Gå til innhold

Er det noen som har erfaring med langvakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud på arbeidsplassen min (omsorgsbolig) om å bytte fra ordinære vakter (7,5-8 timer, både dag og kveldsvakter) til lange vakter (12-14 timer).

Jeg jobber 100% som vernepleier, og føler jeg "alltid" er på jobb. Med de lange vaktene vil jeg gå 12-14 timer (antall timer varierer om det er hverdag eller helg) 4 dager og deretter ha 7 dager fri. De 7 dagene med fri frister veldig, da jeg føler jeg vil få mye mer tid til alt jeg ikke får tid til nå!

Jeg er 27 år gammel. Tror nok vi kommer til å prøve og få barn i løpet av neste år. :) Er det veldig vanskelig å kombinere små barn og slik turnusordning? Evt. andre fordeler/ulemper med denne type turnus? Arbeidsplassen er sånn passe travel, det er ikke løping fra morgen til kveld, men det er som regel alltid noe som skjer og dagene går fort. :) Om jeg takker ja til denne ordningen vil jeg få 30 minutters pause på formiddagen og 1 times pause på ettermiddagen. :)

Anonymkode: 9987c...98f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg passet langvakter veldig godt. Jeg tror at langvakter fordeler arbeidsdagen og tidene med «rush» rundt om. Dessuten er det jo greit å være lenger på jobb når man først er på jobb. 

Jeg tror mange lider av FOMO fordi de jobber helg. Men sånn er jo livet, man kan ikke alltid få med seg alt. 

Anonymkode: c843c...808

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg passet langvakter veldig godt. Jeg tror at langvakter fordeler arbeidsdagen og tidene med «rush» rundt om. Dessuten er det jo greit å være lenger på jobb når man først er på jobb. 

Jeg tror mange lider av FOMO fordi de jobber helg. Men sånn er jo livet, man kan ikke alltid få med seg alt. 

Anonymkode: c843c...808

Takk for svar! :) Er enig med deg om at når man først er på jobb kan man like greit være der! Merker jo at jeg ikke er spesielt effektiv før jobb om jeg feks har kveldsvakt. :)

Jeg lider absolutt ikke av fomo, er vant med å jobbe annenhver helg. :) Har hund, så mye av tiden før/etter jobb handler om å aktivisere og gå tur med henne. Man blir liksom "låst" når man ikke er på jobb. (Har en samboer som er mye ut og reiser med jobben, så er mye alene med hunden). Da blir ting som husarbeid osv gjerne utsatt til helgen eller en dag jeg har fri før helgen. Hadde vært fantastisk å ha en hel uke fri med masse tid til både hund, familie, venner og husarbeid uten å få dårlig samvittighet for noe! Før noen arresterer meg - jeg har ordnet med pass til hunden de dagene samboeren er borte om jeg evt. velger å gå denne turnusen. :)

Anonymkode: 9987c...98f

Skrevet

Har vakter opp tii 48 timer, elsker friheten det gir.  

Anonymkode: c0c51...81f

Skrevet

Mens du er gravid, og etter permisjonsslutt og mens du fortsatt ammer, er langvakter selvfølgelig ikke gunstig. Egentlig ikke i det hele tatt mens barna er små. Du vil jo ikke se barna dine fire døgn i strekk.

Anonymkode: 352b8...0cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også vernepleier. Jobber på sykehjem og er helt utslitt etter langvakter. Jeg har det kun i helger. Får da ikke sett barna mine, hater det. Hadde ALDRI gjort det frivillig om jeg var deg om du planlegger å få barn. 

Anonymkode: ec3e0...3b4

Skrevet

Spør om å få en prøveperiode. Da ser du om det er noe som passer for deg. 

Anonymkode: b8057...fb1

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vakter opp tii 48 timer, elsker friheten det gir.  

Anonymkode: c0c51...81f

Håper ikke du skal gjøre noe som potensielt kan føre til fare for andre etter 24 t.

Anonymkode: e1223...d5d

Skrevet

Jobbet faste langvakter for noen år siden og det slet litt på. Men det var en del vakter med mye uttagering og da var det nogså tunkt med 12t, spesielt 3-4 dager i strekk. Jeg slutta, rett og slett.

Nå jobber jeg også en del langevakter, men bare som tilkalling og da blir det noe helt annet. Kan velge hvilken dager jeg ønsker å jobbe, ergo slipper jeg flere dager i strekk. Tar som regel 2 dager med langvakt og 1 vanlig 8timers, så har jeg fylt opp uken.

Anonymkode: e1223...d5d

Skrevet

Jeg elsker flere langvakter (14 timer) på rad og så langfri! Gjerne hvilende vakt imellom. Dette er den beste turnusen jeg har hatt. 

Anonymkode: d0c0e...761

Skrevet

Jeg har alt fra 14 til 72 timers vakter og synes det er helt gull. Finnes ikke noe bedre enn å kunne jobbe tre dager i strekk og så har 7 dager fri, og allikevel blir det 100%. Det sier alle kollegaene mine også, som har barn i alle aldre. Kjør på og benytt deg av muligheten sier jeg bare. 

Anonymkode: 5af8f...134

Skrevet

Jeg virkelig HATER langvakter og medlever. Vanskelig å få det til å gå opp når man har små barn. 

Anonymkode: 2d16a...f4e

Skrevet

Langvakt 1 dag var helt ok. Hadde energi og fikk gjort det man skulle og litt til. Dag nummer 2 derimot var ikke grei, var tom i hode, gjorde kun det nødvendigeste og hadde ikke energi til å gi det lille ekstra. Så for meg passer det ikke. Dog jobbet vi langvakter på helg og fikk så klart ikke mer fri av den grunn. Hadde det vært slik at vi faktisk fikk hentet oss inn igjen, så tror jeg kanskje jeg kunne ha klart 2 dager på og 4 dager fri. 

Men jeg liker å være på jobb, så liker egentlig ikke fridager

Anonymkode: b086b...614

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...