Gå til innhold

Naboen stjeler fremdeles katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget en tråd om dette for ca 6 mnd siden. Lang historie kort, vi har en katt på 4,5 år som får være ute om natten og om dagen i minus- sålenge den vil det. Vi bor i 5. etasje men plystrer den inn slik at vi møtes med døren. Naboen bor i 1. etasje og ga katta våtmat slik at den ofte gikk inn til henne sporadisk - selv om den bare var ute i 30 min før han gikk inn dit. I Mai kranglet vi skikkelig, fordi hun mente at vi mishandlet katten vår med å la den være ute. Den kom bort til henne (for å få våtmat og sove i sofaen hennes) så hun mente at den led en stor nød. Han vår våtmat og sover på sofaen hos oss også, så det er utelukkende fordi at det er praktisk katten går inn til henne.

I sommer har det vært mindre av dette, men hun har komt bortom kanskje en gang i mnd. Nå i det siste har det blitt helt jævlig. Hun er bortom omtrent hver dag til alle døgnes tider. Jeg jobber turnus(tredelt) og sover ofte om dagen, våkner av at hun ringer på klokken. Hun sier at hun ikke bryr seg om at jeg må sove, fordi den stakkars katten er ute (har vært ute siden jeg kom hjem, atså ca 3 timer i 0 grader. Mye pels og steder med ly for vær og vint i området). Dersom jeg ikke kommer å henter katten bare beholder hun katten hos seg. 

Jeg foreslo konliktrådet for henne, noe hun først sa ja til men etter 5 min ombestemte hun seg fordi hun ikke ville sitte å prate med meg. Hun vil bare prate til meg. Hun er 89 år, bor alene og er temmelig sporty for alderen. 

Jeg har pratet med tillitsvalgte  i blokka, som har tatt det opp med henne, uten forbedring. Tok kontakt nå igjen for å be om enda en samtale. 

Hva er neste skritt? Politiet? Føler det er litt teit å tro at politiet har ressurser til slike oppdrag, selv om hun både stjeler og trakkaserer etter strl. Noen tips, råd eller trøstende ord? Jeg er så sint at jeg skjelver over tastaturet, håper den gamle damen flytter på gamlehjem snart.  

Anonymkode: 5343e...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be veterinæren din om en uttalelse om hvorvidt katteholdet ditt er forsvarlig eller ikke, og lever skriftlig svar til naboen din. Hvis katten din er chippet, kan du teknisk sett true henne med anmeldelse om hun fortsetter å kidnappe katten din.

Anonymkode: d603a...00a

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Be veterinæren din om en uttalelse om hvorvidt katteholdet ditt er forsvarlig eller ikke, og lever skriftlig svar til naboen din. Hvis katten din er chippet, kan du teknisk sett true henne med anmeldelse om hun fortsetter å kidnappe katten din.

Takk for svar, den er chippet! Det skal jeg gjøre, skal tilfeldigvis ta den årlige vaksinen  på katta om 2 uker. 

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette er tyveri, så hvorfor ikke anmelde ?

Skrevet

Her er jeg faktisk litt todelt. I utgangspunktet synes jeg det naboen din driver med er en uting. Men på den andre siden, kanskje hun ikke egentlig gjør dette fordi hun mener du ikke behandler pus skikkelig, men bruker det som en unnskyldning fordi hun egentlig er selskapssyk, og synes dette er vondt å innrømme? Vet du om hun har en omgangskrets? Det er snakk om en 89 år gammel dame.

Hva med å be henne inn til deg for en kopp kaffe og en hyggelig prat (ikke noe konfliktrådopplegg, bare et hyggelig ettermiddagsbesøk). Forhør deg litt, og kanskje faktisk la pus få komme på besøk til henne. Kanskje du og får deg en kattepasser når du er vekkreist 😉 

Samtidig (hvis du ikke allerede har gjort det) pass på å få pus chippet, sånn at det formelle eierskapet utvilsomt står på deg. 

Jeg har tre katter selv, og faktisk, hvis en av de hadde lagt sin elsk på en nær nabo, og naboen hadde hatt glede av dette og behandla katten fint, hadde jeg ikke hatt noe i mot at pus hadde flere hjem. 

• Liker 16
Skrevet
54 minutter siden, C8H10N4O2 skrev:

Her er jeg faktisk litt todelt. I utgangspunktet synes jeg det naboen din driver med er en uting. Men på den andre siden, kanskje hun ikke egentlig gjør dette fordi hun mener du ikke behandler pus skikkelig, men bruker det som en unnskyldning fordi hun egentlig er selskapssyk, og synes dette er vondt å innrømme? Vet du om hun har en omgangskrets? Det er snakk om en 89 år gammel dame.

Hva med å be henne inn til deg for en kopp kaffe og en hyggelig prat (ikke noe konfliktrådopplegg, bare et hyggelig ettermiddagsbesøk). Forhør deg litt, og kanskje faktisk la pus få komme på besøk til henne. Kanskje du og får deg en kattepasser når du er vekkreist 😉 

Samtidig (hvis du ikke allerede har gjort det) pass på å få pus chippet, sånn at det formelle eierskapet utvilsomt står på deg. 

Jeg har tre katter selv, og faktisk, hvis en av de hadde lagt sin elsk på en nær nabo, og naboen hadde hatt glede av dette og behandla katten fint, hadde jeg ikke hatt noe i mot at pus hadde flere hjem. 

Vet du hva, det er ikke din oppgave å vedlikeholde 89 år gamle damer. Hu får flytte på gamlehjem.

• Liker 6
Skrevet

Utekatt når dere bor i 5. etasje? Hva slags borettslag er det som tillater noe sånt?

Anonymkode: a0893...38e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke tyveri, det er omsorg for katten. Hun har ikke stjålet katten og beholdt den, hun tar den inn så den får varme, mat og omsorg. 

Anonymkode: ebb27...b60

• Liker 6
Skrevet

Du. Jeg opplevde det samme. Kontaktet til slutt politiet som ikke kan bruke ressurser på slike ting. Forståelig nok det. Har gjort katten min til innekatt (min nabo foret katten min med mat den var allergisk mot og - så pus ble jo syk). Utrolig trist egentlig, da katten min er 10 år gammel og har gått ute i alle år... Poenget er uansett at jo, du kan kontakte politiet. Men de gjør mest sannsynlig ikke noe...

Anonymkode: 2494c...59b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du. Jeg opplevde det samme. Kontaktet til slutt politiet som ikke kan bruke ressurser på slike ting. Forståelig nok det. Har gjort katten min til innekatt (min nabo foret katten min med mat den var allergisk mot og - så pus ble jo syk). Utrolig trist egentlig, da katten min er 10 år gammel og har gått ute i alle år... Poenget er uansett at jo, du kan kontakte politiet. Men de gjør mest sannsynlig ikke noe...

Nå er nok signalverdien av en anmeldelse det mest virksomme i denne saken.

Hvis man ikke kan argumentere med uforsvarlig kattehold, har hun ingen argumenter for å manipulere en katt som lovformelig tilhører en annen, til å flytte inn hos seg fordi den får mat der.

Å bo i 5. etage med utekatt er ikke spesielt klokt (i Oslo er det faktisk blitt forbudt), men hvis katten trives, bør det ikke være problematisk.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Trolljeger skrev:

Vet du hva, det er ikke din oppgave å vedlikeholde 89 år gamle damer. Hu får flytte på gamlehjem.

Min oppgave nei. Men det er fortsatt lov til å velge å være hyggelig med naboene 😉 

Det er større sjanse for at naboen er hyggelig mot deg, om man er hyggelig selv. Det gjelder både ts og den gamle damen.

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, Trolljeger said:

Om hun er frisk, kan hun ikke velge det.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke kan argumentere med uforsvarlig kattehold, har hun ingen argumenter for å manipulere en katt som lovformelig tilhører en annen, til å flytte inn hos seg fordi den får mat der.

Å bo i 5. etage med utekatt er ikke spesielt klokt (i Oslo er det faktisk blitt forbudt), men hvis katten trives, bør det ikke være problematisk.

Det er ikke forbudt å ha utekatt i 5 etg i Oslo. Kanskje mange steder, men det er ingen generell lov på det. Ser for meg at det kan være slitsomt, men ikke umulig å få til å fungere. 

• Liker 2
Skrevet

Manipulere en katt? Kødder du med meg????? Det er katten som evt manipulerer deg. 

Anonymkode: 92414...2d1

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Tvist said:

Det er ikke forbudt å ha utekatt i 5 etg i Oslo. Kanskje mange steder, men det er ingen generell lov på det. Ser for meg at det kan være slitsomt, men ikke umulig å få til å fungere. 

Sorry - en liten feilerindring. Men du får ikke adoptere katt fra dyrebeskyttelsen hvis den skal gå ute og du ikke bor på bakkeplan. Du får heller ikke adoptere utekatt om du bor innenfor ring 2.

Lovforbud stemmer ikke - det var en feilerindring.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Manipulere en katt? Kødder du med meg????? Det er katten som evt manipulerer deg. 

Anonymkode: 92414...2d1

Å mate en katt som ikke er din, er manipulering. Den vil da forbinde leiligheten din med mat, og du risikerer at den "flytter ut" fra sine eiere og inn hos deg. Det er manipulering av kattens adferd og vaner, og du har ingen rett til å "adoptere" en katt på den måten når den har et hjem.

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, Luna Llena skrev:

Dette er tyveri, så hvorfor ikke anmelde ?

Har veldig lyst, men sitter litt langt inne. Tviler på at de kommer til å bruke noe særlig ressurser på en slik "fillesak", og det virker så utrolig drastisk å måtte politanmelde noe som kunne hatt en så enkel løsning som at hun bare sluttet å ta inn katten og ringe på dørklokka vår hver gang.

2 timer siden, C8H10N4O2 skrev:

Tror ikke hun har omgangskrets, og helt ærlig så bryr jeg meg ikke heller. Det er ikke min jobb å være støttekontakt for naboen, jeg har nok med mitt liv som inneholder jobb, venner, famlie, katten, skole og alt imellom. Pus er chippet og kastert, hun har hatt en katt tidligere og alle kaldte henne for "katteMia" (falskt navn). Katten skal absolutt ikke tro at det er hans 2. hjem, det er nettopp hva vi prøver å forhindre. For når han går inn til henne, kan det hende at vi er rundt ute å ser etter han. Vil ha minst mulig med henne å gjøre, da hun er uhøfflig, frekk og tror at siden hun er så gamme har hun rett til å snakke ned om oss osm er yngre. Vi har forsøkt å invitere henne på en kopp kaffe eller te, hos oss, men det ville hun ikke. ar også forsøkt å snakke med henne om at siden hun er så glad i katter, dersom hun klarer å respektere våre ønsker om å ikke ta den inn, så kan hun passe katten når vi reiser vekk om hun vil (vi har plenty av venner og familie som kan passe, som bor i samme området). Slik det er pr. nå ønsker vi ikke å gi henne "ammo" til å angripe oss ved at vi reiser vekk en helg og "tvinger" henne til å passe katten. Det blir nemlig forvrengt til at vi bare reiser uten at katten har tilsyn og mishandler den. 

Utekatt når dere bor i 5. etasje? Hva slags borettslag er det som tillater noe sånt?

Vårt tillater dette. Vår står med døra når den vil inn og ut, og går helt fint trapper elelr tar heis selv (vi er med den selvsagt, men den stresser ikke over situasjonen). Mange i vårt borettslag har utekatter, i alle etasjer. 

Dette er ikke tyveri, det er omsorg for katten. Hun har ikke stjålet katten og beholdt den, hun tar den inn så den får varme, mat og omsorg. 

Anonymkode: ebb27...b60

Det er tyveri av katten. Hun lar den komme inn til seg, urettmessig, og gir den mat, som den får massevis av hos oss (vårtfor og royal canin tørrfor) og lar den riktignok varrme seg. Men vi plystrer på den omtrent en gang i timen når det er rundt 0 grader, for å se omd en vil inn. Vil den, så år den. Vil den ikke så viser den seg som oftest før den løper videre. jeg jobber turnus, mannen jobber dagvakter, så vi har god kontroll. Ofte vil katten være ute om natten, og da klarer den seg helt fint. Bodde i NordNorge før vi flyttet til SørNorge, og dette er en Norsk skogkatt.  Hadde ikke hatt den som utekatt om vi visste at vi skulle flytte til blokk. 

Netopp,d et gjør vår nabo også! Hun hører ikke etter.. Kan ikke la katten være inne resten av livet heller, det er dyremishanding (mener jeg). 

Enig i det som er markert. 

Har ikke vært ett problem å ha katt i 5. etasje før hun naboen begynte å blande seg. Det var faktisk ingen problemer i det heletatt før etter 9 mnd her. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde blitt rimelig forbanna over å ha en katt flyvende opp og ned trappa uten tilsyn i en blokk. Kjøp deg leilighet på bakkenivå...

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Trolljeger skrev:

Hadde blitt rimelig forbanna over å ha en katt flyvende opp og ned trappa uten tilsyn i en blokk. Kjøp deg leilighet på bakkenivå...

Spurte alle naboene før vi flytta inn, så det går helt fint :)  

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurte alle naboene før vi flytta inn, så det går helt fint :)  

Hva gjør du når noen ikke synes det er ok lenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...