AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hvis kattunger man gir bort eller selger får øremidd, skal man betale regninger hos veteinær da? Synes det høres rart ut. Hvis f eks to kattunger har øremidd av 5 kattunger. Har fått levert valp med øremidd før å da har jeg betalt det selv uten å lage drama og problemer. Så lurer på om hvordan det er med katter? Anonymkode: 93163...3ad
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Lurer du på om du skal betale for kur for ødemidd om du har fått en kattunge som har midd? Hadde klaget til eier som åpenbart har vært ansvarsløs. Det er jo sånt man ender opp med når man får kattunge fra uansvarlige og egoistiske mennesker som driter i dyrevelferd. Tipper den ikke er vaksinert heller, så du risikerer at kattungen får en dødelig sykdom og dør før den er året. Anonymkode: 8b2e6...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer du på om du skal betale for kur for ødemidd om du har fått en kattunge som har midd? Hadde klaget til eier som åpenbart har vært ansvarsløs. Det er jo sånt man ender opp med når man får kattunge fra uansvarlige og egoistiske mennesker som driter i dyrevelferd. Tipper den ikke er vaksinert heller, så du risikerer at kattungen får en dødelig sykdom og dør før den er året. Anonymkode: 8b2e6...fc1 Dør jo ikke av øremidd da😂 men det er vel det at om man putter en katte i narkose er det vel feil å forlange penger for det, når man kan fjerne øremidd hjemme? Anonymkode: 93163...3ad
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Øremidd er jo ikke verdens undergang. Her hadde kattungen bittelitt øremidd, men det var umulig for noen å forstå før jeg ba om at de sjekket fordi jeg syns hun hadde litt tegn på det, til og med dyrlegen syns det var imponerende at jeg mistenkte øremidd. Hun fikk en engangsbehandling hos dyrlegen å jeg tenkte ikke mer over saken. Anonymkode: 25be6...0b7 1
Kontormus Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Kattunger er ganske sikkert smittet av mor. Ikke så uvanlig blant katter som går ute. Uflaks, men med litt innsats kan en bli kvitt det når de ikke har hatt det så lenge. Ikke noe jeg ville laget støy av overfor den som har solgt dem 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Dør jo ikke av øremidd da😂 men det er vel det at om man putter en katte i narkose er det vel feil å forlange penger for det, når man kan fjerne øremidd hjemme? Anonymkode: 93163...3ad Nei, men de kan dø av sykdommer om de ikke vaksineres. Samt at å ha øremidd som klør er jævlig for katter. Det er ikke feil å forlange penger av plager et dyr har når de selges. De som eier burde merke og behandle plagen. Anonymkode: 8b2e6...fc1 1
Million Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Hadde jeg fått meg en kattunge med øremidd, hadde jeg sannsynligvis bare behandlet den og ikke gjort noen sak ut av det, bortsett fra å informere oppdretteren. Da kunne hun/han ha fått sjekket sine egne katter hjemme, som sannsynligvis er smittebærerne og selv har det. Men hadde katten vært gratis, hadde jeg ikke forlangt penger for midd-behandlingen. Hadde det derimot vært en rasekatt til 9000 kr, hadde jeg faktisk bedt oppdretter om å dekke det. Man tar ikke mange tusen kroner for et sykt dyr som koster penger å behandle. En oppdretter av hund som jeg kjenner til, solgte en valp med lus. Dette ble oppdaget rett etter at valpekjøperne kom hjem med valpen. Oppdretter kommenterte det ikke, utover å si at "Her er 500 kr, kjøp lusekur". Ikke et beklager en gang. Og oppdretteren hadde gården hjemme full av hunder... (har èn det, har alle det) 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 Det burde, i ærlighetens navn, vært pålagt å selge huskattunger på samme måte som seriøse oppdrettere selger rasekattunger. Nemlig med fersk veterinærattest, alle vaksiner frem til salgsdato, forsikring som overtas av ny eier, og med chip som registreres på den nye eieren. Øremidd har kattungene fått fra mor, og ubehandlet øremidd kan fort føre til kronisk ørebetennelse hos kattungen. Eventuell øremidd vil bli oppdaget av veterinær (ref. "fersk veterinærattest"ovenfor), og bli behandlet. Jeg ville aldri kjøpt en kattunge med påvist øremidd som selger var klar over, men hadde gitt F** i å behandle fordi "Kattungen skal jo selges alikevel" 😠 Anonymkode: 8906d...1c0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 En seriøs oppdretter vil ha kattungene på helsesjekk før de flytter og få godkjenning fra veterinær om at alt er i orden. Skulle det likevel vise seg å være noe med kattungene som burde vært oppdaget på helsesjekk så dekker de fleste oppdrettere utgiftene i forbindelse med dette. Det kommer jo litt an på hva det er snakk om da, selvsagt. Overtok et dyr en gang (ikke katt) som ikke var i god form da jeg fikk det, og da ba vi tidligere eier om å dele veterinærutgiften. Dette var en omplasseringssituasjon hvor tidligere eier ikke hadde peiling på dyrearten og jeg var ikke villig til å sende det tilbake av den grunn, men tok sjansen på at sykdommen ikke var farlig/smittsom. Viste seg at det mest sannsynlig bare var stress på grunn av flyttingen og alt som hadde foregått hos forrige eier, og at dyret var kvalm og litt uvel på grunn av det. Så det gikk fint den gangen! Hadde dyret vært smittebærer så hadde jeg krevd at forrige eier betalte alt, for det skulle vedkommende tross alt ha fortalt oss eller fått sjekka opp av vet før dyret kom til oss. Anonymkode: 950b3...619
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 På 6.11.2019 den 16.39, Million skrev: Hadde jeg fått meg en kattunge med øremidd, hadde jeg sannsynligvis bare behandlet den og ikke gjort noen sak ut av det, bortsett fra å informere oppdretteren. Da kunne hun/han ha fått sjekket sine egne katter hjemme, som sannsynligvis er smittebærerne og selv har det. Men hadde katten vært gratis, hadde jeg ikke forlangt penger for midd-behandlingen. Hadde det derimot vært en rasekatt til 9000 kr, hadde jeg faktisk bedt oppdretter om å dekke det. Man tar ikke mange tusen kroner for et sykt dyr som koster penger å behandle. Dette. Man får gjerne det man betaler for, og vil man har en billig/gratis kattunge risikerer man å få utøy på kjøpet. Min katt hadde øremidd da jeg fikk han, men han kosta 200 kroner, så den utgiften tok jeg. Jeg kjører alltid vaksine, chip og helsesjekk når jeg får rimelige kattunger fra privatpersoner, og regner dette med i budsjettet når jeg får meg katt, på lik linje med kastrering, når den blir stor/gammel nok. Utekatter kan jo få øremidd, mark osv når som helst i livet, så det må man ta høyde for. På 6.11.2019 den 14.57, AnonymBruker skrev: men det er vel det at om man putter en katte i narkose er det vel feil å forlange penger for det, når man kan fjerne øremidd hjemme? Anonymkode: 93163...3ad Hva da narkose? De gangene jeg har hat øremidd i flokken min har dyrlegen påvist, og gitt en behandling, og så får jeg resept på videre medisiner og øreskyll. Ikke noe behov for narkose. Anonymkode: e4d76...bff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå