AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hvor mye ansvar har en som sykepleier på sykehus eller sykehjem? Hvor tilgjengelig er kollegaer eller lege? Tenker da på situasjoner der man enten er usikker og ønsker å spørre om råd eller hjelp. Eller det oppstår noe akutt der pasienten blir dårligere, hjertestans eller lignende. Regner med det varierer ut i fra hvor man jobber o.l. Men hadde vært fint å kanskje få et par svar fra dere som vet. Går 1. året sykepleie og akkurat dette er noe jeg tenker en del på, og som jeg bekymrer meg for (gruer meg litt til) når jeg forhåpentligvis blir ferdig utdannet, eller om jeg skulle komme i en slik situasjon i praksis. Har ikke hatt praksis ennå og vi har ikke snakket om det i forelesning, så føler jeg vet veldig lite om akkurat dette. Eneste jeg vet er at på sykehjem er man oftest alene og må evnt. kontakte legevakt/ambulanse. Sykehus føler jeg at jeg ikke vet noe om, annet enn at man gjerne har flere kollegaer og lege lettere tilgjengelig. Anonymkode: 20ad0...f70
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 På sykehuset jeg jobber har vi grunnbemanning på 4 sykepleiere på vakt og 7 hjelpepleiere på dag, 4 sykepleiere og 4 hjelpepleiere på kveld og helg og 2 sykepleiere og 1 hjelpepleier på natt. Legen er «alltid» tilgjengelig på tlf, men dersom man ønsker tilsyn på en pasient kan man risikere å måtte vente noen timer om legen også har vakt på intensiv avdeling eller mottak (noe legene på vår avdeling har). Legen kommer opp til avdeling 1 gang på dag og en gang på kveld for visitt. Ved svært dårlige pasienter eller pasienter med akutt forverring ringer vi MAT team Det er trygt å arbeide på sykehus og du har alltid kollegaer i nærheten. På en annen side kan det oppleves som utrygt siden man ofte har alvorlig syke og dårlige pasienter. Dette kommer selvfølgelig an på avdelingen, feks. Medisinsk, kirurgisk, ortopedisk, reumatologisk osv Anonymkode: d055f...509 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: På sykehuset jeg jobber har vi grunnbemanning på 4 sykepleiere på vakt og 7 hjelpepleiere på dag, 4 sykepleiere og 4 hjelpepleiere på kveld og helg og 2 sykepleiere og 1 hjelpepleier på natt. Legen er «alltid» tilgjengelig på tlf, men dersom man ønsker tilsyn på en pasient kan man risikere å måtte vente noen timer om legen også har vakt på intensiv avdeling eller mottak (noe legene på vår avdeling har). Legen kommer opp til avdeling 1 gang på dag og en gang på kveld for visitt. Ved svært dårlige pasienter eller pasienter med akutt forverring ringer vi MAT team Det er trygt å arbeide på sykehus og du har alltid kollegaer i nærheten. På en annen side kan det oppleves som utrygt siden man ofte har alvorlig syke og dårlige pasienter. Dette kommer selvfølgelig an på avdelingen, feks. Medisinsk, kirurgisk, ortopedisk, reumatologisk osv Anonymkode: d055f...509 Takk for svar! Har noen spørsmål til om du har tid 🙂 Hvor lett/vanskelig er det å få spurt kollegaer, er de lett tilgjengelige? Har de fleste/alle sykehus MAT team? Ved sykehus som evnt. ikke har dette, hvem kontakter man da? Kunne du kanskje og sagt noe om hvor mange pasienter man normalt har ansvar for f.eks på dagvakt? Anonymkode: 20ad0...f70
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Annerledes hos oss siden det er intensiv avdeling. Men alltid 2 sykepleiere på en pasient, et par løse og minimum 2 leger. Anonymkode: ee6e9...b3c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Jeg jobber på et lite sykehus, på en medisinsk avdeling. Her får vi alle som ikke er så dårlige at de legges på intensiv, pasienter som har magesmerter og skal opereres (dette legges på kirurgisk avdeling), kvinner som skal føde, og de som har/skal operere armer/bein (dette er ortopedisk). Vi har med andre ord alt som handler om hjerte, hjerne, lunge, nyrer, diabetikere, infeksjoner med og uten kjent fokus, intox (overdoser) osv. Hos oss jobber stort sett alle hjelpepleierene på alle gruppene, men vi holder oss til en gruppe per dag så langt det lar seg gjøre. Det samme gjør sykepleierne, men dersom vi feks har lungesykepleier på vakt, får han/hun «første pri» på lungegruppen. Dette er det avd. Ansvarlig som fordeler før vi kommer på vakt, men det er lov med internt bytte dersom man ønsker det. Dersom jeg lurer på noe er det alltid noen som kan svare som er lett tilgjengelig på avdelingen, mye fordi alle har kompetanse på alle fagområdene siden vi har «alle» diagnoser/sykdommer hos oss. Vi er gode på alle fagfelt, men har også noen spesialister innen slag, diabetes og lunge. I tillegg til spesialisert sykepleier har vi en liste over alle fagområder og prosedyrer som er vanlig på avdelingen. Her kan vi skrive oss opp dersom vi føler at vi mestrer noe svært godt. Denne lista er tilgjengelig, noe som gjør det lett for meg dersom jeg for eksempel ikke klarer å kateterisere. Da ser jeg på denne listen at feks. Anna er flink til dette, og får hjelp av Anna om hun er på jobb. Jeg tror de fleste sykehus har det, uten at jeg egentlig vet noe om det stemmer eller ikke. Hvis sykehuset ikke har det, ringer man vakthavende lege, LIS 1 eller LIS 2 (hvertfall på sykehuset jeg jobber). Avdelingen min har 29 sengeplasser, men plass til 31 i nødstilfelle. Jeg vet at noen avdelinger stenger halve avdelingen på helg for å avlaste personalet. På mitt sykehus deles disse 29 pasientene på de forskjellige diagnosegruppene (vi deler i 4 grupper) så det varierer litt med antall pasienter. Alt fra 3 på en rolig vakt til 11 på en travel vakt. Hjelpepleierene tar da alt av stell, mat, klokker osv, mens sykepleier kan fokusere på visitt, medisiner, pårørende som ønsker å snakke osv og hjelper til i stell når hjelpepleierene trenger det og det er tid til det. Anonymkode: d055f...509
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 Jeg glemte å sitere, men jeg er den som svarte som nr. 1 og 3 Anonymkode: d055f...509
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Annerledes hos oss siden det er intensiv avdeling. Men alltid 2 sykepleiere på en pasient, et par løse og minimum 2 leger. Anonymkode: ee6e9...b3c Alltid 2 på en pasient? Hva slags intensiv jobber du på? Vi er sjelden to på en, kun på de aller dårligste. Hørtes fantastisk ut med så god bemanning. Anonymkode: ce489...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå