AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Noen som har spisebord i oljet eikefiner fra Skeidar som kan si noe om hvordan det tåler vann, fuktige glass og slikt? Leser på nettsiden at det bør behandles med olje hver 6. mnd, er det virkelig nødvendig eller er det litt overdrevet? Anonymkode: 8e834...773
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har spisebord i oljet eikefiner fra Skeidar som kan si noe om hvordan det tåler vann, fuktige glass og slikt? Leser på nettsiden at det bør behandles med olje hver 6. mnd, er det virkelig nødvendig eller er det litt overdrevet? Anonymkode: 8e834...773 Sånn helt oppriktig? Det normale er å olje tremøbler månedlig. Hver 6. måned er såpass sjelden at du sikkert kan sette av tid til de 10 minuttene dette tar. Bruk tiden mans risen koker eller noe. Men du: har du kjøpt et bord i eikefiner? Dersom du ikke har kjøpt det alt: dropp den tanken og kjøp heltre. Finer er mye bry og penger for lite kvalitet. Og får du en flekk? Ja, da kan du ikke fikse bordet. Da er du stuck med den flekken. En kjøper jo trebord for å kunne bruke det litt hardt. Finer krever brikker, bordskånere og duk. Om du ikke er i barnefasen: da bare lukker du øynene for hakk, fliser, flekker og sånt og maler bordet om 2 år. Anonymkode: 69ba1...0e5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn helt oppriktig? Det normale er å olje tremøbler månedlig. Hver 6. måned er såpass sjelden at du sikkert kan sette av tid til de 10 minuttene dette tar. Bruk tiden mans risen koker eller noe. Men du: har du kjøpt et bord i eikefiner? Dersom du ikke har kjøpt det alt: dropp den tanken og kjøp heltre. Finer er mye bry og penger for lite kvalitet. Og får du en flekk? Ja, da kan du ikke fikse bordet. Da er du stuck med den flekken. En kjøper jo trebord for å kunne bruke det litt hardt. Finer krever brikker, bordskånere og duk. Om du ikke er i barnefasen: da bare lukker du øynene for hakk, fliser, flekker og sånt og maler bordet om 2 år. Anonymkode: 69ba1...0e5 Heltre eik er vel 4 ganger så dyrt også, da går det plutselig ikke opp i opp. Vi må kanskje kjøpe nytt bord om noen år, men som du nevner - med småbarn i hus må man ofte dét uansett... I følge Skeidar selv skal oljen funke som en impregnering som gjør at det ikke vil sette seg flekker av glass og lignende like lett. Godt mulig det er løgn og bedrageri, ikke vet jeg... Anonymkode: 8e834...773
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 du kan bruke denne, osmo topoil https://www.fargerike.no/maling/inne/beis-lasur-og-voks/osmo-hardvoksolje-topoil/?gclid=Cj0KCQiAno_uBRC1ARIsAB496IVgZsZJHTdwSuO5VA5Sv7OcAMA1ghNJ52FHiELVcWyn7y2Yqh39oWMaAuV-EALw_wcB den funker ihvertfall sånn, at den beskytter mot flekker. Kan brukes på benkeplater. Men er jo litt dyr. Anonymkode: f14d1...5a8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 På 6.11.2019 den 19.29, AnonymBruker skrev: Noen som har spisebord i oljet eikefiner fra Skeidar som kan si noe om hvordan det tåler vann, fuktige glass og slikt? Leser på nettsiden at det bør behandles med olje hver 6. mnd, er det virkelig nødvendig eller er det litt overdrevet? Anonymkode: 8e834...773 Jeg kjøpte voksolje og har satt bordet inn med det, både på bordplaten, beina og ikke minst undersiden av bordplaten. Oljer du oppsiden må du også behandle undersiden ellers vil treet sprekke. Med voksolje så er bordet som om det er lakket. Det finnes både blank og matt voksolje. Jeg brukte blank, noe jeg angrer på, fordi jeg i mitt hode tror den matte ville vært finere. Men jeg var ikke klar over at det fantes matt. Anonymkode: e5c78...1c9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 Bruker du olje, så husk for all del på at mange oljeprodukter er selvantennelig på kluter ol. Det er viktig å få klutene ut og tørke dem, eller legge dem i tette syltetøy glass med lokk. Les på flasken eller det du kjøper. Anonymkode: e5c78...1c9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #7 Skrevet 8. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte voksolje og har satt bordet inn med det, både på bordplaten, beina og ikke minst undersiden av bordplaten. Oljer du oppsiden må du også behandle undersiden ellers vil treet sprekke. Med voksolje så er bordet som om det er lakket. Det finnes både blank og matt voksolje. Jeg brukte blank, noe jeg angrer på, fordi jeg i mitt hode tror den matte ville vært finere. Men jeg var ikke klar over at det fantes matt. Anonymkode: e5c78...1c9 Takk for tips, dette skal sjekkes ut! Hvor ofte gjør du dette? Husker du hvilken voksolje du brukte? 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker du olje, så husk for all del på at mange oljeprodukter er selvantennelig på kluter ol. Det er viktig å få klutene ut og tørke dem, eller legge dem i tette syltetøy glass med lokk. Les på flasken eller det du kjøper. Anonymkode: e5c78...1c9 Godt tips, skal huske på det! Anonymkode: 8e834...773
newman01 Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for tips, dette skal sjekkes ut! Hvor ofte gjør du dette? Husker du hvilken voksolje du brukte? Bør bruke Osmo. Fantastisk kvalitet. Koster litt, men er definitivt verdt det 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #9 Skrevet 8. november 2019 7 timer siden, newman01 skrev: Bør bruke Osmo. Fantastisk kvalitet. Koster litt, men er definitivt verdt det Åja, den som er linket over her? Holder en 0.5 boks til et relativt stort bord? Anonymkode: 8e834...773
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Åja, den som er linket over her? Holder en 0.5 boks til et relativt stort bord? Anonymkode: 8e834...773 den boksen holder til så mye mer enn et lite bord, Tror den holder til 20 kvm treverk eller noe sånn. Men det finnes ikke mindre boks. Du kan bruke den lenge da. heter Osmo toppoil men det er i realitet hardvoksolje behandling for benkeplater og bord. Anonymkode: f14d1...5a8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 Jeg har et salongbord i heltre eik, kjøpt på Skeidar. Jeg behandler mitt med Guardian olje, kjøpt på Skeidar. Under glass og kopper legger jeg coasters. Anonymkode: 70e9c...f96
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #12 Skrevet 12. november 2019 Jeg ser Osmo har flere hardvoks oljer og jeg ble brått usikker på hvordan vi bør gå for. Bordet er jo oljet i produksjon, så skal bare et vedlikeholdsstrøk på og ikke full pakke. Varientene jeg vurderer: Vanlig Top Oil, for benkeplater, bordplaterx møbler etc. Hardvoks-olje Original, tilpasset tregulv - det vil jo være rimelig slitesterkt da tenker jeg, men hvordan blir overflaten? Hardvoks-olje Rapid, også for gulv men hurtigtørkende - et pluss, vil jo ta bordet i bruk så kjappt som mulig! Hva er å anbefale? For å tåle mest mulig bruk (småbarnsfamilie) og kunne vaskes uten å bli helt ødelagt... Anonymkode: 8e834...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå