AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Skal gjerde inn hagen min slik hunden kan løpe fritt. Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Hunden kan grave litt hvis han ser f.eks en katt. Så gjerdet må nok settes godt nedi jorden. Anonymkode: e4b28...775
Kvartz Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Maskestørrelse på gjerdet, høyde, vedlikehold og egnet port. 1
Leo Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 Ha helt eller delvis tett gjerde eller plante hekk på utsiden dersom hagen grenser mot andre hager eller mot en vei der det ofte ferdes folk! For det første er det mange hunder som bjeffer når de ser folk og kanskje særlig andre hunder som beveger seg/passerer og for det andre gjør folk de merkeligste ting når de ser en hund innenfor et gjerde. For eksempel sender 2 - 3-åringer bort for å stikke hender/fingre gjennom gjerdet. (Nei, hunden bør ikke være i hagen uten oppsyn, men dette går fort og det skjer av og til ting som er vanskelig å forutse). Stort sett går det jo bra, men noen hunder kan reagere uventet fordi de føler seg innestengt/truet eller hva jeg skal kalle det når noen oppsøker dem fra utsiden av et gjerde og skadepotensialet er enormt. Ellers er det å sørge for at hunden aldri får anledning til å grave seg ut eller klatre over. Har de opplevd suksess så har man fort en som prøver stadig nye metoder (Som eier gjerne ikke har tenkt på en gang ) og stikker av hele tiden. Jeg har bl.a. opplevd en setter som balanserte flere meter på en smal planke, en beagle som faktisk gravde en tre meter lang gang og en dachs som lærte seg å klatre på nettingen da han oppdaget at gjerdet gikk nesten en meter ned i bakken . Det er gjerne i begynnelsen mens de utforsker sitt nye "territorium" at faren er størst så da bør man følge ekstra nøye med for ingen av disse hundene hadde fått til dette hvis eier hadde fulgt med og de ikke hadde fått anledning til å prøve ut mulighetene. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 20 timer siden, Kvartz skrev: Maskestørrelse på gjerdet, høyde, vedlikehold og egnet port. 19 timer siden, Leo skrev: Ha helt eller delvis tett gjerde eller plante hekk på utsiden dersom hagen grenser mot andre hager eller mot en vei der det ofte ferdes folk! For det første er det mange hunder som bjeffer når de ser folk og kanskje særlig andre hunder som beveger seg/passerer og for det andre gjør folk de merkeligste ting når de ser en hund innenfor et gjerde. For eksempel sender 2 - 3-åringer bort for å stikke hender/fingre gjennom gjerdet. (Nei, hunden bør ikke være i hagen uten oppsyn, men dette går fort og det skjer av og til ting som er vanskelig å forutse). Stort sett går det jo bra, men noen hunder kan reagere uventet fordi de føler seg innestengt/truet eller hva jeg skal kalle det når noen oppsøker dem fra utsiden av et gjerde og skadepotensialet er enormt. Ellers er det å sørge for at hunden aldri får anledning til å grave seg ut eller klatre over. Har de opplevd suksess så har man fort en som prøver stadig nye metoder (Som eier gjerne ikke har tenkt på en gang ) og stikker av hele tiden. Jeg har bl.a. opplevd en setter som balanserte flere meter på en smal planke, en beagle som faktisk gravde en tre meter lang gang og en dachs som lærte seg å klatre på nettingen da han oppdaget at gjerdet gikk nesten en meter ned i bakken . Det er gjerne i begynnelsen mens de utforsker sitt nye "territorium" at faren er størst så da bør man følge ekstra nøye med for ingen av disse hundene hadde fått til dette hvis eier hadde fulgt med og de ikke hadde fått anledning til å prøve ut mulighetene. Takk for svar! Hvor høyt bør gjerdet være da? Hunden er liten/mellomstor. Kan hoppe opp i luften om jeg holder en godbit høyt opp så er jo mye sprett i den da. Anonymkode: e4b28...775
Kvartz Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hvor høyt bør gjerdet være da? Hunden er liten/mellomstor. Kan hoppe opp i luften om jeg holder en godbit høyt opp så er jo mye sprett i den da. Anonymkode: e4b28...775 Jeg har et gjerde på 2 meter på den ene sida av huset, dette fordi det skal være trygt for mine hunder å være ute uten at de rømmer eller at andre hunder kommer seg inn. Skal hunden kun være ute med tilsyn så trenger ikke gjerdet å være så høyt, kanskje det holder med 1 meter.
Leo Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hvor høyt bør gjerdet være da? Hunden er liten/mellomstor. Kan hoppe opp i luften om jeg holder en godbit høyt opp så er jo mye sprett i den da. Anonymkode: e4b28...775 Noen kommuner har begrensninger på hvor høyt gjerde du får lov til å sette opp uten å søke og andre steder må du søke uansett så sjekk med kommunen først. Hvor høyt du bør ha avhenger av rasen selv om du beskriver den som liten/mellomstor, hvordan terrenget er og om det er mulig å få fart nok til å hoppe. Jeg mener imidlertid at hunder ikke bør være ute i en hage uten tilsyn (Da bygger man i så fall en egen hundegård som hunden kan være i mens man er borte/ikke fører tilsyn) så da holder det med 1,20 m høyt gjerde for de fleste. Noe lavere enn det kan bli problematisk for eksempel når det kommer bare litt snø.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 På 8.11.2019 den 9.17, Leo skrev: Noen kommuner har begrensninger på hvor høyt gjerde du får lov til å sette opp uten å søke og andre steder må du søke uansett så sjekk med kommunen først. Hvor høyt du bør ha avhenger av rasen selv om du beskriver den som liten/mellomstor, hvordan terrenget er og om det er mulig å få fart nok til å hoppe. Jeg mener imidlertid at hunder ikke bør være ute i en hage uten tilsyn (Da bygger man i så fall en egen hundegård som hunden kan være i mens man er borte/ikke fører tilsyn) så da holder det med 1,20 m høyt gjerde for de fleste. Noe lavere enn det kan bli problematisk for eksempel når det kommer bare litt snø. Hunden kommer ikke til å være der så mye alene. Men tenker det må fungere å feks slippe hunden ut mens jeg feks går på wc, støvsuger osv. Vil jo selvsagt bruke hagen til mye lek sammen også. Anonymkode: e4b28...775
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå