Gjest Noldus Skrevet 25. mai 2005 #1 Skrevet 25. mai 2005 Hva kan jeg regne med å få utbetalt? Har ingen jobberfaring å se tilbake på. Får i dag utbetalt 6000 netto pr mnd (rehabeliteringspenger). Har ett barn også, har i hvertfall skjønt at for han får jeg 17 kr per dag. Noen som kan svare meg uten å henvise meg til trygdeetatens sider? (Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen )
Gjest sandra ++ Skrevet 25. mai 2005 #2 Skrevet 25. mai 2005 jeg har ikke no svar til deg, men kjenner ei som er ung ufør og hun får ganske greit med penger.
Gjest noldus Skrevet 25. mai 2005 #3 Skrevet 25. mai 2005 Jeg kjenner også en som er ung ufør, som får en del mer enn meg, men jeg vet ikke om det er forskjell når det er en tidsbegrenset periode.... Jeg tror hun er varig ung ufør, om det utgjør noen forskjell...
Solen83 Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 hei, eg har tidsbegrenset ung ufør, og syns deter litt plagsomt for de fleste på arbeidsplassen min isjehar det, de får penger den 19\20 og eg får isje før 25\26 . noen som har det samme so meg her? er det noen som vet hvorfor man har tidsbegrenset?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Fra NAVs sider: Stønad til unge uføre 2,4 × grunnbeløpet = 150.941 kroner. Dette er beregnet etter gammelt grunnbeløp, grunnbeløpet er noe høyere nå. Det heter tidsbegrenset uførestønad fordi varigheten er usikker, og det kan være muligheter for at du kommer tilbake i jobb.
Solen83 Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 jamen eg jobber jo full dag hverdag det er ganske mange på arbeidsplassen min som isje er tidsbegrenset!
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Trodde nesten det var umulig å få innvilget varig uføretrygd i dag. At ALLE får tidsbegrenset, i alle fall i begynnelsen. Men det er godt mulig jeg tar feil, altså, er ikke så inne på det. Er jo selvsagt mange som har varig uføretrygd, men trodde de hadde fått det innvilget før de nye reglene kom. Har forresten en venninne som er ung, tidsbegrenset ufør, og jeg vet at hun får en del mer penger nå enn hun fikk da hun hadde rehabiliteringspenger/attføring. Men nøyaktig hvor mye hun får er jeg ikke sikker på. Rik blir man jo ikke av det.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 jamen eg jobber jo full dag hverdag det er ganske mange på arbeidsplassen min som isje er tidsbegrenset! Er dette en vanlig arbeidsplass?
Solen83 Skrevet 23. juni 2007 #9 Skrevet 23. juni 2007 varnebedrift, jobber eg på det er jo noen som isje jobber fullt og så har de vanlig ufør og isje tidsbegrenset
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #10 Skrevet 23. juni 2007 Hva kan jeg regne med å få utbetalt? Har ingen jobberfaring å se tilbake på. Får i dag utbetalt 6000 netto pr mnd (rehabeliteringspenger). Har ett barn også, har i hvertfall skjønt at for han får jeg 17 kr per dag. Noen som kan svare meg uten å henvise meg til trygdeetatens sider? (Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen ) Jeg fikk det samme som jeg hadde i rehabilitering...
Gjest Bare innom Skrevet 23. juni 2007 #11 Skrevet 23. juni 2007 Trodde nesten det var umulig å få innvilget varig uføretrygd i dag. At ALLE får tidsbegrenset, i alle fall i begynnelsen. Men det er godt mulig jeg tar feil, altså, er ikke så inne på det. Er jo selvsagt mange som har varig uføretrygd, men trodde de hadde fått det innvilget før de nye reglene kom. Har forresten en venninne som er ung, tidsbegrenset ufør, og jeg vet at hun får en del mer penger nå enn hun fikk da hun hadde rehabiliteringspenger/attføring. Men nøyaktig hvor mye hun får er jeg ikke sikker på. Rik blir man jo ikke av det. Noen får innvilget varig uførepensjon med en gang. Det gjelder hvis det ikke er forventet bedring i helsetilstand i løpet av de neste 5 årene, og at nye behandlingsmetoder ikke er forventet å bli godkjent i løpet av samme tidsperiode. Veldig få kommer inn under denne paragrafen. Når det gjelder ung ufør, du får en trygd tilsvarende 2,5 ganger grunnbeløp + tillegg. Når vedtaket eventuelt må fornyes etter fylte 25 år, regnes du ikke lenger som ung ufør, og du vil få "vanlig" sats.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #12 Skrevet 23. juni 2007 Tror det er vanlig å få 66% av lønnen man hadde siste året før man fikk rehabiliteringspenger, evt. siste 3 år. For en person med deltidsstilling og lav intekt (f.eks jobb i helse/omsorg) blir utbetalingen liten. Hvis man ikke har uføreforsikring. Siden du har barn får du barnetillegg. Mulig reglene er annerledes for unge uføre.
Gjest Reven Skrevet 24. juni 2007 #14 Skrevet 24. juni 2007 hei, eg har tidsbegrenset ung ufør, og syns deter litt plagsomt for de fleste på arbeidsplassen min isjehar det, de får penger den 19\20 og eg får isje før 25\26 . noen som har det samme so meg her? er det noen som vet hvorfor man har tidsbegrenset? Du har tidsbegrensning fordi det er en viss mulighet for at du kan komme i vanlig arbeid en gang. Du jobber antakelig i en såkalt vernet bedrift fordi du er under "utprøving", dvs at de som er rundt deg skal hjelpe til med å finne ut hva slags jobb du kan klare. Det ser ut som du er misunnelig på de som ikke har tidsbegrensning på sin uføretrygd. Det skal du ikke være. De er nemlig "kondemnert" som vanlige arbeidstakere, mens du ikke er det. Å gi noen uføretrygt er omtrent som å klippe skiltene av en bil: Den er ikke god nok lenger. Så lenge du har tidsbegrensning er det fortsatt håp om at du skal klare deg i arbeidslivet, og på den måten har du mulighet for en bedre økonomisk framtid. Tidsbegrenset uføretrygd er en dagsytelse som utbetales rundt den 25. – 27. i hver måned. Ytelser som gis per dag utbetales i flg folketrygdloven etterskuddsvis hver måned. Uførepensjon og pensjon gis per måned og utbetales i henhold til folketrygdloven innen utgangen av måneden. Utbetalingsdatoen er satt til den 20. hver måned.
Gjest Reven Skrevet 24. juni 2007 #15 Skrevet 24. juni 2007 Vedtak om tidsbegrensning gjelder f. eks i tre år, men den sier ikke noe om arbeidstid pr dag eller uke. Det er det uføregraden i prosent som sier noe om. En person som er 50% ufør (varig eller tidsbegrenset) antas å ha 50% restarbeidevne. Dermed er det naturlig at vedkommende jobber 50%. På en tilrettelagt arbeidsplass kan det likevel hende at vedkommende klarer å jobbe full tid, men antakelig (ikke sikkert) klarer ikke vedkommende å yte 100% hele tiden. Derfor kan uføretrygden gis som lønnstilskudd til arbeidstakeren, eller arbeidstakeren kan få trygd pluss lønn.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2007 #16 Skrevet 24. juni 2007 ingen som harsvart meg!!!! svar då? Tidsbegrenset uførestønad får du hvis Nav (Trygdekontoret) tror at du kan greie eller bli frisk nok til å jobbe på en "vanlig" arbeidsplass (ikke vernet bedrift) senere. Så da tror nok Nav at du kan klare det, og det er vel bra? Hvis Nav hadde trodd at du aldri vil klare det, hadde de gitt deg uførepensjon (uføretrygd). Uførepensjon (som mange på din arbeidsplass har) utbetales ca den 20. hver måned, mens tidsbegrenset uførestønad (som du har) utbetales ca den 25. hver måned. Dette er det Nav som har bestemt og ikke arbeidsplassen din. Det kan sikkert føles litt urettferdig, men det er ingenting å gjøre med det. Når man ikke har trygd og jobber på en "normal" arbeidsplass er det også veldig forskjellig når man får lønn; noen får kanskje den 1. hver måned, noen den 12. og noen den 25.. Men det blir jo like mye uansett, for de skal alltid vare akkurat en måned før man får ny lønn.
Solen83 Skrevet 24. juni 2007 #17 Skrevet 24. juni 2007 eg syns det er ganske dumt ja. men men men , sånn er vel livet. ja det er jo bra at de trur eg kan klare det:)
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2007 #18 Skrevet 24. juni 2007 eg syns det er ganske dumt ja. men men men , sånn er vel livet. ja det er jo bra at de trur eg kan klare det:) Vær glad for at du har tidsbegrenset uførestønad du! I morgen skal jeg levere inn min søknad for uføretrygd, og rådgivende lege har innstilt meg til varig uførepensjon. Det er ikke morsomt! Jeg føler meg akkurat som Reven beskriver det, som "ubrukelig og kondemnert"... Men samtidig vet jeg at en kondemnert bil kan komme på veien igjen med rett behandling og en god del innsats, og det skal jeg også!
flowerpower Skrevet 24. juni 2007 #19 Skrevet 24. juni 2007 Vær glad for at du har tidsbegrenset uførestønad du! I morgen skal jeg levere inn min søknad for uføretrygd, og rådgivende lege har innstilt meg til varig uførepensjon. Det er ikke morsomt! Jeg føler meg akkurat som Reven beskriver det, som "ubrukelig og kondemnert"... Men samtidig vet jeg at en kondemnert bil kan komme på veien igjen med rett behandling og en god del innsats, og det skal jeg også! Jeg har vært uføretrygdet i 4-5 år nå, ble varig uføretrygdet med en gang. I starten var det tøft, men jeg har mange interesser så jeg føler ikke lenger at jeg er utenfor. Skulle selvsagt gjerne kunne jobbe fremdeles,men sånn ble det ikke og da må man bare gjøre det beste ut av det.
Solen83 Skrevet 25. juni 2007 #20 Skrevet 25. juni 2007 eg får gjør det beste utav det , så går det nok bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå