AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hei Jeg har nå ikke vært sykmeldt på noen år og husker ikke helt hvordan dette funker. Har ledt på nav men blir ikke sikker. Jeg har jobbet i en bedrift i 6 år og den ble konkurs i mars. Så fikk jeg ny jobb samme uka, men kun som vikar. Jobbet fullt fram til for 2 uker siden. Da ble det mindre jobb, men fortsatt litt. Jobber for kommunen som renholder. Sjefen og jeg skrev under på arb kontrakt i mars, så i april, så i september. Alyså korte varighet om gangen. Den siste var i september med varighet til 4oktober. Siden da har jeg ikke skrevet ubder noen nye, men jobbet fullt frem til uker siden, da ble det mindre timer. Jeg er likevel satt opp på vakt denne uken, men ikke neste, da det lages 1 uke om gangen. Jeg er nå sykmeldt siden igår 5.11-28.11 Har snakket med nav og de vet ikke om jeg har rett til sykepenger hos arbgiver, og sier jeg må snakke med dem, men hos nav har jeg rett på 2 dager. Har så snakket med arb giver og hun sier jeg ikke har rett på noen ting.at vikarer ikke har rett til noe. Men jeg har jo blitt satt opp på vakt denne uken, skulle tro jeg skulle få sykepenger for denne uken da? At hun ikke setter meg opp neste uke, skjønner jeg. Så, har arb giver rett? Anonymkode: 7dd7b...a75
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/tilkallingsvakter-og-sykelonn/ Denne har jeg lest, og iflg den så har jeg rett på sykepenger denne uken. Siden der lages vaktliste for 1 uke av gangen, så har de ikke laget for neste uke enda. Men iflg artikkelen så skulle jeg fått for den neste uken også, da jeg har jobbet alle uker siden mars, og om jeg ikke ble syk, så skulle jeg jo ha jobbet som normalt. Anonymkode: 7dd7b...a75
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Du har rett på sykepenger fra arbeidsgiver på det du er satt opp og etter det får du fra nav. Men du må sende inn intektsopplysninger Til Nav så de veit hva du tjener og dermed skal ha i sykepenger. Anonymkode: 57669...f93 1
newman01 Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Så du jobbet som fast ansatt i privat bedrift i seks år, så havnet du på korte midlertidige kontrakter i kommunen? Er det ikke det offentlige som ikke driver med sånt? Ihvertfall hvis man hører på Moxnes i Rødt og Lysbakken i SV. Og LO. Og AP... Godt du ikke jobber i det onde private markedet.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Åjooda, men leve må man, så man tar det man får. Men nå skal jeg føde om 3 mnd, og renholder på denne tiden med smerter, er utrolig vanskelig. Men får jeg ikke sykepenger så blir det verre. Anonymkode: 7dd7b...a75
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Du har rett på sykepenger fra arbeidsgiver på det du er satt opp og etter det får du fra nav. Men du må sende inn intektsopplysninger Til Nav så de veit hva du tjener og dermed skal ha i sykepenger. Anonymkode: 57669...f93 Inntektsopplysningen sendes nav det vil si at en bør snakke med lønnsavd på jobben og be de sende nav? Selv om i arbeidsgiverperioden ikke er avtalt vakter er de plikter til å betale det ? Anonymkode: ae234...f64
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Ok, etter mye diskusjon, skal arbeidsgiver betale for denne ukas vakter. Men ikke neste, da hun vet jeg er sykmeldt så setter hun meg ikke opp, dermed mister jeg neste uke. Hadde jeg ikke vært syk så hadde jeg blitt satt opp da og, men men... Men etter endt periode så har jeg ikke noen vakter. Hun setter meg ikke opp mer da hun ser jeg er høygravid og sykmeldt, bare så det er sagt. Men det jeg også lurer på er om jeg etter endt sykeperiode ikke blir frisk igjen. Og sykmeldes, men har ikke vakter. Vil jeg gå sykepenger av nav? Eller er det dagpenger jeg bør søke? Fordi, for å søke dagpenger, så er et av kriteriene at man skal bære arbeidsfør,og klar til å jobbe. Og hvis jeg ikke er det, så er vel sykmelding veien å gå? Og da blir jo nav som arbeidsgiver, eller? Anonymkode: 7dd7b...a75
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå