AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hei Vi bor i en tomannsbolig og de som bor under oss er egentlig nær familie. Faren der røyker inne, og noen ganger/ofte siger lukta opp til oss (har spurt andre som kommer på besøk og de sier at det ikke lukter hos oss). Vi har ei jente på 3 som ofte liker å dra på besøk, men hun stinker røyk når hun har vært der. Er hun offer for passiv røyking når vi ikke bor i samme leilighet? Jeg reagerer veldig på røyk (og neglakk og parfyme) , får hodepine, tett nese, hetetokter og kvalme.. Men jeg kan jo ikke bestemme hvordan de skal leve (de driter tydeligvis i det, de har flere barn i alder 2 til 10 hvor pappaen røyker i samme rom). Og ofte røyker han på do, og det går opp til oss.. Vi har ikke råd til å flytte akkurat nå, men skal flytte til våren. Da vi flyttet dit, trodde jeg ikke at han røyker inne med barna, merket det etter en måned at han er storrøyker inne. Er jeg frekk om jeg spør om han kan røyke på verandaen eller bruke vifte? Anonymkode: e87fb...2f3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Du er absolutt ikke frekk om du spør fint om det. Men ettersom han faktisk røyker inne med barn tilstede i 2019 kommer du sannsynligvis ikke til å få ham med på det. Lykke til, håper han slutter! Anonymkode: 72200...011 18
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du er absolutt ikke frekk om du spør fint om det. Men ettersom han faktisk røyker inne med barn tilstede i 2019 kommer du sannsynligvis ikke til å få ham med på det. Lykke til, håper han slutter! Anonymkode: 72200...011 Nei altså, det er jo mye jeg tenker om dette.. Informasjon om passiv røyking er lett tilgjengelig på Internett. Mannen min har bedt ham la være å tenne seg røyk når barna (enten vår eller deres) er tilstedet, men han har begynt med det igjen. Må alltid vaske klærne når vi har vært der.. Får kanskje si at jeg tror jeg er allergisk og får ubehagelige reaksjoner på det. Anonymkode: e87fb...2f3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Jøss, finnes det folk med barn som røyker inne enda? Helsedirektoratet sier Sitat Vern av barn mot passiv røyking Barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø jf. tobakksskadeloven § 28 (lovdata.no). Dette er en holdningsskapende bestemmelse som det ikke er knyttet tilsyn eller sanksjoner til. Alle som er ansvarlige for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt. Det er forøvrig ingen regler, når det gjelder naboer. Jeg ville likevel prøvd å få en endring, med å spørre litt sånn: - Du, jeg vet at vi ikke har noe med om du røyker inne, men jeg sliter med dunster fra tobakk, neglelakk osv... og må bare spørre deg om du kan tenke deg til å bruke vifta eller gå ut for å røyke, da det dessverre trekker opp til oss. Anonymkode: 87a2e...e29 3
Curlyme Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Stakkars barna. Det er de jeg får vondt av her. 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss, finnes det folk med barn som røyker inne enda? Helsedirektoratet sier Det er forøvrig ingen regler, når det gjelder naboer. Jeg ville likevel prøvd å få en endring, med å spørre litt sånn: - Du, jeg vet at vi ikke har noe med om du røyker inne, men jeg sliter med dunster fra tobakk, neglelakk osv... og må bare spørre deg om du kan tenke deg til å bruke vifta eller gå ut for å røyke, da det dessverre trekker opp til oss. Anonymkode: 87a2e...e29 Man kan komme med all type info til dem, de bryr seg ikke (altså alt de faktisk ber om råd til). De prøver litt og slutter før du vet ordet av det. Jeg håper bare det funker, for på vinteren reagerer jeg ekstra mye på alt sånn pga dårlig luft osv, så må bare snakke med dem.. Anonymkode: e87fb...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, Curlyme skrev: Stakkars barna. Det er de jeg får vondt av her. Jeg har utrolig vondt av dem, det er en en del ting jeg setter fingeren min på når det gjelder dem. Selvom man gjør ting forskjellig, betyr ikke at det er galt, men dette er jo rett og slett skadelig. Det hjelper jo ikke at noen snakker til dem (foreldrene) engang.. Anonymkode: e87fb...2f3 1
Curlyme Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har utrolig vondt av dem, det er en en del ting jeg setter fingeren min på når det gjelder dem. Selvom man gjør ting forskjellig, betyr ikke at det er galt, men dette er jo rett og slett skadelig. Det hjelper jo ikke at noen snakker til dem (foreldrene) engang.. Anonymkode: e87fb...2f3 Med fare for å ikke høres helt hysterisk ut så hadde jeg ringt barnevernet. Hvem røyker inne i 2019? At han kan være så ego. Barn blir skadet av den ekle røyken hans. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 14 minutter siden, Curlyme skrev: Med fare for å ikke høres helt hysterisk ut så hadde jeg ringt barnevernet. Hvem røyker inne i 2019? At han kan være så ego. Barn blir skadet av den ekle røyken hans. Vet du hva, jeg synes det er rart at bv ikke er innblandet, eller.. Kan jo hende de er det uten at vi vet om det, men alle menneskene som ser barna hver dag, barnehage, skole, helsestasjonen og legene de renner ned dørene hos.. Om det hadde vært noen som var bekymret hadde det jo skjedd noe for lenge siden? Men kan jo hende de lyver til disse instansene likevel. Får bare be ham slutte med røyken og legge ved en artikkel om han ikke skjerper seg. (kanskje litt på kanten, men bedre at han blir sur enn at barna får røykelever i en alder av 18) Anonymkode: e87fb...2f3 2
Fuglemor Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Det der hadde ikke jeg tolerert, er det familie så må man sette ned foten. Man røyker jo ikke i samme rom som barna sine uten å lufte.. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 Jeg er kanskje fordomsfull men jeg opplever at røykere er litt bortreist og ikke skjønner at andre plages av røyken deres. Jeg har en mor som røyker, og skal jeg på besøk der så må jeg dusje etterpå og vaske alle klærne mine. Jeg tåler det rett og slett ikke og blir dårlig om jeg skal puste inn røykpartikler mer enn i et par timer. Jeg har bedt henne om å røyke ute, men det gjorde hun i 5 minutter og så ble det for kaldt. Hun og mannen røykte også inne når faren til mannen som hadde astma var på besøk...det er bare blokkert i hodet, ingenting går inn. Jeg har sluttet å besøke henne siden jeg reagerer i økende grad på røyk og ikke har tenkt å risikere helsa på grunn av henne. En venninne av meg slet også veldig med å forstå at hun ikke kunne røyke inne hos meg. Og det aller verste er at når jeg selv røykte for mange år siden, så slet jeg med å forstå det samme....vet ikke om man blåser ut hjernen sammen med røyken altså. Anonymkode: abbdb...e92 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. november 2019 #12 Skrevet 8. november 2019 Hadde sendt bekymringsmelding. Man røyker ikke inne med barn i hus. Punktum.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #13 Skrevet 8. november 2019 Det er faktisk ikke lov å røyke inne der det er barn. De har lovfestet rett til et røykfritt miljø. Dette hadde jeg sendt inn en bekymringsmelding på. Hvis han skulle lure på om det var deg som sendte den inn, kan du bare trekke på skuldrene og si at hvem som helst kan lukte røykstanken av barna hans. "Sannsynligvis en lærer eller noe" kan du bare si. Men gjør det! Meld i fra, skån de stakkars ungene hans fra dette svineriet. Trodde virkelig ikke det gikk an lenger i dag at et voksent menneske røyker i samme bolig som barn! Det er sidestilt med barnemishandling, i mine øyne. Anonymkode: 461d5...5f4 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #14 Skrevet 8. november 2019 På 6.11.2019 den 23.50, AnonymBruker skrev: Vet du hva, jeg synes det er rart at bv ikke er innblandet, eller.. Kan jo hende de er det uten at vi vet om det, men alle menneskene som ser barna hver dag, barnehage, skole, helsestasjonen og legene de renner ned dørene hos.. Om det hadde vært noen som var bekymret hadde det jo skjedd noe for lenge siden? Men kan jo hende de lyver til disse instansene likevel. Får bare be ham slutte med røyken og legge ved en artikkel om han ikke skjerper seg. (kanskje litt på kanten, men bedre at han blir sur enn at barna får røykelever i en alder av 18) Anonymkode: e87fb...2f3 ? Røykelever? hva er det?😂 Anonymkode: 1c1fe...343 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #15 Skrevet 8. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke lov å røyke inne der det er barn. De har lovfestet rett til et røykfritt miljø. Dette hadde jeg sendt inn en bekymringsmelding på. Hvis han skulle lure på om det var deg som sendte den inn, kan du bare trekke på skuldrene og si at hvem som helst kan lukte røykstanken av barna hans. "Sannsynligvis en lærer eller noe" kan du bare si. Men gjør det! Meld i fra, skån de stakkars ungene hans fra dette svineriet. Trodde virkelig ikke det gikk an lenger i dag at et voksent menneske røyker i samme bolig som barn! Det er sidestilt med barnemishandling, i mine øyne. Anonymkode: 461d5...5f4 Vi burde kanskje nevne det først, at det faktisk ikke er lov når de har barn. De er mest sannsynlig ikke kjent med lovverket siden de ikke tar til seg info (om helt basic ting som kosthold og helse). Og jeg er helt enig med deg. Noen av barna har eksem og støvallergi, innemiljø er ekstra viktig, men når det røykes i rommene hvor barna oppholder seg mest, så er ikke det heldig. Jeg synes det er veldig rart at ingen har sendt noe bekymringsmelding før.. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ? Røykelever? hva er det?😂 Anonymkode: 1c1fe...343 Er ikke det sånn innskrumpa lever.. Eller er det det som skjer med leveren når man drikker for mye alkohol kanskje 😂 mente røykelunger tror jeg.. En eller annen kroppsdel blir vel påvirket negativt av passiv røyking.. Anonymkode: e87fb...2f3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #16 Skrevet 8. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kanskje fordomsfull men jeg opplever at røykere er litt bortreist og ikke skjønner at andre plages av røyken deres. Jeg har en mor som røyker, og skal jeg på besøk der så må jeg dusje etterpå og vaske alle klærne mine. Jeg tåler det rett og slett ikke og blir dårlig om jeg skal puste inn røykpartikler mer enn i et par timer. Jeg har bedt henne om å røyke ute, men det gjorde hun i 5 minutter og så ble det for kaldt. Hun og mannen røykte også inne når faren til mannen som hadde astma var på besøk...det er bare blokkert i hodet, ingenting går inn. Jeg har sluttet å besøke henne siden jeg reagerer i økende grad på røyk og ikke har tenkt å risikere helsa på grunn av henne. En venninne av meg slet også veldig med å forstå at hun ikke kunne røyke inne hos meg. Og det aller verste er at når jeg selv røykte for mange år siden, så slet jeg med å forstå det samme....vet ikke om man blåser ut hjernen sammen med røyken altså. Anonymkode: abbdb...e92 Vet du hva jeg er helt enig med deg. Moren min røyker, men hun har vett nok til å gå ut å røyke. Det gjør de selvom ingen er hjemme hos dem. Når man går inn døra, kan man ikke kjenne at det bor røykere der (er kanskje 4,5 røyk om dagen). De røyker aldri når de er på besøk hos oss, aldri i bilen, kun ute på bestemte plasser. Heldigvis. Men noen mennesker, de skjønner ikke at andre tar skade av det, de gidder ikke gjøre noe med infoen de får, de tar ikke tak. De tror at ingen merker det fordi de selv er vant med det.. Anonymkode: e87fb...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #17 Skrevet 8. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noen mennesker, de skjønner ikke at andre tar skade av det, de gidder ikke gjøre noe med infoen de får, de tar ikke tak. De tror at ingen merker det fordi de selv er vant med det.. Anonymkode: e87fb...2f3 Dette er så sant. Jeg kjenner flere som bare røyker hvor de vil. Inne hos seg selv, i bilen osv... Selv om de er med andre folk. Når de er på besøk hos meg, så går de ut på verandaen, lukker ikke verandadøren og åpner ikke vinduet (har glassvinduer). Lukten sitter i leiligheten i flere timer etterpå, og da går jo jeg å puster det inn. De blir også irriterte når folk prøver å si det til dem. Det er så egoistisk og dårlig gjort. Anonymkode: b9079...200
Gjest O.G. Skrevet 8. november 2019 #18 Skrevet 8. november 2019 3 timer siden, WhisperingWind skrev: Hadde sendt bekymringsmelding. Man røyker ikke inne med barn i hus. Punktum. Er ikke nok å sende inn en bekymringsmelding for nei.
Chantielle Skrevet 8. november 2019 #19 Skrevet 8. november 2019 (endret) Nei,du er ikke frekk om du spør om at de kan røyke på verandaen eller bruke vifte. Røyklukten vil vel sive opp til dere uansett. At de røyker inne og har barn,er det lite du får gjort noe med.Som det står i loven :Dette er en holdningsskapende bestemmelse som det ikke er knyttet tilsyn eller sanksjoner til. Ser at Barneombudet har blitt spurt ang. røyking inne når man har barn,siterer fra uttalelse juni 2019 :" Du har helt rett i at det ikke er bra for barn at foreldrene røyker innendørs når barna er tilstede. Det er likevel ikke noe forbud mot dette." Endret 8. november 2019 av Chantielle
solmåneogstjerner Skrevet 8. november 2019 #20 Skrevet 8. november 2019 Det finnes ingen lov som sier at man ikke kan røyke inne selv om barn er der. Skjønner at dette er plagsomt for deg og for barna men det er lite du kan gjøre med det. Om du ikke tåler det så må du rett og slett flytte til en enebolig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå