Gå til innhold

Hva gjør du for å bruke mindre penger på mat? Kverner kjøtt? Restemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å bruke MYE mindre på mat. Har også tid til forberedelser. Har en frys, slik som er under kjøleskap. 3 hyller så ikke all verdens plass. 

Hva gjør du for at maten skal bli billigst mulig? Kverner du kjøtt selv? Er det mye å spare på? Lage opp ulike måltider som kan fryses? Ukeplan? Når du har ulike typer rester / mat som er "dvask", hva gjøres med det?

Anonymkode: 16dd3...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter opp en middagsplan og handler to ganger per uke med handlieliste. Rester tar jeg med til lunsj eller fryser ned. En gang i uken lager jeg resteniddag med det jeg har i kjøleskapet. Kjøper ingen ferdigprodukter, take away ol, men lager alt av friske råvarer.

Anonymkode: eeb41...9a8

• Liker 2
Skrevet

Setter opp handleliste og handler inn mat 1-2 ganger i uka. Hvis det er noe til 40% avslag prøver jeg å kjøpe det (kan fryses ned hvis det ikke passer inn i middagen denne uka). Lager ofte dobbel eller trippel porsjon og fryser ned rester. På den måten unngår du å kaste mat og har en kjapp middag til en annen dag. Spiser sjelden ute og kjøper aldri take away

Anonymkode: 10c58...259

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper ofte varer som er nedsatt på grunn av kort holdbarhet. Tar gjerne en runde innom flere av matbutikkene i nærheten for å se etter nedsatte varer

I tillegg handler også en del på Holdbart. Jeg pendler mellom to steder, og har en Holdbart-butikk innen en halvtimes reiseavstand på begge stedene. 

• Liker 2
Gjest tranedatter
Skrevet

Se over HVA man spiser. Biff med trøffelsaus er dyrt. Linsesuppe er billig. For å gi to eksempler.

Kverne kjøtt gjetter jeg er dyrere faktisk.

Fryste grønnsaker

Kjøttdeig (som kan bli kjøttboller, pannbiffer, karbonade, bolognese saus)

First Price

Velge rett merke av pasta, ris

Ha matrester til lunsj eller gjøre gryter av. Ikke kaste mat altså. 

Ferske grønnsaker/frukt etter sesong. 

Mange dvaske grønnsaker kan legges i isvann i kjøleskapet, så blir de bra igjen! Ellers passer de i supper og gryter. 

Skrevet

Det kommer vel mye an på grunnen til at du bruker mye penger på mat nå. Helt generelle tips: 

- planlegg middager for en uke av gangen og skriv handleliste. Mye penger går bort på impulshandling.

- ikke kast mat. Spar middagsrester til lunsj eller ha en fast restemiddags-dag i uka. Bruk opp råvarer før de blir dårlige. (Her kommer også planlegging inn så du ikke sitter igjen med en halv brokkoli osv. Og om du sitter igjen med noen slappe grønnsaker på slutten av uka, lag en plan for å bruke de i suppe eller lignende tidlig neste uke.)

- reduser kjøttinntaket. Erstatte kjøttdeig i pastasaus, taco og lignede med linser eller bønner er godt for både kroppen og lommeboka. 

- følg meg på tilbud, kjøp dyre varer (som f.eks kjøtt) når det er på salg og frys ned. 

- bak eget brød/ rundstykker. Også ypperlig å fryse. (Brød kan fryses i skiver og tines i brødrister.)

- tenk på hva du spiser til hverdags. Havregrøt er billig frokost. Surdeigsbrød fra bakeri med avokado og egg er ikke billig frokost. Osv. 

- ta med lunsj/ matpakke, og kaffe på termoskopp.

Anonymkode: 50902...285

• Liker 2
Skrevet

kjøper nedsatte varer

handle store kvanta linser,bønner etc på internasjonale grønnsaks butikker 

Spiser plantebasert 

Lager nøttemelk,pålegg,brød etc selv

planlegger middager for hele uka

ukeshandling 

Anonymkode: 041fe...34c

Skrevet

Jeg dumpster-diver.

Anonymkode: 11d38...9e3

Skrevet

Spiser annen hver dag bare. Funker fjell for meg ihvertfall. 

Anonymkode: 0da69...abe

Skrevet

Jeg spiser vegansk, bønner, linser og kikerter som jeg koker selv har gjort matbudsjettet minimalt. Spe ut litt av kjøttet med det så kommer du langt 

Skrevet

Nesten all kjøtt/fisk, kjøttpålegg og melk kjøper jeg som datovarer på 40-50%. 
Kjøtt og fisk blir delt opp i porsjonsposer og lagt i fryser umiddelbart. 
Om jeg kjøper en paprika eller en pakke gulrøtter, så planlegger jeg de neste middagene hvor jeg bruker dette, for å forhindre at det blir dårlig/kastet. 
Skal jeg lage kjøttdeig i tomatsaus, så bruker jeg 70-100g kjøttdeig, og 1-2 gulrøtter i sausen. 

Rester, som litt dvask paprika, skrukkete gulrot, tørket osteskorper, små dæsjer med melk/rømme/fløte brukes ofte i omelett. 

Med god planlegging og porsjonering i fryseren, så har jeg alltid noe å lage, og sjelden noe å kaste. Har egentlig sjeldent rester også, planlegger porsjoner så det meste spises opp. 

Anonymkode: 4f36b...c5c

• Liker 1
Skrevet
På 7.11.2019 den 8.19, Perelandra skrev:

Jeg kjøper ofte varer som er nedsatt på grunn av kort holdbarhet. Tar gjerne en runde innom flere av matbutikkene i nærheten for å se etter nedsatte varer

Synes det er en uting å spekulere i sånt. Om færre og færre vil kjøpe varer til full pris, men bare venter til de går ut på dato eller nærmer seg, så vil butikkene slutte å tilby varer til halv pris, går ut over driften ellers. Kjenner en butikkeier som sier de kan ikke ha for mye sånne tilbud, bedre å kaste, det taper de mindre på i lengden. 

Skrevet
27 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Synes det er en uting å spekulere i sånt. Om færre og færre vil kjøpe varer til full pris, men bare venter til de går ut på dato eller nærmer seg, så vil butikkene slutte å tilby varer til halv pris, går ut over driften ellers. Kjenner en butikkeier som sier de kan ikke ha for mye sånne tilbud, bedre å kaste, det taper de mindre på i lengden. 

Det som er en uting er å mene at full brukande mat skal kastes

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som er en uting er å mene at full brukande mat skal kastes

Finnes andre løsninger, poenget er at mange spekulerer i halv gjennom å ikke kjøpe til full pris, da blir det bare mer og mer varer som går ut på dato og også mer som kastes.

Skrevet
På 7.11.2019 den 14.55, AnonymBruker skrev:

kjøper nedsatte varer

handle store kvanta linser,bønner etc på internasjonale grønnsaks butikker 

Spiser plantebasert 

Lager nøttemelk,pålegg,brød etc selv

planlegger middager for hele uka

ukeshandling 

43 minutter siden, Inwe skrev:

Jeg spiser vegansk, bønner, linser og kikerter som jeg koker selv har gjort matbudsjettet minimalt. Spe ut litt av kjøttet med det så kommer du langt 

Jeg forstår at det lønner seg å koke bønnene selv, men ellers synes jeg plantebasert kosthold er dyrere. Mulig det er fordi de valgene jeg tar er dyre, for eksempel plantemelk koster det dobbelte av kumelk. Et tonn med grønnsaker koster også endel. Jeg liker best ferske, jeg skjønner at jeg kunne leve billigere på frosne, men liker bare rosenkål og erter fra frysen. Så er jo avokado og  diverse nøtter kostbart. 

Anonymkode: a8bd1...972

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det lønner seg å koke bønnene selv, men ellers synes jeg plantebasert kosthold er dyrere. Mulig det er fordi de valgene jeg tar er dyre, for eksempel plantemelk koster det dobbelte av kumelk. Et tonn med grønnsaker koster også endel. Jeg liker best ferske, jeg skjønner at jeg kunne leve billigere på frosne, men liker bare rosenkål og erter fra frysen. Så er jo avokado og  diverse nøtter kostbart. 

Jeg har mye lavere matbudsjett som veganer. Lager mye mer fra bunn av,inkludert egen melk. Nøtter er billigere på internasjonale grønnsaksbutikker. Det samme er frukt og grønt

• Liker 1
Skrevet

- kjøper opp kalkunfilet på tilbud. steker. Deler i tynne skiver. Vakumpakker, fryser, og tar opp som pålegg. Der andre bruker 400 kr/kg på kjøttpålegg, bruker vi 29 kr/kg. 

- har alt av krydder. Så kjøper aldri kryddermikser som tacokrydder og suppebaser. 

- kjøper kjøtt i større kvantum på tilbud. Sist lårfilet av kylling fra Obs. Deler opp og fryser. 10 kjøttmiddager for 130 kroner. 

- ser over kjøleskap og kjøkkenskap, og setter opp ukesmeny ut i fra det, så kaster aldri mat. 

- kjøper linser, bønner og ris i store sekker i innvandrerbutikker. 

- handler sesongbasert. Lam om høsten, rotgrønnsaker, asparges i sesong, med mer. 

- vi lager passe mat til hvert måltid, eller planlagte rester/lunsjrester. Man trenger ikke spise seg stappmett, så rester bør være unødvendig. 

Anonymkode: 43bc4...068

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke noe mer grønnsaker (altså ferske) nøtter eller avokado nå enn når jeg spiste kjøtt. Jeg spiser ikke frosne grønnsaker. Ja plantemelk er noe dyrere, men bruker ikke all verden av det heller og siden det holder i evigheter kan man kjøpe mye på salg eller i Sverige. Har feks masse havrefløte i kjøleskapet fra sist gang det kosta 10 kr på meny. 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg opplever at det viktigste er at man ikke kaster noe mat. Så på søndager eller mandager lager jeg ofte en linsegryte som alt mulig går i. Steker opp løk og hvitløk og har oppi det jeg måtte ha igjen av grønnsaker etter uka og helga. Alt passer. Deretter et par dl med røde linser, og så et par bokser med hakka tomater og en liter buljongvann. Smaker til. Veldig godt og billig, og spiser rester av den dagen etter. Ris ved siden av. Har jeg igjen ris, lager jeg fried rice. Minst mulig matkasting, så bruker vi veldig lite penger på mat. 

Skrevet

Jeg har erfart at det er lurt å ikke planlegge for langt fram. To-tre dager er greit, men ikke mer enn det. Å planlegge menyen for hele uka fungerer ikke for meg. Uka blir sjeldent som jeg har trodd likevel. Har også erfaring at stikk i strid med det som ofte anbefales, så er det greit å handle ofte og lite om gangen i stedet for en større handlerunde en gang i uka. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...