Gå til innhold

Hvilke klær sender dere barna deres i bhg med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hva kler dere på barnehagebarna deres? Dattera mi har ikke gått i bhg før nå, og før det har jeg heller skiftet om vi skal ut osv.. 

Hun er snart 3 år og er et varmt barn. Har til nå bare tatt på henne joggebukse med fôr og genser, samt hun har både fleecesett og tykt ullsett i barnehagen som lett går over buksene/tykk tights, og igjen en god parkdress.

I barnehagen er det deilig og varmt. Tenker det blir for varmt med strømpebukse og bukse på utsiden inne...

Men så tenker jeg hun burde hatt stillongs under buksa?

Eller blir det tungvindt om de ansatte må dra av henne innebuksa for å ha ullbuksa på istedet utenfor stilongs når hun egentlig bare kunne hatt bukse og ullbukse utenpå (blir ikke klumpete, det er slimfit joggebukse)..? 

Jeg tenker jo mest på hva som blir praktisk, men vil ikke være hu mora som ikke kler på ungen nok 😂 

(vi bor i indre Østfold, så det er kaldt ute) 

Anonymkode: 191f0...b87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sender min gutt i bhg med joggebukse og genser(med t skjorte under). Har ull i felre varianter liggende i bhg og de skifter før de går ut. 

Bor på vestlandskysten vi da, så er mer at det er vått som er grunnen til at det er best med ull innerst.

Går jo også an å ha på bare ullundertøy inne. Dvs at du tar på ull innerst og en bukse utenpå og bare tar av buksa når dere kommer til bhg.

Anonymkode: a4a9a...967

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hva kler dere på barnehagebarna deres? Dattera mi har ikke gått i bhg før nå, og før det har jeg heller skiftet om vi skal ut osv.. 

Hun er snart 3 år og er et varmt barn. Har til nå bare tatt på henne joggebukse med fôr og genser, samt hun har både fleecesett og tykt ullsett i barnehagen som lett går over buksene/tykk tights, og igjen en god parkdress.

I barnehagen er det deilig og varmt. Tenker det blir for varmt med strømpebukse og bukse på utsiden inne...

Eller blir det tungvindt om de ansatte må dra av henne innebuksa for å ha ullbuksa på istedet utenfor stilongs når hun egentlig bare kunne hatt bukse og ullbukse utenpå (blir ikke klumpete, det er slimfit joggebukse)..? 

Jeg tenker jo mest på hva som blir praktisk, men vil ikke være hu mora som ikke kler på ungen nok 😂 

Ull er temperaturregulerende og tar i tillegg opp svette og fuktighet fra kroppen uten å virke kald. Bomull og syntetiske materialer har ikke de samme egenskapene. 

Her går det i ulltopp og ullstrømpebukser og gjerne ett skjørt i tillegg. 

Anonymkode: f64ef...1a2

• Liker 4
Skrevet

På sommern går det i joggedresser med strømpebukse eller ull under.  De er mye ute. Noen ganger bare ull og kjole over siden vesla på 3 er kjolefrelst og noen kamper velger jeg ikke å ta. 

Anonymkode: 85fb0...bb1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender min gutt i bhg med joggebukse og genser(med t skjorte under). Har ull i felre varianter liggende i bhg og de skifter før de går ut. 

Bor på vestlandskysten vi da, så er mer at det er vått som er grunnen til at det er best med ull innerst.

Går jo også an å ha på bare ullundertøy inne. Dvs at du tar på ull innerst og en bukse utenpå og bare tar av buksa når dere kommer til bhg.

Anonymkode: a4a9a...967

Dattera mi blir så kald og klam på føttene og hendene av ull, samtidig som hun får eksemflekker av det, tror kanskje hun trives best med bomull innerst, ellers hadde nok det vært en løsning😊

Har aldri tenkt på å la henne gå i ullundertøy eller kun strømpebukse og genser inne, tenker hun må ha kjole over eller lignende? Kanskje bare jeg som er sær her, men vi har aldri gjort slik hjemme heller😂 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ull er temperaturregulerende og tar i tillegg opp svette og fuktighet fra kroppen uten å virke kald. Bomull og syntetiske materialer har ikke de samme egenskapene. 

Her går det i ulltopp og ullstrømpebukser og gjerne ett skjørt i tillegg. 

Anonymkode: f64ef...1a2

Det er visst veldig bra, men hun reagerer på ull innerst, burde kanskje skrevet det i hi :) mye av problemet hadde nok vært løst. Jeg har tenkt at hun kan ha en bomullsgenser innerst, har med en ekstra genser hun kan ha utenpå inne og hun kan fint ha ullgenser iver om det blir kaldt? 

Skrevet

Når temperaturen er som nå (9 minus her i morges) bruker vi konsekvent ullbody og ullstrømpebukse/stillongs med joggebukse og ullgenser utenpå. Når de skal ut bytter de gjerne ut joggebuksa med ullbukse under dressen.

Når jeg henter går han som regel bare i body og strømpebukse, men det gjør jo ingenting. Barnehagen sender vel ikke barna ut med bare ett lag under dressen i nærmere 10 minus, så det blir jo uansett merarbeid for dem hvis du dropper å ha på strømpebukse. 

Anonymkode: e617e...572

• Liker 4
Skrevet

Vi har pleid å bruke genser og tynn bukse (type leggings) inne, men ha tykk og tynn ull liggende for å ha over. Jenta mi vil heller ikke ha ull rett mot huden. Jeg synes leggings ser litt mer påkledd ut enn strømpebukse, men det er jo en smakssak om det er noe å bry seg om.

Anonymkode: 8dc7f...3e7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dattera mi blir så kald og klam på føttene og hendene av ull, samtidig som hun får eksemflekker av det, tror kanskje hun trives best med bomull innerst, ellers hadde nok det vært en løsning😊

Har aldri tenkt på å la henne gå i ullundertøy eller kun strømpebukse og genser inne, tenker hun må ha kjole over eller lignende? Kanskje bare jeg som er sær her, men vi har aldri gjort slik hjemme heller😂 

Kanskje det synet endrer seg om du får to eller tre barn til. ;-)

Men det er mest praktisk om å ha for eksempel ull eller strømpebukse inne. Det blir fort tungvint for de ansatte om de skal ta av joggebukse, ta på strømpebukse og joggebukse igjen når de skal ut, for så å ta av joggebukse og strømpebukse og ta på joggebukse igjen når de kommer inn.

Noen har kjole på jentene, men så ofte at både jenter og gutter i barnehagen sprang rundt i stillongs/strømpebukse inne. Har sett barn gjøre det samme på skolen om de for eksempel har turdager, men skal møte til en time før avreise. Har selv blitt bedt inn på besøk i romjula til venner og har sittet der i ullstillongsen, i og med at jeg bare hadde termodress over i og med at det var 20 kalde grader den dagen. Får også ofte besøk og stillongskledde menn, i og med at det er ganske så vanlig å bruke under kjøreklærne når man kjører motorsykkel.

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker tolags ullundertøy. Klør ikke, varmt og mykt.

Anonymkode: 4e1f0...72f

Skrevet
12 minutter siden, Kontorotta skrev:

Kanskje det synet endrer seg om du får to eller tre barn til. 😉

Men det er mest praktisk om å ha for eksempel ull eller strømpebukse inne. Det blir fort tungvint for de ansatte om de skal ta av joggebukse, ta på strømpebukse og joggebukse igjen når de skal ut, for så å ta av joggebukse og strømpebukse og ta på joggebukse igjen når de kommer inn.

Noen har kjole på jentene, men så ofte at både jenter og gutter i barnehagen sprang rundt i stillongs/strømpebukse inne. Har sett barn gjøre det samme på skolen om de for eksempel har turdager, men skal møte til en time før avreise. Har selv blitt bedt inn på besøk i romjula til venner og har sittet der i ullstillongsen, i og med at jeg bare hadde termodress over i og med at det var 20 kalde grader den dagen. Får også ofte besøk og stillongskledde menn, i og med at det er ganske så vanlig å bruke under kjøreklærne når man kjører motorsykkel.

Tror ikke hun får mindre irritert hud jo flere barn jeg får altså 😛 det var nok ikke det du mente.. Altså, om joggebukse og tykk ullbukse ikke er nok under en varm parkdress er det kanskje for kaldt til å gå ut? Men kan jo bare ta på henne strømpebukse under altså😂

Men jeg er jo helt enig, vil jo at det skal bli så enkelt som mulig for de ansatte, og kle av og på masse greier blir for tungvindt, men å ta på ei ullbukse er vel ikke for mye å forlange..

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har pleid å bruke genser og tynn bukse (type leggings) inne, men ha tykk og tynn ull liggende for å ha over. Jenta mi vil heller ikke ha ull rett mot huden. Jeg synes leggings ser litt mer påkledd ut enn strømpebukse, men det er jo en smakssak om det er noe å bry seg om.

Anonymkode: 8dc7f...3e7

Det siste der er jeg helt enig i. Strømpebuksene er ofte litt gjennomsiktige oppe ved baken, ikke at noen bryr seg, men jeg synes det ser bedre ut med en tights/leggings :) de andre barna går også kledd i bukser, men jeg vet ikke hva de har under :)

ull går seriøst ikke, hun blir så irritert. Jeg hadde atopisk eksem da jeg var yngre, og hun har ikke et tror jeg, mer et par flekker som kommer om vinteren og reagerer som atopisk eksem ofte gjør.. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

På sommern går det i joggedresser med strømpebukse eller ull under.  De er mye ute. Noen ganger bare ull og kjole over siden vesla på 3 er kjolefrelst og noen kamper velger jeg ikke å ta. 

Anonymkode: 85fb0...bb1

Er det vanlig å ha ull/strømpebukse under klærne på en vanlig norsk sommerdag (18-20 plussgrader)? 

Ts: Jeg har tynt ullsett på mine, gjerne med et skjørt, kjole eller t-skjorte over. Skal de ut, tar de på fleece eller strikkeklær + vinterdress. 

Anonymkode: 2607b...6f5

• Liker 4
Skrevet

Nå er det ullbody/ullgenser og stilongs eller strømøpis inne i bhg. Når de skal ut er det på med vinterdress og vintersko med votter og lue. På vei til bhg har jeg ullbukse på utsiden.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke hun får mindre irritert hud jo flere barn jeg får altså 😛 det var nok ikke det du mente.. Altså, om joggebukse og tykk ullbukse ikke er nok under en varm parkdress er det kanskje for kaldt til å gå ut? Men kan jo bare ta på henne strømpebukse under altså😂

Men jeg er jo helt enig, vil jo at det skal bli så enkelt som mulig for de ansatte, og kle av og på masse greier blir for tungvindt, men å ta på ei ullbukse er vel ikke for mye å forlange..

Å ta på ei ullbukse utenfor joggebukse/tights, er ikke for mye å forlange. :-) Var mer tanken på at de skulle ta av strømpebuksa for at hun ikke skal bli for varm inne. Da er det nok større sjanse for at du vil oppleve å komme til barnehagen og se jentungen springe rundt i strømpebukse. :-)

Husker jeg ved det første barnet satte pris på fine klær i gaver. Artig med flotte kjoler og kule bukser. Da siste barnet kom, ble jeg strålende fornøyd når jeg fikk strømpebukser eller ullsett i gave. Var det barnet også valgte til daglig bruk. :-)

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Kontorotta skrev:

Å ta på ei ullbukse utenfor joggebukse/tights, er ikke for mye å forlange. 🙂 Var mer tanken på at de skulle ta av strømpebuksa for at hun ikke skal bli for varm inne. Da er det nok større sjanse for at du vil oppleve å komme til barnehagen og se jentungen springe rundt i strømpebukse. 🙂

Husker jeg ved det første barnet satte pris på fine klær i gaver. Artig med flotte kjoler og kule bukser. Da siste barnet kom, ble jeg strålende fornøyd når jeg fikk strømpebukser eller ullsett i gave. Var det barnet også valgte til daglig bruk. 🙂

Jeg er ganske fleksibel:) vi er i god dialog med bhg så regner med de sier ifra, og om det hadde skjedd, er det nok en god grunn :) jeg har spurt dem om hva som er praktisk og ikke, men de sier at alt er fint og flott, og de sier ifra hvis det er noe. 

Har prøvd å få På henne strømpebukse, og kun gå i det inne, så vi slipper å skifte så mye (når vi skal på tur f. Eks) men hun hater det, hun liker leggings osv, og elsker kjoler og bukser med lommer 😂

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske fleksibel:) vi er i god dialog med bhg så regner med de sier ifra, og om det hadde skjedd, er det nok en god grunn :) jeg har spurt dem om hva som er praktisk og ikke, men de sier at alt er fint og flott, og de sier ifra hvis det er noe. 

Har prøvd å få På henne strømpebukse, og kun gå i det inne, så vi slipper å skifte så mye (når vi skal på tur f. Eks) men hun hater det, hun liker leggings osv, og elsker kjoler og bukser med lommer 😂

Leggings går jo greit. Finnes en del i litt tykkere stoffer også. Men sånn sett er det ikke mye forskjell i varmen på en bomulls strømpebukse og leggings. :-) Og om de sier det er greit i barnehagen, så stemmer det nok. :-)

Skrevet

Her er det kun ullstrømpebukse og tynnullgenser i barnehagen fra oktober til mars. Kanskje en tynn ullbukse utenpå strømpisen på de kaldeste dagene da det kan bli litt gulvkaldt.

Anonymkode: 147d7...da5

• Liker 1
Skrevet

Inne går barna i kun ullundertøy, også tar vi på et lag med fleece eller ull under dressen når vi skal ut (om det er veldig kaldt). 

Anonymkode: 8c229...5c6

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Vanlige klær, ett lag. Bhg er ny, gulvvarme etc, veldig varmt inne. Kan ikke ha mer enn etr lagg inne. På vei dit tar vi på vinterdressen. Og hjem igjen. 10 min å gå. I bhg har hun fleece sett og ullsett inni vinterdressen når de er ute i stedet for ekstra under. Funker så fint.

jeg skjønte forresten ikke hvor varme de  vinterdressene er før jeg kjøpte en selv! Kjøpte stormberg son vinterdress for voksen og da trenger jeg aldri mer enn et tynt lag innerst inni den, evt litt ull om det er veldig kaldt ute. Sinnsykt god varme i de. Så her brukes vinterdressen til alt ute nå :) 

Anonymkode: d12f6...93c

• Liker 1
Skrevet

Har en varm og en kald gutt. 
Når det er under 10 grader har 3 åringen ullundertøy, med evt en T-skjorte og joggebukse utenpå. Slenger på en fleecejakke eller ullgenser over mår vi reiser til barnehagen. Så leker han inne i kun ull. Når de går ut har de på han tykkere ullgenser og bukse, og regndress eller vinterdress. 

Når det er under 3-5 grader har 5 åringen det samme som broren. Ellers har han vanlige klær om det er varmere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...