Gå til innhold

Vurderer å slutte som sykepleier. Men hvilket yrke/ utdanning passer jeg til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er modig, har bein i nesa, takler stress, er unormalt arbeidsom og har et enormt pågangsmot. Jeg er perfeksjonist helt ut til fingerspissene. Er dyktig til å formulere meg både skriftlig og verbalt. Skriver svært fort på tastatur, er flink til å søke på Internett og gjøre research. Jeg er samtidig omsorgsfull og en god lytter, og liker å treffe nye mennesker. 

Jeg kan ikke se for meg å selge typ varer, men hadde kanskje vært dyktig på å selge boliger. Jeg interesserer meg også for juss, og har tenkt advokat tidligere. 

Jeg ønsker en jobb med langt bedre lønn og arbeidsforhold enn hva jeg har som sykepleier ansatt i kommunen. Jeg kan fint jobbe kvelder, netter og helger.

HJELP! Jeg aner ikke hvilken vei jeg skal gå.. Noen som umiddelbart tenker at «Aha! Dette passer hun nok til!»? 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7f8f3...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flyvertinne tenkte jeg.

Anonymkode: 0d65d...f31

• Liker 2
Skrevet

Barnevernspedagog og jobb i barneverntjenesten

Anonymkode: dbc95...a83

Skrevet

Slik du beskriver deg selv, tenker jeg du kunne passe til mye. Du ønsker bedre lønn og arbeidsvilkår enn du har som sykepleier i kommunen - jeg ville tatt utgangspunkt i det. Hvor høy lønn tenker du er ok for deg? Sykepleiere tjener ikke så verst i forhold til endel andre i offentlig sektor, så mange yrker vil nok skrelles bort der. 

Eiendomsmegler - etter det jeg har lest ofte overraskende dårlig betalt og mye stress. Ville styrt unna. 
Advokat: Jurister i det offentlige tjener ikke spesielt bra. Du kan risikere å tjene ca det samme som du gjør i dag, siden det vil være få/ingen tillegg. Sikkert noe annet i det private, men det tar tid å jobbe seg opp. Og du må ha gode karakterer. 

Husk å ta med tapt arbeidsfortjeneste og pensjonsopptjening med i beregningen, ikke bare studielån. 3-5 år med studier er dyrt. Du skal ganske mye opp i lønn før det lønner seg økonomisk. 

Anonymkode: e3c7b...db3

• Liker 1
Skrevet

Advokat? Ja, da må du bare ta 5-7 år på universitetet først, og så to år som fullmektig, så er den i boks. 

Anonymkode: 986a5...cee

• Liker 1
Skrevet

Legemiddel konsulent. Mye reising og bra lønn etter hva jeg har hørt. Så slipper du å ta 5 nye år med utdanning. 

Anonymkode: 6c7e9...3d2

• Liker 7
Skrevet

https://www.studentum.no/EducationTest/Start/8

anbefaler å ta denne, kanskje dukker det opp noen yrker du kunne passet til?😌 jeg er veldig usikker selv, men har vurdert sosionom/noe med barnevernet. Og det var et av flere yrker jeg fikk som svar! Verdt å bare prøve!

Anonymkode: 46ad8...969

Skrevet

Politi.. Mange muligheter med alt fra ute i gata til operasjonssentralen hvor det å takle stress er viktig. Meeeen de har jo ikke akkurat Veldig god lønn eller arbeidsforhold. 

Anonymkode: c2fb1...54a

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legemiddel konsulent. Mye reising og bra lønn etter hva jeg har hørt. Så slipper du å ta 5 nye år med utdanning. 

Anonymkode: 6c7e9...3d2

Er sykepleier selv og støtter denne. Flere av mine tidligere kollegaer som jobber med dette og de har betydelig bedre lønn, er jo mye reising som regel så bør jo ta med det i beregningen. 

Anonymkode: 1e343...626

• Liker 1
Skrevet

Tenkte umiddelbart spesialsykepleier, feks anestesi, intensiv eller barn(intensiv)? 

Anonymkode: 80b40...d33

Skrevet

Det er mange sykepleiere som jobber med helsevurdering i livsforsikringsselskap blant annet. Nå etableres jo Fremtind, vet ikke hvor du bor i landet men det lyses muligens ut stillinger i den forbindelse i Oslo etterhvert. 😊

Anonymkode: 5abef...a1c

Skrevet

Beredskapshjem eller familiehjem😊

Anonymkode: 9bfb6...58e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyvertinne tenkte jeg.

Lønnen som flyvertinne er ikke bedre enn en sykepleie ihvertfall. 

Anonymkode: ab15b...aed

Skrevet

Egenskapene dine og den erfaringen du har med fra tiden som sykepleier ville vært gull verdt å ha som lege, i hvert fall. Arbeidsforholdene er ikke de beste for tiden, men du vil gå opp en del i lønn, og du får nytte av det du har tilegnet deg av kunnskap og nettverk.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Tøysejenta skrev:

Egenskapene dine og den erfaringen du har med fra tiden som sykepleier ville vært gull verdt å ha som lege, i hvert fall. Arbeidsforholdene er ikke de beste for tiden, men du vil gå opp en del i lønn, og du får nytte av det du har tilegnet deg av kunnskap og nettverk.

Det er jo ikke akkurat det minst krevende studiet. Tar jo mange år å bli lege i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokat? Ja, da må du bare ta 5-7 år på universitetet først, og så to år som fullmektig, så er den i boks. 

Anonymkode: 986a5...cee

Du glemte å ta med det vanskeligste, du må ha minimum B i snitt i tillegg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke akkurat det minst krevende studiet. Tar jo mange år å bli lege i tillegg. 

Det er et langt og krevende studie, og TS blir sannsynligvis nødt til å finansiere noe av det selv, siden Lånekassen kun dekker 8 år. Men det er likevel en mulighet, hvis man finner ut at det er det man har lyst til. Fordelen hun har som utdannet sykepleier er jo at hun kan ta ekstravakter med god lønn på et sykehus/pleiehjem ved siden av studiet. 

Skrevet

IT-bransjen, jobbe med e-helse i konsulentselskap.

Anonymkode: b1bd2...6b9

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Fjeud skrev:

Du glemte å ta med det vanskeligste, du må ha minimum B i snitt i tillegg.

Det blir utdanna advokater som har under B i snitt altså :) 

Anonymkode: 7944a...f29

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir utdanna advokater som har under B i snitt altså :) 

Anonymkode: 7944a...f29

Det blir utdannet jurister med ulike karaktersnitt, for å få jobb en plass som fører til bevilgning må du dessverre ha så høye karakterer med mindre foreldre eller nært bekjente kan ansette deg i en slik stilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...