Gjest G.B. Skrevet 25. mai 2005 #1 Skrevet 25. mai 2005 Har akkurat fått vite at det jeg trodde var eksem er psoriasis. Jeg vet ikke noe om psoriasis, og lurer på om noen som vet noe kan dele med meg. Ting jeg lurer på, er hvordan det utarter seg (klør det? Er det vondt? Vesker det? Er det like ille hele tiden? Hva gjør det hverre?). Lurer også på hvordan dere forholder dere til det, og alt annet! Veldig Taknemmelig for svar!
Henriette83 Skrevet 25. mai 2005 #2 Skrevet 25. mai 2005 Hei! Jeg har selv psoriasis på store deler av kroppen. Psoriasis kommer av at celledelingen i huden skjer raskere hos oss enn hos andre, fordi det skjer så raskt får vi utslett. www.psoriasis.no har masse informasjon om dette. Jeg har hatt psoriasis i 10 år, men har fortsatt ikke funnet behandlingen som hjelper meg, men jeg kan jo fortelle noe av det jeg har prøvd. Alt jeg har prøvd har jeg fått anbefalinger fra andre om. Aloe vera skal ha en god effekt, jeg har både drikki rein aloe vera og smurt det på flekkene mine. Olivienolje har jeg smurt på, jeg har lagt om kostholdet, jeg har prøvd en rekke salver fra legen, akupunktur osv.. Nå er jeg fornøyd med en salve som heter Diprosalic. Den fjerner ikke psoriasisen min, men holder den i ro. Ellers prøver jeg å ta ting med ro, stress gjør den vond og kløende. Psoriasis kan klø veldig, så det er viktig å passe på at huden din er fuktig, jeg bruker feite kremer som holder huden fuktig lenge. Psoriasisen min er forskjellig fra dag til dag, det avhenger av været (er det tørt vær, er psoriasisen vond og klør), er det varmt og sol er den fin og det avhenger veldig av miljøet rundt. Stress bla er en faktor som ikke er god. Det er verst om vinteren, fordi da er det lite sol, og det er kaldt og tørt i luften. Det er derfor mange har behandlingsreiser til syden om vinteren. Jeg har blitt vant til å ha psoriasis og begynner også å bli vant til spørsmål og lange blikk. Det plager meg ikke fullt så mye som det gjorde før, jeg er blitt mer sikker på meg selv. Det er mange som spør meg om det smitter - og Nei det gjør det ikke! Hvis du vil vite mer, så er det bare å si i fra. Jeg svarer på det jeg kan! Mange hilsner!
Gjest Moonshadow Skrevet 25. mai 2005 #3 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har psoriasis og har vel prøvd det meste av medisiner og naturmedisiner uten hjelp. Jeg har det over hele kroppen så og si hele tiden men mest plaget er jeg om vinteren. Da klør det veldig og blir sårt. Ville annbefalt deg og søke litt rundtpå nettet.
Gjest Formosiss Skrevet 25. mai 2005 #4 Skrevet 25. mai 2005 Anbefaler en salve som heter Flutivate. Dette er en av de sterkeste salvene man får mot problemer med huden, så det må gå gjennom en hudlege. Kommer på blå resept. Den funker utrolig bra, og -fjerner- eksem og psoriasis. Man må bare huske å smøre dersom det kommer tilbake.
Krølltoppen Skrevet 25. mai 2005 #5 Skrevet 25. mai 2005 Min psoriassis kommer og går. Er ofte bedre på sommeren enn på vinteren. Det er masse råd og tips på nettet om psoriassis! Søk i Kvasir øverst til høyre på siden her så finner du masse info.
Vanilje jenta Skrevet 25. mai 2005 #6 Skrevet 25. mai 2005 Jeg har også vært svært plaget med psoriasis i mange år. Jeg har det også i leddene. Har prøvd det meste. Jeg gikk på cellegift i menge år, men det funket ikke så veldig bra. Men nå går jeg på noen sprøyter som heter embra, og kroppen min har blitt helt normal igjenn. Det jeg har merket mest med psoriasisen er at jeg blir veldig fort trøtt og sliten. Og det klør no sinsykt når det er på sitt værste. Lysbehandlig funker også ganske bra. (+at du blir brun) Du får ha lykke til med behandlingene dine, og jeg håper du blir bedre snart. klem fra meg.
Gjest G.B. Skrevet 25. mai 2005 #7 Skrevet 25. mai 2005 Takk for god info! her lærte jeg mye jeg ikke visste. Blant annet har jeg vært så sikker på at det har vært eksem, pga den ekstreme kløen. Alle leger har sagt at det er eksem og gitt meg hydrokortison som ikke har hjulpet mye. Den spesialisten jeg var hos i dag, tok en titt og sa "he, nei dette er da ikke eksem, dette er psoriasis!" Det var en tanke jeg aldri har tenkt før! Men veldig ok å få en diagnose igrunnen. jeg har hitill linket "eksemen" min til matintoleranse. Føler selv at det er visse typer mat som gjør det hverre. Hvordan har dere det med mat? Er det visse mattyper som gjør psoriasisen deres hverre, eller er det individuelt? Jeg har brukt en formue på kremer og legetimer (for eksemen jeg trodde jeg hadde..) er det mulig å få dekket noen av utgiftene til behandling? Hvordan går man fram for dette i såfall? Kan man få en legeattest på tilstanden? Utløser det noen rettigheter? Er behandling noe man må søke seg fram til selv? Osv?
Vanilje jenta Skrevet 25. mai 2005 #8 Skrevet 25. mai 2005 Jeg brulte å få utbrudd av mais, sjokolade, rødt kjøtt og rødvin. Lysbehandlig har blitt gratis for alle nå. Legene hjelper deg med rekvisisjoner. Og det meste av medesinene kommer på blå resept, så det går på frikort etterhvert. De legemidlene som ikke er på blåresept må du spare kviteringene på, og levere til trygdekontoret hvis det er over 1200 tror jeg. ( er ikke helt sikker på summen. ta kontakt med trygdekontoret, der kan du søke på forskjellige stønader. Eks: slittarse av klær og sengetøy.
Gjest G.B. Skrevet 25. mai 2005 #9 Skrevet 25. mai 2005 Jeg brulte å få utbrudd av mais, sjokolade, rødt kjøtt og rødvin. Lysbehandlig har blitt gratis for alle nå. Legene hjelper deg med rekvisisjoner. Og det meste av medesinene kommer på blå resept, så det går på frikort etterhvert. De legemidlene som ikke er på blåresept må du spare kviteringene på, og levere til trygdekontoret hvis det er over 1200 tror jeg. ( er ikke helt sikker på summen. ta kontakt med trygdekontoret, der kan du søke på forskjellige stønader. Eks: slittarse av klær og sengetøy. Tusen takk :blomst_opp:
Gjest Moonshadow Skrevet 26. mai 2005 #10 Skrevet 26. mai 2005 Jeg ble i allefall anbefalt og holde meg unna sukker og alkohol.
Gjest Nin@ Skrevet 26. mai 2005 #11 Skrevet 26. mai 2005 Har ikke merket noe til at lysbehandling har blitt gratis jeg! Tar 2-3 ganger i uka og betaler kr. 35,- pr. gang inntil frikort. Har så og si blitt kvitt min psoriasis ved omlegging av kosten og lysbehandling. Legen min testa meg for matintoleranse da han sier at det er en sammenheng mellom hudsykdommer og mage/fordøyelse. Psoriasisen min ble f.eks. alltid verre når jeg hadde forstoppelse og treg mage (noe jeg hadde ofte). Lysbehandling hjelper kjempebra for meg, og mange andre. Lykke til!
Gjest Nin@ Skrevet 26. mai 2005 #12 Skrevet 26. mai 2005 Husk på å få legen din til å søke om grunnstønad for deg! Det er en månedlig sum (ca. kr. 500,-) som skal dekke ekstrautgifter til slitasje på klær og sengetøy p.g.a. salvene. Du får etterbetalt grunnstønad fra søketidspunktet (det er jo litt behandlingstid).
Gjest G.B. Skrevet 26. mai 2005 #13 Skrevet 26. mai 2005 Husk på å få legen din til å søke om grunnstønad for deg! Det er en månedlig sum (ca. kr. 500' date='-) som skal dekke ekstrautgifter til slitasje på klær og sengetøy p.g.a. salvene. Du får etterbetalt grunnstønad fra søketidspunktet (det er jo litt behandlingstid).[/quote'] Takk for at du tipser om dette! Legen sa svært lite om praktiske ting. Har fått ny time som jeg tenker bruke til å forhøre meg mer om praktiske ting, regler osv. En ting jeg lurer på, er om dere merker bivirkninger som trøtthet, depresjon/nedstemthet, nedsatt imunforsvar el.l. når dere har kraftige utbrudd? (eller er det muligens slik at de kraftige utbruddene er en reaksjon på nevnte ting?) :klø:
Vanilje jenta Skrevet 26. mai 2005 #14 Skrevet 26. mai 2005 Jeg var veldig trett å sliten når jeg hadde det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå