Gå til innhold

Barn som lyver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 4. klassing har særlig ei venninne som snakker veldig mye usant, mer enn hva jeg opplever som normalt for alderen. Det handler lite om selvskryt, og mer om tilsynelatende kunnskap (men som er feil). F.eks. har hun fortalt min datter at man kan bli syk av å spise blåbær fra skogen fordi de ikke er like trygge som blåbær fra butikken, at man får fotsopp og stygge negler hvis man bruker ullsokker, at det er farlig å ha planter inne fordi de bruker opp luften og at man ikke bør spise etter trening fordi da kan man få skader i magen.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Jeg begynner å bli litt lei av omfanget av "men NN sa at...."

(jeg har selv overhørt flere slike uttalelser fra den aktuelle jenta)

Anonymkode: 14412...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville lært henne å sjekke opp i ting, feks Google med deg. Sjekk i ett leksikon. 

Om du bare sier noe, og kommer med fakta blir du masete mamma, men om dere faktisk setter dere ned og sjekker ting, så kan det hende det går inn, og hun etterhvert forstår at venninnen lyver. Du kan og gjøre der samme med venninna. "Det stemmer nok ikke helt, vi kan slå det opp og se hvordan det er". 

Anonymkode: b6866...43d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 4. klassing har særlig ei venninne som snakker veldig mye usant, mer enn hva jeg opplever som normalt for alderen. Det handler lite om selvskryt, og mer om tilsynelatende kunnskap (men som er feil). F.eks. har hun fortalt min datter at man kan bli syk av å spise blåbær fra skogen fordi de ikke er like trygge som blåbær fra butikken, at man får fotsopp og stygge negler hvis man bruker ullsokker, at det er farlig å ha planter inne fordi de bruker opp luften og at man ikke bør spise etter trening fordi da kan man få skader i magen.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Jeg begynner å bli litt lei av omfanget av "men NN sa at...."

Dette tror jeg ikke er et problem om lyving... det virker som om hun gjenforteller noe hun selv har blitt fortalt - høres ut som noe foreldre gjerne forteller barna sine av en eller annen grunn... Så jeg tror ikke lyving er noe problem her.

Enig i forrige taler om at du her må ta med deg ditt eget barn, og finne den faktiske informasjonen om saken... Jeg hadde også fortalt venninnen at hun tar feil når du hører eksempler også.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke dette handler om bevisst løgn, men om feilinformasjon, misforståelser og rein fantasi. Hun har sikkert hørt noe fra voksne og så spunnet videre på det selv, og så sier hun det til andre barn.

Jeg fikk høre fra min sønn i dag at kongelige har blått blod :P Tror ikke det var en løgn fra hans side, men rett og slett at han har forstått det uttrykket bokstavelig.

Anonymkode: f616e...053

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får bruke det som en anledning (hvis du ikke allerede har startet med det) til å lære barnet å tenke selv/finne ut av ting/ikke tro på alt alle sier/ spørre voksne om råd/lese seg ting osv. Så må vel du som mamma bare tåle den der " NN sa bla bla". Det er jo din oppgave og deg hun skal spørre og lære av. 

Syns det hele hørtes veldig harmløst ut 😛

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Syns det hele hørtes veldig harmløst ut 😛

Tja, noe av det er ganske harmløst og opplagt fritt oppspinn av ideer. Men svært ofte er det direkte eller indirekte rettet mot andre barn for å fortelle at de gjør noe feil. Og det synes jeg er vanskeligere å takle. Det er greit å si at kongelige har blått blod. Ingen blir redd eller tror de gjør noe galt av den grunn. Men her er f.eks. det med blåbær sagt da datteren min fornøyd hadde med seg bananlapp med blåbær i nistepakken. Det med mat etter trening ble sagt da datteren min hadde med seg skive hun spiste på vei hjem fra trening de begge er med på. Da en annen jente i klassen inviterte til bursdag på Megazone, fortalte hun at det var kjempefarlig å spille laserspill hvis man ikke visste hvordan man gjorde det (underforstått at hun visste hvordan fordi hun hadde vært der før).

Har vurdert å nevne det for foreldrene, men etter å ha sett deres reaksjon da de var tilstede en gang hun kom med en slik opplagt "faktafeil", tror jeg ikke det nytter. Verdens hyggeligste foreldre, men de sa bare "ja ja", og skravlet videre. 

Ja, jeg får nok en jobb med å drive faktaopplæring på de utroligste ting. Kommer til å ha barn som er racere på kildekritikk etterhvert😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker også at noe av dette kan være overdrivelser eller feil ved gjenfortelling av historier. Dessuten finnes det jo en slags  sykdom man kan få via ville blåbær. Revens dvergbendelorm, tror jeg parasitten heter. Kanskje det hun har hørt? 

Anonymkode: 3cd5d...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne jenta ikke er nervøs for alt mulig, så er hun bok bare en som suger til seg veldig mye informasjon, feil eller ei. Hun tar ikke helt feil heller, men overdriver og "krisemaksimerer". Og er dessuten litt belærende uten at hun selvfølgelig vet hva det betyr. Hun kan jo utvikle seg til å bli en skikkelig besserwisser  😄

men enig med de andre. Finn kilder sammen med datteren din. Så får hun masse kunnskap som mest sannsynlig er mer rasjonell og sann. Da brukes det til noe positivt. Fint med barn som lærer ting da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet lyver ikke i disse eksemplene du lister opp, det er faktisk du som mangler kunnskap på området. 

Blåbær fra skogen vil vi faktisk ikke kunne spise om noen år, fordi der er mikroorganismer på vei inn i naturen og til skogsbær som er dødelig om vi spiser infiserte blåbær. Husker ikke om dette er en bakterie eller noe anney, men den finnes alt i Sverige, importert sammen med gatehunder fra langt vekk i stan. Ergo er kunstig fremstilte blåbær fra butikken tryggere. 

Negler har faktisk ikke godt av å være innestengt i for trange sokker eller sko 24/7. Så hvordan barnet har formidlet dette er avgjørende for sannheten i utsagnet. 

Å spise mye både før og etetr trening er faktisk usunt. 

Jeg vil tro at dette barnet har fått med seg en del ting, men at de voksne rundt henne ikke har forklart alt, eller hun har faktisk hørt eller lest i media om det hun sier, og som du påstår er løgn, fordi nettopp du, ts, ikke vet bedre. Og du vet faktisk ikke bedre enn at du henger din datters venninne ut på nettet som kunnskapsløs løgner. Hadde dette vært mitt barn, og jeg hadde kunnet gjenkjenne påstandene fra deg her, så hadde hadde okke min datter fått lov til å gå hjem til dere mer. 

Anonymkode: 23e69...6e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noe av det er ganske harmløst og opplagt fritt oppspinn av ideer. Men svært ofte er det direkte eller indirekte rettet mot andre barn for å fortelle at de gjør noe feil. Og det synes jeg er vanskeligere å takle. Det er greit å si at kongelige har blått blod. Ingen blir redd eller tror de gjør noe galt av den grunn. Men her er f.eks. det med blåbær sagt da datteren min fornøyd hadde med seg bananlapp med blåbær i nistepakken. Det med mat etter trening ble sagt da datteren min hadde med seg skive hun spiste på vei hjem fra trening de begge er med på. Da en annen jente i klassen inviterte til bursdag på Megazone, fortalte hun at det var kjempefarlig å spille laserspill hvis man ikke visste hvordan man gjorde det (underforstått at hun visste hvordan fordi hun hadde vært der før).

Har vurdert å nevne det for foreldrene, men etter å ha sett deres reaksjon da de var tilstede en gang hun kom med en slik opplagt "faktafeil", tror jeg ikke det nytter. Verdens hyggeligste foreldre, men de sa bare "ja ja", og skravlet videre. 

Ja, jeg får nok en jobb med å drive faktaopplæring på de utroligste ting. Kommer til å ha barn som er racere på kildekritikk etterhvert😂

Ja, man skal nå få lese mye rart på kvinneguiden. 

Anonymkode: 23e69...6e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja 🤔 ja, når hun "timer" det sånn tilknyttet aktiviteter,mat osv. Datteren din holder på med så skjønner jeg du reagerer. Da hadde jeg vurdert det som mer provoserende påvirkning/ødelegger for de andre barna. 

Nei,kansje ganske nytteløst å nevne det for de da 😬.

😂😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om hun har en eller flere psykiske syke voksne i sin nærhet og at hun bare gjenfortelle tvangstanker (alternativt trusler) fra dem. Les diktsamlingen "Sa mor" av Hal Sirowitz. Jeg syntes den var hysterisk morsom helt til jeg ble kjent med flere som var oppvokst sånn. Nå synes jeg den er til å gråte av. 

Anonymkode: df879...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sagt til jentungen at 'jeg tror ikke du skal tro på alt det Lise sier, for det er ikke alt hun sier som stemmer'. Dette etter flere episoder med 'men Lise sa'. Nå er denne 'Lise' av typen som tøyer sannheten for å hevde seg, tror jeg, men likevel. 

Hun er visstnok i slekt med veslas favorittansatt på Rema, har samlet hele generasjon 6 på Pokémon Go (som ikke er sluppet ennå), har huset fullt av Barbie som oldemor brukte og lignende overdrivelser. Og jentungen min er ganske lettlurt av seg.

Anonymkode: a8b19...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud, hva er du på jakt etter her? Er du litt hysterisk og kontrollende kanskje? La nå barna være barn. Dette er ikke noe bekymringsfullt. Jøss... 

Anonymkode: 6ad15...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å følge litt med hva de prater om når de er sammen. Hvis det blir så mye løgner at det er vanskelig for datteren din å skille løgn fra sannhet og det blir en energikrevende venninne, tenker jeg at det er fint at du som mamma ser dette og støtter datteren din. Men mest sannsynlig er venninnen bare veldig til å fange opp det voksne sier og lager sin egen vri på det, så trenger hun å rettes på av og til. Det skal jo ikke være sånn at datteren din tror man kan dø av blåbær i matpakka eller ikke vil gå med ullsokker fordi hun tror på venninnen sin..

Min sønn hadde en lignende venn, han løy ikke så mye om sånn du nevner, men feks hvis jeg delte ut is til barna, ville ikke han ha, da sa han ting som «vi har mye bedre is hjemme hvis dere bare blir med meg hjem» - men så var det ikke sant engang 🤷🏻‍♀️🤔 Løy om sånne rare ting hele tiden. 

Anonymkode: 46a1d...ed3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...