AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Jeg har tre hunder. To voksne på 6 og 7 år og en valp unghund på 11 måneder. Det som er at valpen plager de to voksne hundene. Den river i pelsen, maser på lek, henger i ører, river i halen mm. De sier ifra til alle andre valper og unghunder men ikke valpen min da hun er en del av flokken. På turer i skogen er de løse og da må jeg gå med valpen i bånd siden ellers så holder de to voksne seg langt unna meg pga valpen. Valpen løper etter dem hele tiden men de sier aldri i fra. Jeg trodde at da jeg kjøpte valpen at de voksne på 6 og 7 år skulle si i fra til valpen. Jeg ser at de voksne hundene er lei av en plagsom valp men de sier ikke noe til den. De to voksne har alltid lekt helt siden jeg fikk dem 8 uker gamle og siden de er gjevn gamle med kun 1 år i mellom så har de lekt veldig bra. Nå har de begge slutta å leke. Det jeg vurderer nå er om jeg skal kjøpe en ny valp til sånn at den på 11 måneder kan leke med den og at de to voksne da skal få fred og fri. Men samtidig er jeg redd det da skal by på nye problemer eller nye ting som dukker opp. Nå er det mere slitsomt å skåne de voksne fra valpen enn selve valpeperioden. Hva hadde dere gjort? Hadde bare de voksne sagt i fra til valpen så hadde det ikke vært noe problem. Anonymkode: 38e2d...ab1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 De vil ikke si ifra, for de har ikke "lov". Valper har valpelisens, det vil si at voksne hunder vet man ikke skal "ta" en valp. Det vil si at valpen vil mase og mase og mase i evigheter, de vil føle seg plaget, men ikke kunne gjøre noe med det. Så det er din jobb å passe på at de voksne får fred. Det vil si at de fysisk må skilles. Ikke kjeft på noen, men sett opp noe som gjør at de voksne kan trekke seg unna. Da vi kjøpte valp skilte vi dem med barnegrind på tvers av stua. Vi satt på hver vår side av denne, slik at ingen følte seg tilsidesatt. Passet også på å gå egne turer og finne på egne ting med den voksne. Gi dem et sted der kun de har tilgang. Det kommer en dag da valpelisensen går ut, og de "får lov" til å ta valpen, men nå vil de ikke gjøre det. Følg også med på de voksnes signaler. De vil si mye uten at de "sier ifra". Google dempende signaler og sjekk hvor mye de faktisk ber valpen om å holde avstand. Men valpen vet at den har valpelisens og vil ikke slutte. Pass på de voksne og beskytt dem i denne perioden, så vil de nok få et godt forhold etter hvert, når de vet at de får pause. Tenk så slitsomt det har vært å leve med noen som ikke lar deg være i fred i 9 måneder! (Antar du fikk valpen da den var 8 uker). Ikke kjøp ny valp, det løser ingenting! Da vil de voksne få to gærninger å forholde seg til. Anonymkode: 07df7...b2f 4
Jodaneida Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 DU må regulerere valpen din. Det skal ikke være de andre hundenes jobb.. Jeg ville skilt dem av og aktivisert valpen mer. Det vil nok gå seg til når den blir eldre. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Jeg har gjort det sånn at valpen må i bånd om den er for plagsom mens vi går på skogstur. Mens de voksne kan løpe rundt fritt uten å ha en plagsom valp etter seg hele tiden. Har også ofte bare gått voksentur mens valpen trente på å være alene hjemme. Så de har fått fred. Jeg har også kompostgrinder i stua og skiller dem i perioder. Hva gjør dere andre med aldersforskjell på hundene? Dere som har tre eller flere hunder? Ikke skal en ha to valper samtidig heller så det må bli aldersforskjell. Anonymkode: 38e2d...ab1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Er det noe mer jeg kan gjøre? Anonymkode: 38e2d...ab1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #7 Skrevet 8. november 2019 Det høres ut som du er på rett vei, og også fint at du aktiverer dem hver for seg. Prøv å skille dem med en gang du ser at de voksne blir plaget - kompostgrinder er kjempebra! Som nevnt så vil ikke de voksne si ifra til valpen, så de kan få det ganske uutholdelig uten at de gjør noe med det. Du kan også prøve å aktivere valpen med feks gjemming av godbiter (og la de voksne oppleve det samme på motsatt side av grinda), siden snusing er veldig slitsomt for hodet. Evt noe å gnage på. Vår eldste er nå 6 og minstemann 2, så eldste var 4 da vi fikk valp. Vi gjorde mye som beskrevet over, skilte dem, aktiverte dem hver for seg, gikk separate turer, fysisk fjernet valpen når han ble innpåsliten, satt med hver vår hund osv. Vi fokuserte mye på at eldstemann skulle få rom rundt seg. Han liker fremdeles ikke å få den andre hunden innpå seg, og det blir mye lyd, men han sier sjelden ifra på andre måter enn det. Å sjekke de dempende signalene ofte og se om de voksne syns det er vanskelig kan hjelpe deg til å se når du må fysisk inn og gjøre noe. Anonymkode: 07df7...b2f 1
Howl Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 Jeg hadde ikke kjøpt en ny valp. Valpen din er i den mest plagsomme perioden i livet, og det er ditt ansvar å oppdra den, ikke hundene dine. La dem være løse hver for seg, for eks. ha de voksne løse mens du trener valpen i bånd og omvendt. Skill dem av inne, er valpen for pågående så ta den rolig vekk og plasser den et sted hvor den ikke kan nå de andre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå