Gå til innhold

Santorini, Kreta eller Kypros?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leter etter sydentur og greier ikke bestemme meg for hvor jeg vil reise.

Jeg har aldri vært i Hellas før,men har blitt anbefalt Santorini, Kreta og Kypros.

Jeg vil ikke reise til et sted med høy partyfaktor, men det bør være litt liv og røre. Er litt rastløs også, så utflukter er viktig :-)

Noen som har tips til meg? :kul:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vært i Hellas, men har en venninne som skryter over seg av Santorini. Det er liksom den ultra-typiske greske byen, med hvite hus og tårn med blå kupler og blå dører. Blir helt dårlig av tanken på å komme dit... :ler:

Santorini skal visstnok være et knutepunkt i forhold til båter til andre øyer, mens dette er litt mer tungvint fra Kreta.

Nå har jeg altså IKKE peil, men bare gjengir det jeg har lest og hørt... :wink:

Skrevet

Jeg har vært på Santorini og det var helt herlig.

Det er et ypperlig utgangspunkt for å komme seg litt rundt til andre øyer også om du går lei (øyen er liten, du krysser den med bil i løpet av en knapp time). Øyhopping er skikkelig morsomt, og alt er lagt til rette for at man enkelt og greit skal komme seg rundt på de greske øyer. Jeg er ingen ryggsekkturist og var i utgangspunktet ikke særlig positiv til øyhopping - men ble gledelig overrasket fordi det var riktig så komfortabelt, passe spennende og morsomt var det å få sett ulike øyer - alle har sitt eget særpreg (jeg var innom Santorini, Paros og Naxos, samt Athen)

Skrevet

Jeg har vurdert øyloffing også, men har hørt at det er veldig dyrt? Det høres utorlig spennende ut!

Blir Santorini for lite for en litt rastløs type som meg eller?

Skrevet
Jeg har vurdert øyloffing også, men har hørt at det er veldig dyrt? Det høres utorlig spennende ut!

Blir Santorini for lite for en litt rastløs type som meg eller?

Øyloffingen vår ble ikke dyr. Vi kjøpte billig flybillett til/fra Santorini og fikset resten selv - da er det jo opp til en selv hvor mye penger man vil bruke på overnatting og andre ting. Prisene på rom er sesongbetont og selvfølgelig høyere midt på sommeren.

Jeg husker jeg fant en fin side om øyloffing på nettet før jeg skulle reise, men har ikke adressen til den lenger.

Vi var på Santorini i 5-6 dager, hadde leiebil og fikk sett hele øyen på den tiden. For oss var ikke poenget å få sett mest mulig, men å kose oss mest mulig. Deilig mat og vin og vakre solnedganger, kjekke mennesker og god musikk er essensielt - og det finner du på Santorini. :)

Skrevet

Det høres jo fristende ut :sjarmor:

Skrevet

http://www.islandstrolling.com/norwegian/

Sjekk denne norske hjemmesiden, dette er en familie som har drevet med øyloffing i flere år!

Jeg har hørt at det er billig å reise på denne måten; en familie vi kjenner pleier å betale 4000 kroner for overnatting i 2 uker, og da er de 5 i familien! :P

Skrevet

Vil også anbefale Santorini. Nydelig øy. Men vær klar over at det er to sider av denne øya. Vi bodde et sted som het Kamari Beach. Helt ok, men veldig typsikt turist sted. Hvis du kommer deg til Oia på andre siden har du finnet verdens vakreste sted. Og mange flott smykkebutikker og gode spisesteder. Hvis du har sett Lara Croft 2 filmen så åpner de med å fly inn over Santorini. Anbefales på det varmeste, øya altså, ikke filmen :-)

Gjest allium
Skrevet

Siden du er litt rastløs, vil jeg anbefale Kreta.

Det er en stor øy, og det er mye mer å gjøre der enn andre steder.

Samariaravinen er en flott tur. Knossos en arkeologisk opplevelse. Du kan også dykke hvis du vil. Og det går båter til Santorini - jeg tok en dagstur, og tror jeg ville kjedet vettet av meg hvis jeg måtte være der over en uke.

Skrevet

Da høres det ut som Kreta er et mer egnet sted for oss. Vi skal være borte i to uker, og trenger å røre på oss. Tenkte leiebil var tingen. Men hvor på Kreta vil du anbefale oss å reise da?

Gjest allium
Skrevet

Jeg var i Rethymnon.

Det passet bra for oss - to venninner på ferie fra mann og barn.

Det finnes steder med mer partypreg, og steder med mer familiepreg. Det spørs hva du er ute etter.

Skrevet

Jeg skal reise med mann og barn, så partyfaktor er ikke viktig, men jeg er opptatt av at der er litt liv på kveldene. Valgmuligheter i spisesteder er bra. Fint om det er litt liv på kvelden også!

Skrevet

Fra hvor på Kreta er det ferja til Santorini går da?

Skrevet

Ferja går i alle fall fra Chania. Meget mulig at det går båt fra Rethymnon også, vil egentlig tro det.

De fleste charterselskapene har utflukt til Santorini fra Kreta så det står vanligvis på deres hjemmesider. Men det er jo veldig lett å ordne selv, enten hjemmefra eller når dere kommer dit.

Chania er uansett det stedet jeg ville ha valgt dersom jeg skulle til Kreta!

Gjest titta77
Skrevet

Var på øyhopping med 5 venninner for noen år siden - var 1 uke på Santorini. Fantastisk flott øy, masse å gjøre. Spesiell fin utflukt ut til aktive vulkaner. Strendene er av sort rullesten. Veldig fornøyd!

Chania i Kreta vil jeg ikke anbefale, Rethymnon derimot - fantastisk flott plass, her finner man noe for en hver smak. Lei moped, og kom dere rundt!

God tur - Hellas er fantastisk egentlig uansett.

Gjest Lady-M
Skrevet

Sliter med samme "problem" selv, vet ikke hva jeg skal velge. Har kun vært på Kreta før. Hvor lang tid tar det med båt fra Santorini til Naxos, noen som vet?

Hva med Kypros? Hørt det er litt "slitt" der, men det er vel kanskje mest Ayia Napa.. hm..

Gjest Bitte1
Skrevet

Jeg synes at Kreta har mange fine kvaliteter....

Der er både storby, og små koselige fiskelandsbyer. Men pass på hvor du reiser!

Hersonisoss er skikkelig bråkete, og fint hvis du skal 1 uke på fylla. Mens Chania er vakkert og livlig ,på en mer voksen måte!

Masse å velge i,som sagt.

Gjest gjeste
Skrevet

at du ikke reiser til Skiatos da, jeg ble så fasinert av det stedet. Lite nok til å være familie på dagtid og stort nok til å besøke den lille byen på kvelden for "litt liv rundt" for store og små.

Ikke velg Kypros, iallefall hvis du havner i Aya Napa, der er det bare lagt opp til partey hele døgnet rundt.

Santorini har en solnedgang som får den sterkeste tøffeste mann til å grine.. sikkert verdt å få med seg ;)

Skrevet

Kreta!

Bodde mellom Chania og Platanias, ypperlig!

Skrevet

Det går ikke ferie fra Chania til Santorini!!! Jeg og samboer bommet stygt på det for noen år siden, men nå ville ikke vi bruke noe tid på kreta da for vi skulle ut på øyene. Er det Herokilon byen heter der feriene og de andre båtene går fra tro??

Hvis du er litt rastløs så ville heller ikke jeg vært på Santorini en hel uke. Ikke så mye spennende der og strendene er ikke de beste. Men bevares, fint sted er det så ville tatt en tur dit for å se.

Øyloffing er ikke dyrt, det kan faktisk være ganske billig, men da bør man unngå fellesferien til Spania, Frankrike og Italia- da er det nemelig ofte fult!! I tillegg setter de opp prisene da. Uansett er loffing en fin måte å reise på og hvertfall hvis du er av den rastløse typen. Jeg trodde det skulle bli litt stress, men det er ikke det i det heletatt!

Uansett, god tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...