Gå til innhold

Folk på sentralbord som ikke kan norsk:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dette? Jeg har ringt tre kontorer pga diverse. I alle tilfellene må jeg spørre om ting tre ganger, ikke sikkert jeg får et svar. De som svarer der snakker gebrokkent og jeg er ikke en rasist men når de jobber i skranken på f.eks høyskolen så svarer de ja og nei på feil steder. Da må jeg spørre mener du ja eller nei? 

Slik er en av samtalene: Hei. Skulle gjerne ha visst klokkeslettet på når ditten og datten skjer. Ja svarer de da. Et øyeblikk. Så kommer de med et spørsmål som er totalt utenfor det jeg spurte om. 

Og da har jeg gjentatt meg selv og det er enda ikke riktig svar også sier de: et øyeblikk. Jeg prate med kollega også har de et tonefall som at jeg er den som er dum. 

De kan jo ikke sitte å være det første leddet man kommer til når man prater med en bedrift. Jeg bruker tre ganger så lang tid på å spørre om dette enn hvis vedkommende kunne norsk. :klaske: 

Anonymkode: d7b79...c27

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gjenta det du spør om i en litt annen ordlyden om noen ikke skjønner deg? Som totning i Sogn eller motsatt er det ikke alltid de skjønner en heller - men da gjentar man det man sier på en annen måte;

Hei, kan du si meg når undervisningen for anatomi starter? VS Når starter anatomiforelesningen ELLER Undervisning i Anatomi på Tirsdag starter klokka?? 

• Liker 1
Skrevet

Det er svært irriterende. Jeg satt på jobb, skulle ringe en statlig virksomhet, visste ikke hvem jeg skulle snakke med. Ikke bare var språket til hun som svarte telefonen dårlig, hun kunne ikke nok om etatens arbeidsoppgaver til å identifisere hvor hun skulle sette meg over. Hun informerte meg selv, dvs feilinformerte meg, om noe jeg visste ikke var riktig. Det nyttet ikke å si noe. Dette var etter en halvtimes telefon kø. 

Jeg måtte i ny halvtimes kø, kom til noen som snakket flytende norsk, ble satt over til riktig vedkommende i riktig avdeling. 

Spiller liksom ingen rolle om de greier jobben, bare virksomheten når kvote målene 

Anonymkode: af05a...14e

• Liker 1
Skrevet

Jobber på en offentlig tannklinikk, vi er uten resepsjon, og vi må ta tlf som kommer. Det er håpløst å nekte dem som ikke egentlig kan eller forstår norsk bra nok, å ta ta tlf. Men ja det er et problem

Anonymkode: 21b44...ae2

Skrevet

Sånn som sentralbordet på NAV, hvorfor i all verden setter de folk der som ikke er gode i norsk? 

Jeg har opplevd å ringe om et veldig enkelt spørsmål (kunne ikke sjekke selv da det gjalt barnet), og hun jeg fikk på tråden forsto ikke hva jeg sa. Og svarte i hytt og pine. 

Jeg måtte ringe opp igjen, og krysse fingrene for at jeg kom til noen som forsto hva jeg sa.

Har også opplevd å ha saksbehandler på NAV som ikke forsto norsk godt, og hvorpå det ble store misforståelser, fordi hen rett og slett ikke forsto hva jeg sa.

Anonymkode: 78ad5...22a

• Liker 2
Skrevet

Folk i telefonen som ikke kan godt norsk er generelt et helvete. Skriftlig eller ansikt til ansikt finner man alltids ut av ting, men over telefon er det av og til helt umulig å skjønne hva som er ment. 

Satt på kundeservice for en større bedrift en gang. Hissige utlendinger var seriøst det verste... Det kan godt hende sinnet var berettiget (drittfirma, heh) men når klagen bare ble støy og gebrokkent så er det håpløst å forstå. 

Anonymkode: c15c1...a96

• Liker 2
Gjest Elseby13
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Elseby13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...