Gå til innhold

Setninger og ord har blitt rare, skjønner ikke hva de betyr lengre, litt redd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setninger og ord har blitt rare, skjønner ikke hva de betyr lengre. Jeg fungerer jo tydeligvis ok likevel, ettersom jeg skriver her men ble litt skremt. Har opplevd det før om jeg f.eks er veldig sliten, men er ikke det nå. 

Mamma sendte sms og spurte om jeg helst ville ha pizza eller lasagne til middag i morgen, og jeg skulle svare "det spiller ingen rolle for meg". Men så innså jeg at jeg ikke skjønner hva det egentlig betyr... også ble jeg usikker på om det var rett å bruke setningen, selv om jeg egentig vet den er vanlig og jeg har jo brukt den før så vet jo egentlig hva det betyr. Men så googlet jeg setningen for å se om jeg skjønte den bedre mer er bare utrolig forvirret, nesten litt redd. Er jo egentlig bare rart og teit, men klarer ikke slutte å være redd og utenfor. 

Noen som har opplevd noe lignende? Hva skjedde? Hvordan kom du deg ut av det?

Anonymkode: 10246...38c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever det samme når jeg er sliten, men jeg bare stoler på det første som popper opp i hodet. Hvis du tenker på et ord flere ganger blir ordet rart. 

• Liker 2
Skrevet

Ring legevakta med en gang, fort

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Wagner skrev:

Ring legevakta med en gang, fort

Kutt nå ut! Ingen vits i å skremme TS.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, The Kitten skrev:

Kutt nå ut! Ingen vits i å skremme TS.

Plutselig forvirring og at ordene stokker om hverandre er ikke til å spøke med. 

Endret av Wagner
  • Liker 4
Skrevet

Enig med Wagner over. Jeg ville ringt legevakt. Min far opplevde akkurat dette. At han var i stand til å snakke, men forstod ikke hva som stod skrevet. Han hadde fått drypp. Ønsker ikke å skremme deg, men dette var det første jeg tenkte på når jeg leste denne posten.

Anonymkode: d9310...dbd

• Liker 7
Skrevet

Ta en prat med fastlegen, så får du utelukket eventuelle farligheter. Mye kan oppleves rart når man er trøtt, men det er best å være på den sikre siden. 

Bruker du rusmidler? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med Wagner over. Jeg ville ringt legevakt. Min far opplevde akkurat dette. At han var i stand til å snakke, men forstod ikke hva som stod skrevet. Han hadde fått drypp. Ønsker ikke å skremme deg, men dette var det første jeg tenkte på når jeg leste denne posten.

Anonymkode: d9310...dbd

Ja var noe av det samme jeg selv har sett skjedd med et annet menneske som opplevde samme symptomer. 

Det er ikke sikkert det er noe farlig, kan være migrene eller utmattelse men det skader ikke ringe legevakten å forhøre seg

• Liker 2
Skrevet

Ring legevakten.. det kan være helt ufarlig. Litt sånn «brain-fart» 😛 om jeg prøver å huske PIN-koden til bankkortet mitt så kan jeg glatt ende opp med å absolutt ikke huske det 😂 

men - det kan være alvorlig. Sjekk det opp :) 

Anonymkode: 38e4c...aaa

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Violetta skrev:

Ta en prat med fastlegen, så får du utelukket eventuelle farligheter. Mye kan oppleves rart når man er trøtt, men det er best å være på den sikre siden. 

Bruker du rusmidler? 

Hvis det er et drypp/slag, skal en ikke vente til fastlegekontoret åpner i morgen.

Anonymkode: 64867...0a6

• Liker 5
Gjest Warrior
Skrevet

Det er mest sannsynlig ingenting, og kan være så uskyldig som at du er sliten, men det skader ikke å ringe legevakt å høre hva de sier. Så du kan bli roligere. Bare si det samme som du skrev her. 

Skrevet

TS går det bedre med deg? Fikk du ringt? Kom gjerne med en oppdatering når du kan.

Håper alt er vel med deg, sender varme tanker ❤️

Skrevet

Opplevde dette da jeg fikk moderat-alvorlig depresjon samt ptsd. At du plutselig ikke forstår betydningen av ord i en setning. Jeg slet masse med dette. Gikk tidligere på jusstudiet der man tolker mye lovtekst, og satt plutselig på eksamen og klarte ikke forstå hva noen av ordene betydde. 

Anonymkode: 02302...4de

• Liker 5
Skrevet

Jeg har opplevd det samme etter en ekstremt stressende tid med utbrenthet. Jeg var 18-19 år på dette tidspunktet. 

Anonymkode: 19ab0...d72

Skrevet

Dette pleide å skje med meg når jeg var balls-deep i alkoholisme for et par år siden. Trenger ikke å være noe alvorlig men er vel noe som typisk skjer med de som ikke er helt klar i hode (som f.eks at man er sliten, stresset, ikke har spist eller drukket nok vann, eller muligens en underliggende medisinsk årsak).

Skrevet

Jeg har det sånn i telefonsamtaler, de første 3-5 setningene folk sier, jeg forstår ikke og jeg hører ikke noen ord liksom, pleier å si det var skurring på linja om de ikke kan gjenta. Så går det greit, har ptsd og depresjon, lege og psykolog mener det er i forbindelse med det. 

Anonymkode: cc534...41c

Skrevet

Jeg får det slik rett før jeg får migrene. Fikk kjeft av fastlegen for at jeg ikke dro på legevakten første gang det skjedde. Slike plager SKAL sjekkes ut. 
Ring legevakten nå og spør dem hva du burde gjøre 

Anonymkode: 4edea...e83

• Liker 4
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende. Skulle skrive « i samme slengen», og plutselig husket/visste jeg ikke om det var et forståelig uttrykk å bruke. Det skjer iblant. 

Anonymkode: c192a...948

Skrevet

Faren min opplevde noe som høres ganske likt ut, og det var faktisk en hjernesvulst som endelig begynte å gi symptomer. Det endte utrolig nok godt med ham, men det var altså temmelig dramatisk og akutt.

For all del, det er mange langt mindre alvorlige forklaringer som er langt mer sannsynlige. Høyst sannsynlig er det jo noe temmelig udramatisk som gir seg av seg selv. Jeg får sånne svimmelhetsanfall iblant hvor jeg ikke klarer å forstå en dritt av det jeg leser heller. Man kan jo også bli såpass skremt når man først opplever dette at den frykten i seg selv bidrar til å opprettholde forvirringen, enten dette skyldtes angst i utgangspunktet eller ei. Det koster deg likevel veldig lite å ta en telefon og sjekke ut hva du burde gjøre fremfor å ta noen sjanse som helst.

Synes ikke svaret fra Wagner var noe galt og oppfattet det heller ikke som et forsøk på å "skremme". Ingen av oss har undersøkt trådstarter, få eller ingen av oss er leger, og når vi da får høre om symptomer som er forenlige med både alvorlige og (heldigvis mest sannsynlig) helt udramatiske tilstander er det nå bedre å oppfordre henne til å avklare dette med en lege enn å for alt i verden unngå å skremme henne samme hva.

Anonymkode: 1e60e...161

• Liker 4
Skrevet

Jeg har epilepsi og opplever det ofte etter et anfall, før hjernen har "kommet på plass" igjen.

Det er sannsynligvis helt ufarlig, men jeg ville kontaktet lege for sikkerhets skyld. Afasi, som dette heter på medisinsk, kan være symptom på sykdom eller skade i hjernen. https://sml.snl.no/afasi

Anonymkode: 141bd...d71

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...