AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Skal invitere til bursdagsfest og festen vil vare fra 18-03 (kanskje lengre for noen). Er ikke noe rund dag, så skal ikke være formelt. Hva kan jeg servere? Blir 15-20 personer. Har tenkt litt på tapas, men blir kanskje litt mye å ordne for så mange? Vil lage maten selv. Bør være relativt enkelt å spise, altså noe som ikke griser veldig. Alder: 25-35, så jeg vet mange ikke er så glad i betasuppe/lapskaus og den slags. Tips? Anonymkode: c0999...dac
vscare Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Tjaaa med tapas er det jo mye som kan ordnes i forveien. Det kommer selvsagt an på hva du ønsker at skal være med på tapasbordet (jeg aner ikke hva som egentlig hører med til tapas for å være ærlig, pleier bare å lage det jeg synes er godt, så ikke heng meg nå), men foccacia kan jo lages i forkant, og det samme gjelder aioli, marinerte scampi, lefseruller, fylt småpaprika, oliven og feta på tannpirkere, kjøttboller i tomatsaus (kan til og med fryses ned, har prøvd selv med stort hell), brokkolisalat, saltkokte poteter, osv osv. Faktisk, når jeg tenker over det, så kan de fleste tapasretter lages i forveien😂 Gryterett er dog enklere og billigere, og for meg personlig hadde det vært ett fett om jeg fikk servert tapas eller gryterett - begge deler er godt!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 IKKE tapas. Det er en enorm logistikk og blir akkurat så mange ganger mer arbeid som du har retter i forhold til å ha gryte. Selv om du lager mye på forhånd - det må da lagres et sted i mellomtiden, kanskje tines, varmes, legges opp på fat osv osv. Det er MYE, mye arbeid som man typisk heller ikke beregner nok tid til fordi man ikke har forutsett hvor mye tid og hvor mye plass slikt småarbeid gjør, fordi man har jo gjort det klart allerede. Mitt forslag er chili con carne med rømme, guacamole og tortillachips. Kan serveres i små boller. Da er det kun selve gryten og guacamolen å tilberede og sette på bordet sammen med de to andre tingene. Ferdig. Anonymkode: 5d603...ef5 10
Gjest RoNo Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Har vært borti pølsefest for voksne. Det var knallbra og veldig kreativt. Mange forskjellige typer pølser og alt du kan tenke deg av tilbehør. De hadde handlet hos slakteren og det var ekte kvalitetspølser. Kanskje litt dyrt? Men mindre arbeid og veldig bra. Jeg liker tapas godt, men blir veldig stresset av å lage det. Planlegging, innkjøp, oppbevaring og rekkefølge på hvordan å lage det. Gryterett er godt og populært, men ikke samme Wow faktor. Tenker det er opp til deg egentlig. Hvor mye arbeid og penger du vil bruke?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 Tapas høres veldig slitsomt ut. Hva med chili con carne eller en annen gryterett? Lasagne og tacograteng er også veldig godt, men da må du ha flere former. Samme med pizza som må stekes i mange omganger Anonymkode: 0e730...55c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Denne slår alltid ann når jeg har sammenkomster (men dropper stangselleri ) http://elinlarsen.net/supergod-enkel-kikertgryte-kokos/ Anonymkode: fd169...f60
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 Du kan jo lage helstekt oksefilet eller kalkunfilet med saus, kokte grønnsaker og fløtegratinerte poteter. Det er ikke så mye jobb, og mye hyggeligere enn gryterett. Eneste er at du må låne en ovn fordi steken og potetene begge trenger ovn. Spør en nabo, eller en av gjestene (holdes varmt under transport enten i isopor iskasser eller bare innpakket i aluminiumsfolie med ullteppe rundt). Anonymkode: 007a1...1af
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #9 Skrevet 8. november 2019 Tacosuppe med litt rømme og reven ost + rundstykker er veldig godt og lettvint. Jeg fikk servert det etter et møte på jobben, og da var vi ca 20 stk. Bruk en stor kjele. Koldtbord er en mulighet, men mye jobb. Tapas krever også endel jobb. Anonymkode: d5fa4...457
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 På 8.11.2019 den 5.10, AnonymBruker skrev: Du kan jo lage helstekt oksefilet eller kalkunfilet med saus, kokte grønnsaker og fløtegratinerte poteter. Det er ikke så mye jobb, og mye hyggeligere enn gryterett. Eneste er at du må låne en ovn fordi steken og potetene begge trenger ovn. Spør en nabo, eller en av gjestene (holdes varmt under transport enten i isopor iskasser eller bare innpakket i aluminiumsfolie med ullteppe rundt). Anonymkode: 007a1...1af Det kommer nå helt an på gryteretten det da. Gryteretter er mer enn Toro. Jeg stemmer for en god, hjemmelaget chili con carne, gjerne med langkokt høyrygg e.l. i stedet for/tillegg til kjøttdeig. Med godt tilbehør er det skikkelig snadder. F.eks. guacamole, rømme, tacochips, tortillas, salsa, så mye hjemmelaget som du har ork og tid til, og resten fra butikken. Anonymkode: f4070...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 Biff bourginon og potetstappe, og rødvin til! Gryta lager du ferdig dagen før og skal bare varmes opp. Anonymkode: f80c4...54c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer nå helt an på gryteretten det da. Gryteretter er mer enn Toro. Jeg stemmer for en god, hjemmelaget chili con carne, gjerne med langkokt høyrygg e.l. i stedet for/tillegg til kjøttdeig. Med godt tilbehør er det skikkelig snadder. F.eks. guacamole, rømme, tacochips, tortillas, salsa, så mye hjemmelaget som du har ork og tid til, og resten fra butikken. Anonymkode: f4070...8d8 Dette hadde jeg blitt fornøyd med😃 Tapas blir fort mye styr og store kostnader når det er så mange. Eventuelt kan du lage noen lefseruller med spekeskinke og laks som kan serveres utpå natten, i og med at festen varer så lenge og det er godt med litt mat igjen når alkoholkonsumet har blitt litt stort. Anonymkode: ba109...0ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå