Gå til innhold

labtekniker?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest mer utdanning...

Jeg funderer på å ta en liten utdanning i tilllegg til den jeg har, fordi jeg trolig ikke får fast jobb som det er (jfr tråden om kunstskole og Foxyladys kommentar - nesten... hehe).

Jeg lurer på å bli labtekniker eller noe liknende, fordi jeg er interessert i realfag, har en del laberfaring og tror jeg kunne trivdes.

Hvor lang er utdannelsen? Kan an ta den på deltid?

Hvordan er arbeidsmarkedet?

Lønning/lønnstrinn, særlig i forhold til ufaglært personale, som er det jeg må "ta til takke med" slik tingene er nå?

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvel

Jeg tror faktisk ikke det finnes noen utdanning som heter labtekniker... De som har den tittelen er gjerne noen som har en litt udefinerbar faglig bakgrunn, eller studenter. Det finnes en linje på videregående som heter kjemi- og prosessfag, og da blir du faglaborant. Men da må du altså gå tre år på vgs igjen, og det er kanskje ikke aktuelt, eller? Eventuelt kan du vel kanskje ta teknisk fagskole, men hvordan det fungerer vet jeg dessverre ikke så mye om. Aner ikke om det er noen spesielle krav du må oppfylle for å komme inn der, for eksempel. Trooor kanskje du må ha fagbrev i et eller annet først.

Hva slags laboratorier er det du kunne tenke deg å jobbe på, forresten? Som student er det ganske greit å få jobb på medisinske laboratorier i hvert fall, men det forutsetter naturligvis at du holder på med en utdannelse som er relatert til det de driver med på laben der... Selv om slikt ekstravaktarbeid som regel ikke krever de helt store fagkunnskapene, er de nok ikke så veldig interesserte i folk de ikke kan få "ordentlig" bruk for senere, dessverre.

Ellers er kjemi- eller bioingeniør alternativer som du kanskje burde vurdere? Da får du naturligvis tre relativt harde år på skole, men mange flere jobbmuligheter og sikkert også bedre lønn. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mer utdanning...

Takk for svar:) nei, det kan hende det ikke er en konkret utdanning, men det brukes etter hva jeg skjønner som yrkestittel. Kanskje det egentlig er noe av det samme som teknisk personale ved sånne institusjoner? Og da er det vel kanskje ikke så vvoldsomt betalt heller.

Jeg har noe realfagsbakgrunn(mest kjemi og en del lab på universitetsnivå), men ønsker ikke å ta mange (flere) års utdanning. Jeg ser at det av og til utlyses stillinger jeg kunne tenke meg å søke på innen feltet da; på sykehus, veterinærinstituttet, medisinske laboratorier o.l. Kunne tenke meg å jobbe innenfor noe som har med cellebiologi, bakterieprøver eller næringsmidler å gjøre. Men det er vel som du sier at de helst vil ha folk som holder på å utdanne seg innen feltet på høyere nivå:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Uansett så skader det ikke å prøve! På alle laboratoriene jeg har vært borti har det alltid vært noen få uten fagutdanning som har vært ansatt som "teknikere". Tviler på at slike stillinger utlyses, men generelt har de alltid behov for folk på medisinske laboratorier, så jeg vil anbefale deg å bare ringe litt rundt, rett og slett. :-)

Jeg jobber som assistent på et mikrobiologisk laboratorium selv, og synes det er kjempespennende, selv om mine arbeidsoppgaver sikkert kunne vært utført av en middels intelligent sjimpanse. :ler: (Altså, trenger ikke fagkunnskap.) Hadde jeg hatt heltidsstilling ville årslønnen vært på 214 000 tror jeg. Timelønnen er 110, med tillegg i helger og på helligdager. Det synes jeg faktisk ikke er så ille, til å være student og attpåtil i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...