Olaug Olsen Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 (endret) Eldre med personlighetsforstyrrelser Snart er det jul igjen. Jeg sliter med foreldre som har udiagnostisert dyssorial/ impulsiv personlighetsforstyrrelse. Vi er på forskningsfronten når vi tar juleferie, for det skal visstnok ikke være så mye akademisk kunnskap om eldre med dyssosial personlighetsforstyrrelse. Uansett er det forstyrrende for oss som befinner oss i den nærmeste familien. Det preger livene våre. Jeg leser på nett artikler fra forskere som hevder det blir mildere med årene. De har vokset opp med rolige foreldre. Det står en psykiater og uttaler seg i en forelesning på Youtube. Jeg blir forbannet på denne "forskeren". "Det blir mildere med årene". Han har tydeligvis ikke førstehåndskunnskap!! Tidligere erfaringer med bråk Det har skjedd så mange ganger tidligere, at vi er utslitt av krangling når julaften kommer. Nervøse og slitne av at det smeller og kjeftes i alle kriker og kroker. Nå kjefter hun der ute. Noen har gjort noe galt igjen. Jeg drømmer om at hun en dag skal slutte med denne oppførselen. Bli moden. Jeg håper hver gang. Det er sikkert nytteløst. Vi skjermer oss. Bor på andre steder. Lager avtaler om å treffes, for å slippe alle disse krigene som foregår inne i huset til min mor. Drømmen om en ordentlig Jul I år vil jeg ankomme uthvilt og klar til fest, sammen med mine barn. Jeg tar inn på et hyggelig sted, og vi har ferie før julaften braker løs. Dette skulle være en fin tid, da solen snur, og vi feirer lysere tiders gjenkomst. Jeg ønsker meg snøfnugg, kjeruber, harmoni og velvære. Har ikke tenkt å gi etter for press. Jeg skal trekke en sirkel av personlig grense rundt meg selv, mitt kjære husdyr og mine to barn. Dette for at besteforeldrenes krangling ikke skal få negativ innvirkning på neste generasjon. Vi skal stå samlet i denne festen, takke de gudene som vi ber til for vår eksistens, og idet solen snur, skal jeg avtale med de øvre sfærer at alle skal oppnå helbredelse, i året som kommer. Jeg håper tross alt at den uinformerte psykiateren fra forelesningen på internett, skal få rett til slutt. Han glemmer å nevne at familien betaler en pris for denne utviklingen til det mildere. Kanskje tilfellene som blir mildere kan tilskrives dyktige pårørende. Jeg får ikke lønn i form av penger for denne jobben, som har vart hele livet for meg. Psykiateren glemmer å nevne familien i sin forelesning. Han glemmer å nevne at slike mennesker kan være vanskelig for behandlere og sykepleiere. Behandlere og sykepleiere burde fått eget tillegg i lønn for å måtte jobbe med slike pasienter. Vi som har overlevet barndommen med disse, burde fått erstatning fra staten. Vi har måttet bruke energien vår på å prøve å forstå det uforståelige, der andre har blitt hjulpet gjennom innbringende utdanningsforløp av støttende foreldre. Han kaller seg en ekspert, men jeg er ikke imponert. Jeg driver med foreldreoppdragelse. Mitt mål er at alle jeg bryr meg om skal bli litt bedre fra alle sine laster, på magisk vis, i julen. Vi får se, kanskje det blir bra denne gangen... Endret 8. november 2019 av Olaug Olsen
Gjest Geirfuglen Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Huff, så stusselig. Må dere reise? Jeg har selv slitt på den fronten i mange år, og har endt med å lage mine egne tradisjoner som gir god stemning og fred i sinnet i stedet for indre uro.
Olaug Olsen Skrevet 7. november 2019 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2019 (endret) 22 minutter siden, Geirfuglen skrev: Huff, så stusselig. Må dere reise? Jeg har selv slitt på den fronten i mange år, og har endt med å lage mine egne tradisjoner som gir god stemning og fred i sinnet i stedet for indre uro. Du har nok rett. Jeg vil ikke anbefale andre å reise under slike forhold. For meg er det en del av den personlige mentale treningen som jeg utsetter meg for. Selv om oppførselen til mine foreldre har tatt mye fra meg, skal ikke dette få lov å ta fra meg opplevelsen av å ha en familie. Det å holde kontakten med de familiemedlemmene som jeg bryr meg om, er et valg jeg har tatt. Dersom man har mulighet til å holde avstand, og lage sine egne tradisjoner, så er nok dette den beste løsningen. Jeg ønsker en God Jul til Geirfuglen og alle dens nærmeste! Endret 7. november 2019 av Olaug Olsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå