Gå til innhold

Er det sånn at eksamen aldri blir juksefri pga toalettbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, eksamensvaktene ber elevene om å slå av telefonen, også skal elevene rulle opp ermene, også skal de ikke si ett eneste ord, og det finnes en hel rekke andre forholdsregler.

Men når en elev sier at han holder på å pisse på seg, får han lov til å bruke toalettet. Eleven følges dit av en eksamensvakt som står utenfor og venter. Noen ganger så sjekkes lommene til eleven får han/hun får lov til å gå inn.

Men det som ingen sjekker, og det som ingen kommer til å sjekke noen gang, er underbuksene. For alt vi vet kan eleven ha en lapp inne i trusene sine som kan bli tatt fram i toalettet. Er dette den "evige" juksemetoden? Ser ingen måte til å hindre dette på, da eksamensvaktene aldri kommer til å få lov til å sjekke trusene til noen av elevene.

Anonymkode: 7a389...3e2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er jeg som er naiv, men denne tanken har faktisk aldri slått meg engang! Men poenget ditt er for så vidt godt - en eksamensvakt kommer aldri til å få lov til å ransake en students undertøy, så det hadde absolutt ikke vært vanskelig å dytte en jukselapp eller fem i trusa hvis man absolutt hadde hatt lyst til det. Litt ekkelt kanskje, men ikke vanskelig😂

Skrevet

Vurderte å skrive matteformler på lårene en gang jeg 😛 Er jo ingen som kunne oppdaget det. 

Anonymkode: 2606d...f83

• Liker 2
Skrevet

Den form for juks hjelper jo ikke uansett. Det man skriver på jukselapper eller på lårene husker man jo etterpå uansett. 

Ja, jeg har gjort det en gang. Bare tull. Man består ikke en eksamen med en setning skrevet på låret. :fnise: 

Anonymkode: f0205...527

• Liker 3
Skrevet

Nå finnes det langt mer utspekulerte måter å jukse på enn lapper i undertøyet, se f.eks høgskoleprøven(svensk dokumentar) på nrk. De avdekker omfattende juks der elever betaler for å få prøvesvarene opplest i usynlige ørepropper. Men, nei. Folk er villige til å jukse når det er mye som står på spill, og sånn kommer det alltid til å være.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et snitt på B i utdanninga mi fordi jeg har lest godt. Det er den beste metoden.

Har jo fått noen få D-er, men det lever jeg med. 

Anonymkode: aba49...5d6

Skrevet

Må jo være lett å jukse med airpods 

Anonymkode: 5c0ca...7a8

Skrevet

Selvfølgelig kak man ha lapper i trusa. Man kan lage papirrull og bruke som tampong for den saks skyld. 

Men vår oppgave som eksamenslagere er jo å lage oppgaver som krever annen forståelse for stoffet enn det man kan mestre ved ren pugg 

Anonymkode: f1606...f67

• Liker 4
Skrevet

Ja, lett å jukse på eksamen. Har selv jukset ved å ha med meg notater som jeg sjekket på toalettet. Det var selvsagt galt av meg. Samtidig tror jeg må man må ha litt perspektiv på dette. Det er lett å jukse, men det er ikke som man får jukset seg fra F til A ved å sjekke jukselapper på toalettet. Eksamensoppgavene er typisk laget for at man må vise forståelse for å få de beste karakterene. 

Selv jukset jeg for å bestå noen fag. Jeg hadde kanskje strøket om jeg ikke jukset, men klarte å komme meg opp til E og D i fagene ved å jukse(og å faktisk lest pensum og gjort flere tidligere eksamensoppgaver). 

Selv tror jeg den beste løsningen for å hindre juks er gode eksamensoppgaver som tester forståelse. Enkelte forelesere er flinkere til det enn andre forelesere. Kanskje burde universitetene bli flinkere til å få flere forelesere til å skjønne hvordan man lager oppgaver som tester forståelse. 

Anonymkode: a2de2...769

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være lett å jukse med airpods 

Anonymkode: 5c0ca...7a8

Det er ikke lov å sitte med airpods som er veldig synlige såeh

Anonymkode: 4a904...2a8

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eksamensvaktene ber elevene om å slå av telefonen, også skal elevene rulle opp ermene, også skal de ikke si ett eneste ord, og det finnes en hel rekke andre forholdsregler.

Men når en elev sier at han holder på å pisse på seg, får han lov til å bruke toalettet. Eleven følges dit av en eksamensvakt som står utenfor og venter. Noen ganger så sjekkes lommene til eleven får han/hun får lov til å gå inn.

Men det som ingen sjekker, og det som ingen kommer til å sjekke noen gang, er underbuksene. For alt vi vet kan eleven ha en lapp inne i trusene sine som kan bli tatt fram i toalettet. Er dette den "evige" juksemetoden? Ser ingen måte til å hindre dette på, da eksamensvaktene aldri kommer til å få lov til å sjekke trusene til noen av elevene.

Anonymkode: 7a389...3e2

Dette har jeg aldri vært borti. De pleier ikke sjekke noe som helst annet enn at pulten ikke inneholder mer enn PC og mat. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...