AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Noen her som har erfaring med utleie av bolig? Vil gjerne høre deres for og imot. Vi skal kjøpe hus grunnet plassmangel i leiligheten vi har nå, da det er knapt med plass etter at vi fikk barn. Samtidig har vi alltid drømt om å bo på landet. Det sitter veldig langt inne å selge den sentrale "drømmeleiligheten for 2", og jeg vurderer derfor å leie den ut, ihvertfall for en stund. Hvordan fungerer dette i praksis med tanke på skatt? Leser at vi må skatte 22% av leieinntektene, men hvordan gjør dere dette i praksis? Har lest meg fram til at det skal føres på skattemeldingen, men får man da faktura på skatten som skal betales, eller? F. Eks jeg betaler totalt 7500 kr i mnd på lånet, kommunale avgifter og husforsikring. Om jeg velger å leie ut boligen for 10. 000 kr mnd, får jeg da utgifter på 2200,- (skatt) + 7500,- = 9700,- per mnd, riktig? Må ha det inn med t-skje, da dette er helt nytt for meg og jeg vil være sikker på å gjøre alt riktig 😊 Finnes det noen form for utleieforsikring som dekker deg dersom leietaker ikle skulle betale? (utover depositum). Kom gjerne med erfaringer og for og imot å leie ut bolig, frister litt å kvitte seg med boligen også for å slippe styret.. Anonymkode: f484f...b94
Zienna Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Netto leieinntekt vil være skattepliktig. Fra leieinntekten kan du trekke fra kostnader til vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring, eiendomsskatt, slit og elde og tilsyn. Les her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-annen-bolig-fritidseiendom-i-norge/fradrag/ Man skatter for nettoen, altså fortjenesten. Den skattes som kapitalinntekt, som i 2019 er 22%. Denne inntekten legges altså ikke til personinntekten deres, men står som egen post i skattemeldingen. For å sørge for skatten bør dere ta kontakt med skatteetaten. Mulig også at dere finner et skjema som skal fylles ut og sendes inn via nett. Vi betaler forskuddsskatt på kapitalinntekter hver 2.måned. Det er skattekontoret som beregner og krever denne inn (som en faktura). Vi har ikke lån, så hvordan lån behandles i denne sammenhengen, vet jeg ikke. Vil tro at det ikke er slik at man kan ta opp et kortsiktig lån med pant i leiligheten, for så å kreve fradrag raskt. Spør på skatteetaten. Jeg kjenner ikke til at det finnes en forsikring som sikrer deg dersom husleien uteblir. Uansett vil jeg tro at dette måtte bli en dyr forsikring, for her er alltid stor risiko. Derfor er det så viktig med skriftlig leieavtale, depositum og valg av leier. Det er ikke så vanskelig som det høres ut. Mitt beste tips er å opprette en egen bankkonto for utleien. Her henviser du alle fakturaer som tilhører leiligheten og leieinntektene. Da har du det beste grunnlaget for å dokumentere ditt utleieregnskap.
Trolltunge Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Det er begrenset hvor lenge dere kan og bør leie ut dersom det har vært verdiøkning på boligen den tiden dere har eid. For å ikke skatte av gevinst må man ha bodd i boligen 12 åv de siste 24 måneder, tror jeg det er. Isåfall kan dere leie ut knappe året før dere må skatte av eventuell verdistigning dere har hatt på leiligheten, og det spiser fort opp av det dere tjener på utleie. Alltid trist å selge en bolig man liker, men hvorfor ikke sette pengene inn på ny drømmebolig? Bruker dere de pengene på å få en ny bolig med utleieenhet kan dere leie ut skattefritt i årevis fremover. Det svarer seg fort økonomisk. Vi beholdt en leilighet da jeg gikk gjennom et brudd tidligere i livet. Gikk med på det fordi han nektet å selge, i håp om at vi skulle finne tilbake til hverandre. Jeg visste at det var umulig, men sa ja mest for å komme meg bort. Vi var maks uheldig. Leide ut en flott nyoppusset leilighet, og den ble ramponert det året den var utleid. Ikke var det noe å hente utover depositum heller, for viste seg at leieboer hadde drevet på slik med flere, og vårt krav kom langt bak i rekken. Hvem kunne tro slik om en koselig bestemor i 60- årene. Det er en risiko ved å leie ut, spesielt dersom man ikke bor samme sted og har litt kontroll, og om dere uansett kun kan leie ut begrenset tid ville jeg unngått det.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 21 hours ago, Trolltunge said: Det er begrenset hvor lenge dere kan og bør leie ut dersom det har vært verdiøkning på boligen den tiden dere har eid. For å ikke skatte av gevinst må man ha bodd i boligen 12 åv de siste 24 måneder, tror jeg det er. Isåfall kan dere leie ut knappe året før dere må skatte av eventuell verdistigning dere har hatt på leiligheten, og det spiser fort opp av det dere tjener på utleie. Man må jo ikke skatte fra gevinst før man selger? og TS skal ikke selge. Hvis man flytter fra Oslo, og har råd til å beholde leilgiheten i Oslo, er det ganske smart, vil jeg si. Både som invistering i sin egen pensjon og bolig for barna å bo i, om de velger å studere i Oslo. Anonymkode: 1f2d5...705 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 If har utleieforsikring. Koster en hundrelapp i mnd eller noe. Så ikke så dyrt. Om du betaler lån på 7500 i mnd, så er vel deler av det renter, Husk da at skattekostnaden går opp i opp med rentefradraget på den summen som går til renter. Alltid minst 3 mnd depositum. Det tar ca 2,5 mnd å få kastet ut noen, så kommer ikke husleia må du reagere raskt. Ha depositumskonto i samme bank som du får inn husleia til. Da kan banken evt betale ut direkte til deg når de ser husleia ikke har kommet inn. Følg magefølelsen ved valg av leietager. Har du uggen magefølelse, leier du IKKE ut. Anonymkode: c753d...997 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: If har utleieforsikring. Koster en hundrelapp i mnd eller noe. Så ikke så dyrt. Om du betaler lån på 7500 i mnd, så er vel deler av det renter, Husk da at skattekostnaden går opp i opp med rentefradraget på den summen som går til renter. Alltid minst 3 mnd depositum. Det tar ca 2,5 mnd å få kastet ut noen, så kommer ikke husleia må du reagere raskt. Ha depositumskonto i samme bank som du får inn husleia til. Da kan banken evt betale ut direkte til deg når de ser husleia ikke har kommet inn. Følg magefølelsen ved valg av leietager. Har du uggen magefølelse, leier du IKKE ut. Anonymkode: c753d...997 Banken kan ikke automatisk se om husleia har kommet inn eller ikke, depositumkontoen skal uansett stå i navnet til leietager så banken kan heller ikke bare overføre fra kontoen. Hvis leietager ikke betaler husleie så må utleier gå den vanlige veien med purring, hvis det ikke fører frem så er det varsel i henhold til tvangsfullbyrdelsesloven. Neste steg blir å begjære fravikelse på grunn av manglende betaling. Anonymkode: 46c64...a09 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå