AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hei, hadde 0% restarbeidsevne, men 5% inntektsevne, dermed bare 95% uføretrygd. Jobber som støttekonakt 8 timer i mnd. Vi går bare turer med hunden og av og til kafebesøk. Er det riktig at så lenge man får inn noe lønn, vil uføregraden alltid settes ned? Selv uten støttekontaktjobben, hadde jeg måtte gått turer med hunden og kanskje fått til å gå på kafebesøk en sjeldent gang, om sykdommen oppfører seg bra. Brukeren har flere støttekontakter som er uføretrygdet 100%, så synes det er rart jeg da bare får 95. Da hadde det jo lønnet seg at jeg ikke jobbet,men begynte å jobbe rett etter å ha fått innvilget 100% uføretrygd. Veldig merkelig system. Synes det er litt urettferdig at vi gjør samme aktivitet, men at de har 100% uføretrygd. Vi har jo samme lønn. Anonymkode: 9a66d...f95 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, hadde 0% restarbeidsevne, men 5% inntektsevne, dermed bare 95% uføretrygd. Jobber som støttekonakt 8 timer i mnd. Vi går bare turer med hunden og av og til kafebesøk. Er det riktig at så lenge man får inn noe lønn, vil uføregraden alltid settes ned? Selv uten støttekontaktjobben, hadde jeg måtte gått turer med hunden og kanskje fått til å gå på kafebesøk en sjeldent gang, om sykdommen oppfører seg bra. Brukeren har flere støttekontakter som er uføretrygdet 100%, så synes det er rart jeg da bare får 95. Da hadde det jo lønnet seg at jeg ikke jobbet,men begynte å jobbe rett etter å ha fått innvilget 100% uføretrygd. Veldig merkelig system. Synes det er litt urettferdig at vi gjør samme aktivitet, men at de har 100% uføretrygd. Vi har jo samme lønn. Anonymkode: 9a66d...f95 Har de jobbet som støttekontakt før, underveis eller etter søknad/innvilgelse av uføretrygd? Anonymkode: 39845...a44 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Hva begrunnet dem det med at du har 0% arbeidsevne, men 5% inntektsevne? Hvor skulle du få inntekten fra når du ikke kunne jobbe? Et annet moment er jo at du har jo både arbeidsevne og inntektevne. Du jobber 8 timer i mnd, og det fungerer for deg. Med andre ord, har ikke NAV da rett i sin vurdering? At du synes det er urettferdig tar jo ikke NAV hensyn til. Urettferdighet er heller ingen grunn til å vise skjønn eller la deg "få" siste 5% uføretrygd. Ingen får noe som helst. Anonymkode: f9029...7d3 12
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har de jobbet som støttekontakt før, underveis eller etter søknad/innvilgelse av uføretrygd? Anonymkode: 39845...a44 Etter Anonymkode: 9a66d...f95
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva begrunnet dem det med at du har 0% arbeidsevne, men 5% inntektsevne? Hvor skulle du få inntekten fra når du ikke kunne jobbe? Et annet moment er jo at du har jo både arbeidsevne og inntektevne. Du jobber 8 timer i mnd, og det fungerer for deg. Med andre ord, har ikke NAV da rett i sin vurdering? At du synes det er urettferdig tar jo ikke NAV hensyn til. Urettferdighet er heller ingen grunn til å vise skjønn eller la deg "få" siste 5% uføretrygd. Ingen får noe som helst. Anonymkode: f9029...7d3 De begrunnet det med at jeg ikke har arbeidsevne, men inntektsevne siden jeg jobber som støttekonakt og mottar lønn for det. Men dette er ikke ordinær jobb og kan styres etter min form. Vi går turer sammen og av og til en kaffekopp på kafe ca 2 ganger i året. Men de satte uføregraden til 95 pga lønnsinntekten. Anonymkode: 9a66d...f95 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter Anonymkode: 9a66d...f95 Der har du svaret på hvorfor de har 100% og du «kun» 95%. Anonymkode: 39845...a44 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Der har du svaret på hvorfor de har 100% og du «kun» 95%. Anonymkode: 39845...a44 Ja vet jo det pga de nye reglene der de går etter inntektsevne. Men synes likevel det er urettferdig siden dette er bare en støttekontakt jobb der jeg går turer som jeg likevel må gjøre uansett pga hunden min. Vil jo ikke si at jeg har arbeidsevne til ordinær jobb likevel Anonymkode: 9a66d...f95
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vet jo det pga de nye reglene der de går etter inntektsevne. Men synes likevel det er urettferdig siden dette er bare en støttekontakt jobb der jeg går turer som jeg likevel må gjøre uansett pga hunden min. Vil jo ikke si at jeg har arbeidsevne til ordinær jobb likevel Anonymkode: 9a66d...f95 Men du får 5 % lønn? Da blir det jo riktig. Hvis ikke får du 100 % fra NAV og 5 % fra jobben din? Anonymkode: 0aa73...b0c 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 Synes det ser veldig riktig ut: 8t/mnd =2t/uka. 2 timer utgjør 5% av 40t som tilsvarer normal arbeidsuke. Da har du 5% arbeidsevne, og har gjort en flott jobb med å finne en måte du kan utnytte den. Anonymkode: 6a9cc...d7f 20
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du får 5 % lønn? Da blir det jo riktig. Hvis ikke får du 100 % fra NAV og 5 % fra jobben din? Anonymkode: 0aa73...b0c Det blir jo feil siden jeg likevel kan tjene penger med 100% ufør. Mens nå blir jeg fratatt det bare fordi jeg har en liten støttekontaktjobb jeg tok for å hjelpe noen. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes det ser veldig riktig ut: 8t/mnd =2t/uka. 2 timer utgjør 5% av 40t som tilsvarer normal arbeidsuke. Da har du 5% arbeidsevne, og har gjort en flott jobb med å finne en måte du kan utnytte den. Anonymkode: 6a9cc...d7f Nei jeg har ikke arbeidsevne forenelig med en ordinær jobb, står i vedtaket. Det er pga inntekten jeg fikk bare 95. Stusser jjo over det for jeg hadde 12 timer før men måtte gå ned pga helsen. Og sykdommen vil bare bli verre og da må jeg likevel gå opp til 100% etterhvert. Synes de kunne tenkt litt, siden dette ikke er en ordinær jobb. Da kunne jeg jo bare ha gått hjemme, fått 100% for så å begynne å jobbe rett etter uførevedtaket. Det er urimelig at de andre kan ha 100% og likevel jobbe i tillegg, nr jeg ikke har samme mulighet ja. Når det står at sykdommen kommer til å bli verre fra spesialisten. Underlig regel. Da kan man jo ikke eie foretak selv om det kommer penger inn, selv om man selv er for syk til å jobbe der. Anonymkode: 9a66d...f95 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo feil siden jeg likevel kan tjene penger med 100% ufør. Mens nå blir jeg fratatt det bare fordi jeg har en liten støttekontaktjobb jeg tok for å hjelpe noen. Nei jeg har ikke arbeidsevne forenelig med en ordinær jobb, står i vedtaket. Det er pga inntekten jeg fikk bare 95. Stusser jjo over det for jeg hadde 12 timer før men måtte gå ned pga helsen. Og sykdommen vil bare bli verre og da må jeg likevel gå opp til 100% etterhvert. Synes de kunne tenkt litt, siden dette ikke er en ordinær jobb. Da kunne jeg jo bare ha gått hjemme, fått 100% for så å begynne å jobbe rett etter uførevedtaket. Det er urimelig at de andre kan ha 100% og likevel jobbe i tillegg, nr jeg ikke har samme mulighet ja. Når det står at sykdommen kommer til å bli verre fra spesialisten. Underlig regel. Da kan man jo ikke eie foretak selv om det kommer penger inn, selv om man selv er for syk til å jobbe der. Anonymkode: 9a66d...f95 Er dette riktig? Mister du retten til å tjene de tilmålte 0,4G som ufør, når du ikke er 100% ufør?? Anonymkode: fb435...66d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette riktig? Mister du retten til å tjene de tilmålte 0,4G som ufør, når du ikke er 100% ufør?? Anonymkode: fb435...66d Nei. Disse kommer i tillegg. Deretter slår Individuell kompensasjonsgrad inn. Anonymkode: 39845...a44 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Disse kommer i tillegg. Deretter slår Individuell kompensasjonsgrad inn. Anonymkode: 39845...a44 Hvordan virker dette i praksis? Anonymkode: fb435...66d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 Man kan tjene rundt 39 000 i tillegg til trygden. Når dette beløpet er oversteget, slår kompensasjonsgrad inn. Dette er en grad man får individuell. For min del som eksempel, har jeg en kompensasjonsgrad på 69%. Det vil si at for hver 100kr jeg tjener, trekkes det 69kr. Før skatt. Resterende er det jeg «tjener». Anonymkode: 39845...a44 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 Hva med de med eget foretak der det kommer penger inn? Da får jo ikke de heller uføretrygd pga lønnsinntekter som kommer inn, tiltross for at de selv sitter hjemme og ikke gjør noe? Merkelig system synes nå jeg da. Da må jo folk si opp foretaket før de søker. Hadde jeg visst dette, hadde jeg sagt opp støttekontaktjobben. Søkt ufør, fått innvilget 100% , så¨begynt å jobbe igjen etter vedtaket. Nå skjønner jeg hvorfor legen skulle ha meg til å si opp støttekontaktjobben pga det kom til å gå ut over uføretrygden. Men jeg mitt stabeist gjorde ikke det og nå ser jeg jo konsekvensene av det Anonymkode: 9a66d...f95 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 Jeg tenkte jo selvsagt at en liten støttekontaktjobb ikke var en ordinær jobb, men kun oppdrag for kommunen og tenkte at jeg kom til å få 100 % likevel. Det mente arbeidsgiveren min også siden støttekontakt ikke er ordinær jobb. Rimelig sjokkert her begge to da vedtaket kom på 95% . Latterlig Anonymkode: 9a66d...f95
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med de med eget foretak der det kommer penger inn? Da får jo ikke de heller uføretrygd pga lønnsinntekter som kommer inn, tiltross for at de selv sitter hjemme og ikke gjør noe? Merkelig system synes nå jeg da. Da må jo folk si opp foretaket før de søker. Hadde jeg visst dette, hadde jeg sagt opp støttekontaktjobben. Søkt ufør, fått innvilget 100% , så¨begynt å jobbe igjen etter vedtaket. Nå skjønner jeg hvorfor legen skulle ha meg til å si opp støttekontaktjobben pga det kom til å gå ut over uføretrygden. Men jeg mitt stabeist gjorde ikke det og nå ser jeg jo konsekvensene av det Anonymkode: 9a66d...f95 Om en har eget foretak, altså et AS i denne sammenheng, kan en ta ut utbytte istedet for lønn. Utbyttet vil da ikke berøre uføretrygden på samme måte som lønn gjør det. En kan altså ha en milliard+ i inntekt og likevel beholde full trygd. Anonymkode: fb435...66d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om en har eget foretak, altså et AS i denne sammenheng, kan en ta ut utbytte istedet for lønn. Utbyttet vil da ikke berøre uføretrygden på samme måte som lønn gjør det. En kan altså ha en milliard+ i inntekt og likevel beholde full trygd. Anonymkode: fb435...66d Enda. Det er vel dette de nå vil til livs. Anonymkode: 39845...a44 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte jo selvsagt at en liten støttekontaktjobb ikke var en ordinær jobb, men kun oppdrag for kommunen og tenkte at jeg kom til å få 100 % likevel. Det mente arbeidsgiveren min også siden støttekontakt ikke er ordinær jobb. Rimelig sjokkert her begge to da vedtaket kom på 95% . Latterlig Anonymkode: 9a66d...f95 Hva utgjør disse 5% i kroner egentlig? Anonymkode: 39845...a44
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan tjene rundt 39 000 i tillegg til trygden. Når dette beløpet er oversteget, slår kompensasjonsgrad inn. Dette er en grad man får individuell. For min del som eksempel, har jeg en kompensasjonsgrad på 69%. Det vil si at for hver 100kr jeg tjener, trekkes det 69kr. Før skatt. Resterende er det jeg «tjener». Anonymkode: 39845...a44 Men skal de 39000 da holdes utenfor beløpet man kan tjene på de 5% man kan jobber? Eller er det man jobber i sin 5% stilling inkl i de 39000? Anonymkode: fb435...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå