AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Har blitt mer og mer glad i denne stilen de senere år. Problemet er at jeg var ganske stilforvirret noen år tilbake da vi kjøpte møbler og hus (gammelt hus), ungene var små og ting gikk over stokk og stein. Har i grunn en Ok økonomi men lever fornuftig på budsjett så gjør ikke de store innkjøpene og sprell når det gjelder interiør, så trenger tips til å gjøre det beste utav ting. Har noen stygge mørkebrune møbler, kan jeg male dem? Er bla en TV benk fra ikea. Bør alle veggene være hvite? Synes det er litt kjedelig.. Har et gammelt stuebord/kaffebord i lyst tre, solid og elegant egentlig, men ikke særlig skandinavisk stil over det. Hva kan jeg gjøre med det? Har to stygge brune sofaer som både ungene og katten har ødelagt, så skal bytte de ut med tid og stund. Tror dere det vil bli finere å legge lyse tepper/laken over..? Hva med gardiner? Gulvtepper? Og tenker og på rammer på bilder, er det noe som er absolutt NOT skandinavisk stil? Så er det kjøkkenet. Jeg gikk på en malebom noen år tilbake og malte mange forskjellige farger på et lite kjøkken.. er opprinnelig et solid Huseby kjøkken men 37 år gammelt.. Hvilke farger bør det være? Og benken..? Jeg vet jeg ikke må følge stilen slavisk, og det vil jeg ikke heller men lage min egen svung over det. Jeg er i grunn en veldig kreativ person som er kunstnerisk anlagt, veldig flink til å tegne og male, men sliter av og til litt med å se helheten i et rom og hvilke farger som passer sammen, og ikke. Håper noen vil svare😊 Anonymkode: cd69b...ca0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 finn.no bruker jeg for inspirasjon, og instagram. I tillegg til pinterest. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=160626703 <- se her, mørke møbler men lyse (ikke hvite!) vegger og gulv, tekstiler, noen møbler. Liker du sånn stil? Eller lysere, mer "landig"? Tvbenk fra ikea i mørkebrunn, hva er den, laminert spon? hvilken model? hvis bestå, da kan du lett bytte dørene. Laminert spon er mulig å male, men du må se om du synes det er verdt det, mye jobb, og bare heftegrunn - som trenges, og maling, kommer på over en tusen lapp. Hvis det er tre, er bare å male. mal kjøkkenet på nytt og i svart, f.eks Jotun supreme finish Dempet Sort (silkemat). Hvis du liker mørkere kjøkken. Eller klassisk hvit om du vil ha lyst. Det er fult mulig å bruke farger også, men om du vil "safe", svart eller hvit er enkelt valg. Hvit/lys benkeplate hvis mørkt kjøkken, lys "tre" benkeplate er fint til hvit kjøkken. sofaer - https://www.ebay.com/itm/1-2-3-4-Seater-Stretch-Sofa-Covers-Protector-Couch-Cover-Slipcover-18-Colors/193119985406 midlertidig løsning, søk ebay for Couch cover. bilderammer kan være skandinavisk stil, så lenge de er enten tynn metal, eller lys tre, eller svart. Anonymkode: 2be77...608 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Apartment therapy har mange ”house tours» (både fra og utenfor Skandinavia) og artikler om du søker på «scandinavian style». https://www.apartmenttherapy.com/scandinavian-design-rules-262980 https://www.apartmenttherapy.com/scandinavian-living-rooms-262648 Anonymkode: 22406...5ac
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Tusen takk for tips!!😊 Anonymkode: cd69b...ca0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Jeg tenker at du finner en del svar på spørsmålene dine i facebookgruppen Interiør- rene linjer og Skandinavisk design. Mange der inne virker til å ha ganske høye budsjetter, men syns man finner mange tips og inspirasjon til hva man liker innenfor den skandinaviske stilen. Anonymkode: a87b5...c5b 1
Rumle Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har blitt mer og mer glad i denne stilen de senere år. Problemet er at jeg var ganske stilforvirret noen år tilbake da vi kjøpte møbler og hus (gammelt hus), ungene var små og ting gikk over stokk og stein. Har i grunn en Ok økonomi men lever fornuftig på budsjett så gjør ikke de store innkjøpene og sprell når det gjelder interiør, så trenger tips til å gjøre det beste utav ting. Har noen stygge mørkebrune møbler, kan jeg male dem? Er bla en TV benk fra ikea. Bør alle veggene være hvite? Synes det er litt kjedelig.. Har et gammelt stuebord/kaffebord i lyst tre, solid og elegant egentlig, men ikke særlig skandinavisk stil over det. Hva kan jeg gjøre med det? Har to stygge brune sofaer som både ungene og katten har ødelagt, så skal bytte de ut med tid og stund. Tror dere det vil bli finere å legge lyse tepper/laken over..? Hva med gardiner? Gulvtepper? Og tenker og på rammer på bilder, er det noe som er absolutt NOT skandinavisk stil? Så er det kjøkkenet. Jeg gikk på en malebom noen år tilbake og malte mange forskjellige farger på et lite kjøkken.. er opprinnelig et solid Huseby kjøkken men 37 år gammelt.. Hvilke farger bør det være? Og benken..? Jeg vet jeg ikke må følge stilen slavisk, og det vil jeg ikke heller men lage min egen svung over det. Jeg er i grunn en veldig kreativ person som er kunstnerisk anlagt, veldig flink til å tegne og male, men sliter av og til litt med å se helheten i et rom og hvilke farger som passer sammen, og ikke. Håper noen vil svare😊 Anonymkode: cd69b...ca0 Jeg ville begynt med å lage en folder på pinterest som du putter alle bilder av interiører du liker inn i, du finner enorme mengder av interiørbilder der inne. Etter hvert som du har sett på mye forskjellig kan kan du lettere sile ut det du liker aller best og fokuserer på det som passer best for det du allerede har + den stilen du vil ha 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Svaret, Ts, er jo at dere må velge noe dere kan leve med. Det er åpenbart idiotisk å gå for hvite vegger om dere finner det «kjedelig» og like åpenbart fullkomment idioti å være tro mot en stil som er et figment av menneskelig fantasi. (Og en solid sum reklamefinansiering) Som vi jo alle godt vet at absolutt alle stiler er. Så det du egentlig er på jakt etter er et hjem som du opplever som «planlagt» heller enn «tilfeldig sammenrasket» og som sånn noenlunde tar hensyn til stilen i 2019 samtidig som den tar hensyn til din smak (som i all hovedsak er et produkt skapt av reklame). Velg noe du liker, du. Og kjøp brukt. For «nordisk minimalisme» kommer i kun tre versjoner: -elendig kvalitet kjøpt i moderne møbelhus for flerfoldige titusener -god kvalitet kjøpt brukt -god kvalitet kjøpt ny for håflerfoldige hundretusen kroner Anonymkode: a0cc8...dee
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du finner en del svar på spørsmålene dine i facebookgruppen Interiør- rene linjer og Skandinavisk design. Mange der inne virker til å ha ganske høye budsjetter, men syns man finner mange tips og inspirasjon til hva man liker innenfor den skandinaviske stilen. Anonymkode: a87b5...c5b Støtter denne- her får du utrolig mye fin inspirasjon innenfor stilen. Mye lyst treverk på møbler, behagelige farger på veggene, lyse tregulv. Skal selv bytte til denne stilen når jeg snary flytter Anonymkode: 26e17...0e3
Scherbatsky Skrevet 8. november 2019 #9 Skrevet 8. november 2019 Det første jeg tenker på når jeg tenker skandinavisk er minimalistisk, jordnært (naturlige materialer og tekstiler) og dempet. Det er ikke for mye "ting", men det er litt planter og utvalgt pynt. Alt er enklere, renere linjer. Ro, tenker jeg. Det bordet du har kan kanskje pusses ned, kanskje males eller lakkes, så kan du beholde det? Sofaen kan kjøpes nytt trekk til hvis den passer ellers og du vil beholde den? Jeg liker ikke hvite vegger, så jeg har grå. Lunt, og ikke hvitt men fortsatt lyst. Der er den skandinaviske stilen ganske åpen. DU bestemmer jo hva du liker, men jeg tenker i alle fall: mindre ting i hus, dempede toner og teksturer, og naturlige materialer. Og planter. Og jeg anbefaler alltid alle til å tenke at de skal handle mindre, men mer bevisst. Godt for miljøet også det Det første som skjedde meg da jeg gled over i skandinavisk stil er at jeg ga bort alt som ikke ga meg noe (Fattighuset, Fretex etc), ting jeg ikke brukte, og når jeg først kjøper noe nå, så er det nøye gjennomtenkt. Jeg som oftest ønsket meg det i noen år, men å ha i alle fall 48 timers-regel anbefales virkelig for å unngå spontan-handling. Du får lyst på noe i butikken, men venter noen dager før du kjøper det, for å kjenne på om du a) trenger, b) har råd og c) faktisk VIL ha den. Kjøp kun om det er ja på alle tre. Jeg bruker nok mer penger nå når jeg faktisk handler (som er sjeldent), men jeg kjøper ting som jeg ikke blir lei av eller som er av dårlig kvalitet. Og som jeg faktisk ønsker meg. Finn er bra, men dessverre har jeg ikke alltid funnet tingen jeg ønsker meg der. I tillegg har jeg mer og mer arvegods, så jeg mikser nytt med gammelt. Det føles som det passer meg godt, og da har jeg noe fra familien min med meg også. Hvorfor kjøpe et dyrt dessert-servise bare for å ha, når jeg kan arve ett fra min mormor og besten som ikke er her lenger, som er SÅ fint? Jeg bare har ikke... mye av noe. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå