LatersBaby Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Jeg har ei datter på 11 som er kjempe sosial, med masse venner. Hun vil gjerne ha med seg venner hjem daglig, og jeg sier som regel ja. Men så har vi dager som i dag hvor jeg virkelig ikke orker. Stelle i stand middag til 3 ekstra barn, og bare det å være "på" i flere timer. Datteren min er jo såklart veldig skuffet, men jeg mener de kan jo være ute eller gå hjem til noen av de andre også av og til.. Har også ei på 5 som gjerne i tillegg får spontane besøk av nabobarna. Og misforstå meg rett, 95% av gangene er det bare koselig, men noenganger trenger jeg en rolig ettermiddag uten 3-5 ekstra barn å ta hensyn til... Hvor ofte har deres barn besøk? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Har en sønn på snart 7 som dessverre ikke har fått så mange venner. Håper ikke han kommer skjevt ut sosialt. Så vi har bare hatt besøk noen få ganger. Anonymkode: 2935c...4c6 3
Humlemora Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Guttungen på 10 har med seg venner nesten hver dag. Men vi har sagt ifra til han at han må si ifra dagen i forveien hvis kameraten skal ha middag hos oss, ellers kjøper vi ikke inn ekstra. Så vi har en som spiser her kanskje 1 gang i uka, nå som vi begynte med den reglen. Det er noe alle forstår:) Men hvis jenta de har besøk så ofte, og vennene alltid for mat hos dere, synes jeg jo det er riktig at dette blir byttet på.. At hun også får spise hos vennene sine. Ikke riktig at dere er de eneste som skal invitere på middag. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Du må gi deg selv lov til å slappe av i ditt eget hjem. Det er hyggelig at barna har gode venner, men hva med å ha en regel på at de bare har med noen hjem hver tredje dag eller at huset skal være tømt til middag. Her er det venner på besøk ca to ganger i uken, men de spiser hjemme. Anonymkode: a6683...f5d 6
LatersBaby Skrevet 7. november 2019 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en sønn på snart 7 som dessverre ikke har fått så mange venner. Håper ikke han kommer skjevt ut sosialt. Så vi har bare hatt besøk noen få ganger. Anonymkode: 2935c...4c6 Har dere prøvd å invitere klassekamerater eller venner hjem? Da vi flyttet til nytt sted og ny skole var det noe av det første vi gjorde, inviterte jentene i klassen på filmkveld.. Han er bare 7 år enda, så mest sannsynlig er det ingenting å bekymre seg for ♥️ 2
LatersBaby Skrevet 7. november 2019 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2019 Datteren min er så "slu" at hun kan spørre på vei hjem fra skolen, og i samme setning si at "jamen, nå kommer ikke mammaen til xxx og henter henne fordi jeg sa hun kunne hjem til meg" 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 Her er det unger med hjem stort sett hver dag. Vi har tre stk på 14, 12 og 9. Ofte er vi ganske mange rundt bordet. Lager mat til alle. Er jo ikke så mye ekstra jobb det. Maten må jo lages anyway. Men nå elsker jeg å ha mange rundt meg. Når jeg vokste opp likte ikke min mor at vi hadde med venner hjem og det viste hun godt. Så det var lite av det hjemme hos oss. Synes det var så trist så ville ikke at barna mine skulle oppleve det samme. Anonymkode: 38c0b...c7a 4
Visla Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 9 åringen har en bestevenninne, og er som regel sammen hver dag. Men bytter heldigvis på om de går til oss eller en av hennes foreldre. Så kommer hun hjem til middag. Ett par ganger i uken spør de om å spise middag sammen, jeg sier som regel ja. de yngste er i barnehage enda så ikke ofte de er med venner på fritiden:)
LatersBaby Skrevet 7. november 2019 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det unger med hjem stort sett hver dag. Vi har tre stk på 14, 12 og 9. Ofte er vi ganske mange rundt bordet. Lager mat til alle. Er jo ikke så mye ekstra jobb det. Maten må jo lages anyway. Men nå elsker jeg å ha mange rundt meg. Når jeg vokste opp likte ikke min mor at vi hadde med venner hjem og det viste hun godt. Så det var lite av det hjemme hos oss. Synes det var så trist så ville ikke at barna mine skulle oppleve det samme. Anonymkode: 38c0b...c7a Jeg har litt den samme innstillingen som deg. Har alltid ønsket at dette skal være en plass hvor barna kan ha besøk og alltid føle seg velkomne. Jeg har også en pappa som var veeeldig streng på besøk, og gjerne de få gangene jeg hadde besøk måtte besøket gå hjem eller sitte på rommet mens vi spiser middag. Husker det som utrolig kleint. Men å ha huset fullt hver eneste dag... 2-3 ganger i uka synes jeg faktisk er innafor.. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Jeg vil heller ha de hjem til oss enn at barnet mitt skulle vært borte på besøk nesten hver dag. Men skjønner godt at det kan bli slitsomt i lengden, etter en lang dag på jobb vil man jo gjerne kanskje være "bare familien" på ettermiddag og kveld. Personlig så er jeg en person som setter stor verdi i egentid, noe jeg også gjorde før jeg fikk barn. Jeg er ganske sosial, men har også behov for å trekke meg tilbake da jeg blir veldig sliten av å ha mye folk rundt hele tiden. Hva med å ha en regel på hvor ofte det er greit med besøk? Men det at du blir "lurt" ved å spørre om lov på vei hjem hadde i hvert fall jeg slått hardt ned på. Hos oss er regelen at det skal avtales dagen før. Anonymkode: a5c5c...c42 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, LatersBaby skrev: Jeg har litt den samme innstillingen som deg. Har alltid ønsket at dette skal være en plass hvor barna kan ha besøk og alltid føle seg velkomne. Jeg har også en pappa som var veeeldig streng på besøk, og gjerne de få gangene jeg hadde besøk måtte besøket gå hjem eller sitte på rommet mens vi spiser middag. Husker det som utrolig kleint. Men å ha huset fullt hver eneste dag... 2-3 ganger i uka synes jeg faktisk er innafor.. Bor man trangt skjønner jeg det kan være slitsomt. Men tenåringen har egen etasje med kjellerstue og bad så de forsvinner ned dit utenom middag. De to andre har hvert sitt soverom og de er der å leker med sine venner. Ingen hopper i sofaen i stua, oppholder tv-en eller løper rundt i gangene. Når de var yngre var det såklart litt mer støy her når alle hadde med venner hjem men vi overlevde det også 😂 men folk er forskjellige. Mannen liker ikke mye besøk men han får bare tåle det. Nå bryr han seg ikke lenger siden de er så store og greier seg selv Anonymkode: 38c0b...c7a
LatersBaby Skrevet 7. november 2019 Forfatter #12 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil heller ha de hjem til oss enn at barnet mitt skulle vært borte på besøk nesten hver dag. Men skjønner godt at det kan bli slitsomt i lengden, etter en lang dag på jobb vil man jo gjerne kanskje være "bare familien" på ettermiddag og kveld. Personlig så er jeg en person som setter stor verdi i egentid, noe jeg også gjorde før jeg fikk barn. Jeg er ganske sosial, men har også behov for å trekke meg tilbake da jeg blir veldig sliten av å ha mye folk rundt hele tiden. Hva med å ha en regel på hvor ofte det er greit med besøk? Men det at du blir "lurt" ved å spørre om lov på vei hjem hadde i hvert fall jeg slått hardt ned på. Hos oss er regelen at det skal avtales dagen før. Anonymkode: a5c5c...c42 Det er jo nettopp det. Etter en lang dag på jobb, hente i bhg, så komme hjem til 3 ekstra barn, lage middag til alle sammen. Nabobarn som ramler inn døra til yngste.. Hjelper ikke særlig når eldste i tillegg skal på trening 3 ettermiddager, og yngste 2, og det gjerne allerede er en kabal til å få alt til å gå opp. Noen dager er det 0 stress, andre dager er man sliten og vil helst bare være oss, slappe av og slenge seg på sofaen etter middag. Ser nå at jeg blir nødt til å lage klare avtaler, og jeg kjenner at akkurat i dag så er jeg dritt lei av å ha huset fullt, kanskje jeg er mer positivt innstilt til det i morgen 😅
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 25 minutter siden, LatersBaby skrev: Jeg har ei datter på 11 som er kjempe sosial, med masse venner. Hun vil gjerne ha med seg venner hjem daglig, og jeg sier som regel ja. Men så har vi dager som i dag hvor jeg virkelig ikke orker. Stelle i stand middag til 3 ekstra barn, og bare det å være "på" i flere timer. Datteren min er jo såklart veldig skuffet, men jeg mener de kan jo være ute eller gå hjem til noen av de andre også av og til.. Har også ei på 5 som gjerne i tillegg får spontane besøk av nabobarna. Og misforstå meg rett, 95% av gangene er det bare koselig, men noenganger trenger jeg en rolig ettermiddag uten 3-5 ekstra barn å ta hensyn til... Hvor ofte har deres barn besøk? Her er det folk omtrent hver dag.Liker åpnet hus og venner på besøk.Men ja kan faktisk syns det blir for mye. Har sykdom som gjør det tungt til tider men må alltid være på for barna.Så helt kake når kvelden kommer. Så glad de har venner. Men syns egentlig at det hadde vært greit om folk gikk hjem å spiste middag og.Siden det blir hver dag.Blir litt økonomisk trangt og tungvindt å måtte lage til mer eller handle for å få glutenfritt,vegetar,laksosefritt osv og.Siden der er mange med allergier no til dags.. En tibg er når du avtaler dagen før og får ordnet og vet.Men når du ikke vet og står klar med middagen så er det veldig dumt.. Av og til ja men ikke alltid.. Anonymkode: af101...b94
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det folk omtrent hver dag.Liker åpnet hus og venner på besøk.Men ja kan faktisk syns det blir for mye. Har sykdom som gjør det tungt til tider men må alltid være på for barna.Så helt kake når kvelden kommer. Så glad de har venner. Men syns egentlig at det hadde vært greit om folk gikk hjem å spiste middag og.Siden det blir hver dag.Blir litt økonomisk trangt og tungvindt å måtte lage til mer eller handle for å få glutenfritt,vegetar,laksosefritt osv og.Siden der er mange med allergier no til dags.. En tibg er når du avtaler dagen før og får ordnet og vet.Men når du ikke vet og står klar med middagen så er det veldig dumt.. Av og til ja men ikke alltid.. Anonymkode: af101...b94 Bor i leilighet så har ikke noe plass å gjøre av meg og er alene med barna. Barna er veldig glad i å brule hele leiligheten til gjemsel og andre ting hele tiden og.. De er flink til å gå ut og men været frister lite når sommeren er over. Og ikke klarer jeg å bare sitte meg ned å la de leke og styre på og se på tv selv..Får meg bare ikke til å gjøre det.. Dårlig samvittighet...hehe.. Og så vil de jo selvfølgelig gjerne at du er med på gjemsel.Hver gang og.... Anonymkode: af101...b94
LatersBaby Skrevet 7. november 2019 Forfatter #15 Skrevet 7. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i leilighet så har ikke noe plass å gjøre av meg og er alene med barna. Barna er veldig glad i å brule hele leiligheten til gjemsel og andre ting hele tiden og.. De er flink til å gå ut og men været frister lite når sommeren er over. Og ikke klarer jeg å bare sitte meg ned å la de leke og styre på og se på tv selv..Får meg bare ikke til å gjøre det.. Dårlig samvittighet...hehe.. Og så vil de jo selvfølgelig gjerne at du er med på gjemsel.Hver gang og.... Anonymkode: af101...b94 Vi bor også i en relativt liten leilighet, og jeg er alene med barna. Så er dessverre ikke bare å sende barna ned i kjellerstue eller lignende. Her bruker de hele leiligheten 😅
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i leilighet så har ikke noe plass å gjøre av meg og er alene med barna. Barna er veldig glad i å brule hele leiligheten til gjemsel og andre ting hele tiden og.. De er flink til å gå ut og men været frister lite når sommeren er over. Og ikke klarer jeg å bare sitte meg ned å la de leke og styre på og se på tv selv..Får meg bare ikke til å gjøre det.. Dårlig samvittighet...hehe.. Og så vil de jo selvfølgelig gjerne at du er med på gjemsel.Hver gang og.... Anonymkode: af101...b94 Da hadde jeg lagt meg på soverommet å slappet av med serier o.l. du trenger ikke leke med barna når de har besøk? Da får de leke med hverandre. De er vel ikke bhg alder? Anonymkode: 38c0b...c7a
LatersBaby Skrevet 7. november 2019 Forfatter #17 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da hadde jeg lagt meg på soverommet å slappet av med serier o.l. du trenger ikke leke med barna når de har besøk? Da får de leke med hverandre. De er vel ikke bhg alder? Anonymkode: 38c0b...c7a Det må jeg innrømme at jeg har gjort. Dog med døren åpen så jeg kan ha litt oversikt over 5 åringen. Gjerne sitter de små og tegner eller perler, mens de store driver med sitt. Så jeg skal ikke krisemaksimere, men ettermiddagene er ekstra avslappende når det bare er oss. 😅
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 Har ei på 8 år som er veldig sosial. Men, vi bor på bygda og de fleste bor ganske spredt, så her avtales ofte besøk i forveien. Besøk et spiser alltid middag her. Men, hun har besøk eller er på besøk mellom 1-5 ganger i uka. Anonymkode: d1e3b...673
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 Dere har dere selv å takke når dere blir utbrent pga konstant besøk hjemme. Barn har bare godt av å ha det rolig rundt seg og, men det virker som om alle i dagens samfunn er besatt av å oversosialisere barna sine i frykt for at de skal bli innadvendte 🙄 Ét besøk annenhver uke holder i massevis! Anonymkode: bcf58...e60 2
Hactar Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 (endret) 5 timer siden, LatersBaby skrev: Datteren min er så "slu" at hun kan spørre på vei hjem fra skolen, og i samme setning si at "jamen, nå kommer ikke mammaen til xxx og henter henne fordi jeg sa hun kunne hjem til meg" 🙄 Den fremgangsmåten hadde jeg i alle fall parkert først som sist. Greit hun er sosial og alt det der, men det er fortsatt du som bestemmer. Du stiller hjemmet til disposisjon de dagene som passer for deg, og de resterende dagene kan de være ute eller hjemme hos noen andre om de skal være sammen. Tenker også at hun kan ha godt av at det ikke skjer noe hele tida. Hun vil kanskje kjede seg uten venner en ettermiddag, men det viktig å øve på å roe ned iblant også. Endret 7. november 2019 av Hactar 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå