Når det kommer til å irrettesette andres barn, tror jeg at du ikke kan gjøre noe annet enn det du gjør nå. Jeg skal love deg at mine barn ville fått klar beskjed om å si unskyld og love at de aldri skulle gjøre det mer hvis de ikke respekterte en annen voksen!
Gjest Rekkehusbeboer Skrevet 26. mai 2005 #7 Skrevet 26. mai 2005 jeg vet at det kanskje ikke er det du vil høre men... Hva med å gå sammen med foreldrene i borettslaget å bygg en fotballbane eller lignende hvis det er et område i nærheten som er egnet. Det er en liten fotballbane ca. 300 meter fra oss. Dessverre er det ikke mulighet for å bygge noen nærmere. Hvis noen vet om teknikker som virker ovenfor barna eller foreldrene deres, så er jeg glad for tips.
mari Skrevet 26. mai 2005 #8 Skrevet 26. mai 2005 Da hadde jeg faktisk gitt klar beskjed om at fotball spilling skal foregå på fotballbannen, og neste gang jeg tar dere i å spille utenfor mitt hus så tar jeg ballen og punkterer den, OG jeg hadde gjordt det! Og gjordt det hver gang de hadde prøvd på nytt, etter hvert gir de seg nok!
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2005 #9 Skrevet 26. mai 2005 Da hadde jeg faktisk gitt klar beskjed om at fotball spilling skal foregå på fotballbannen' date=' og neste gang jeg tar dere i å spille utenfor mitt hus så tar jeg ballen og punkterer den, OG jeg hadde gjordt det! Og gjordt det hver gang de hadde prøvd på nytt, etter hvert gir de seg nok![/quote'] Men si ifra til foreldrene først at dette blir konsekvensen slik at de ikke får sjokk. Bedre når de er klar over konsekvensene før barna forteller det med sine ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå