Gå til innhold

broccoli

Anbefalte innlegg

Gjest meg meg meg
Skrevet

Jeg kjøpte rå broccoli for første gang idag, tenkte jeg skulle brekke av noen stilker og ha det sammen med andre rå grønnsaker. Men den var FULL av små dyr :o og jeg har noia for små dyr!!!

ER de sånn (og MÅ kokes) eller var jeg uheldig?

grøsser enda jeg..

prøvde forsåvidt også å skylle den godt, bare for å se, men de dyra trivdes der likevel de......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, det skal ikke være sånn, tror jeg ville kastet den!

Skrevet

Har aldri opplevd noe sånt med brokkoli, så du var nok uheldig.

For å være sikker på å ta knekken på eventuelle insekter, er det smart å legge brokkoli og blomkål i saltvann en stund før man skal bruke dem. Da vil smådyrene dø og flyte opp. Kålen må skylles i kaldt vann for å få bort saltet før den kokes i nytt, lettsaltet vann. :)

Skrevet

ÆSJ,ÆSJ,ÆSJ!!!

Fy så ekkelt stakkars deg! Jeg kjøper minst 2-3 brokkolier i uka å har aldri sett et eneste dyr på de, De har hatt mange svarte prikker da som jeg først har trodd var dyr men heldigvis ikke!!!

Gjest meg meg meg
Skrevet

godt dette virker som en engangsgreie da...men noen sa legge det i saltvann for så å koke...hva om jeg vil ha de rå? (som jeg vil...)

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet
godt dette virker som en engangsgreie da...men noen sa legge det i saltvann for så å koke...hva om jeg vil ha de rå? (som jeg vil...)

Broccoli smaker ikke godt i rå tilstand. De skal kokes eller dampes.

Skrevet

da må du nok kjøpe en ny...

Selv foretrekker jeg blomkål og kålrot rå, men det er jo en annen sak :)

Gjest meg meg meg
Skrevet

Det er din mening, og den deler ikke jeg :) men det har alltid vært andre som har servert det!

mister den ikke litt vitaminer under koking også?

er det så galt med rå broccoli? :o

Skrevet
For å være sikker på å ta knekken på eventuelle insekter' date=' er det smart å legge brokkoli og blomkål i saltvann en stund før man skal bruke dem. Da vil smådyrene dø og flyte opp. Kålen må skylles i kaldt vann for å få bort saltet før den kokes i nytt, lettsaltet vann. :)[/quote']

Dette rådet stemmer.

Ellers så er det veldig mange småkryp som kravler rundt på broccolien mens den fremdeles står i jorden da....men sprøytemidlene tar knekken på de fleste. Så kan man undres over hva som er mest ok....småkryp som man kan skylle av....eller sprøytemidler. :)

Og forresten....broccoli kan godt spises rå ja. Og kan gjerne skylles i saltvann før de inntas rå....eller bare dele opp bukettene og skylle dem før de spises.

(Dere skulle bare visst hvordan kållarvene ser ut :ler: )

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har heller aldri sett smådyr på broccolien, og jeg spiser masse broccoli!

Men jeg er blitt lat og kjøper nå bare de frosne bukettene som er forvellet. Sparer masse tid og energi, også har jeg alltid broccoli i huset. Det beste jeg vet er bretagnesaus laget på bare lettmelk (ikke smør eller vann) og koke broccolibukettene rett oppi der......

Drukna broccoli kaller mannen min det... Ikke så helt usunt, og veldig godt!

Gjest Catwoman
Skrevet

Nei det skal ikke være sånn. Men det kan forekomme. Så man bør se nøye på den, før man putter den i munnen. Det gjelder også blomkål.

Jeg fant engang svære larver innimellom blomkål stilkene, og de hadde lagt egg i tillegg. Spist eikke blomkål på en stund da.

Brokkoli kan fint spises i rå tilstand, om man liker det. Det er bare en smakssak.

Jeg syns det er veldig godt :-)

Skrevet

Brokkoli kan fint spises i rå tilstand, om man liker det. Det er bare en smakssak.

Jeg syns det er veldig godt :-)

Enig, rå brokkoli i buketter er kjempegodt til dip :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...