AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Vi har 3 små barn. Alle gutter. Eldste har nå nylig fylt 5 år, og spørsmålet gjelder han. Jeg vet at barn er forskjellige, men så lurer jeg på om noen har barn som er lik som gutten vår. Jeg vil ikke kalle han usosial, siden han egentlig ikke er det. Men jeg vil kanskje si at han er mer forsiktig og tilbaketrukken enn andre barn. Han kan fint leke og herje med de barna han føler seg trygg på. Men samtidig så sliter han med å leke med en del barn i barnehagen nettopp pga sin personlighet. Han er en veldig snill og grei gutt. Alt for snill når jeg ser hvordan andre 5-åringer kan oppføre seg. Han har en sterk rettferdighetssans. Jeg har egentlig sett bare to barn som er så rettferdige. Det er gutten vår og så er det ei jente til i barnehagen.. Han kan selvsagt krangle med andre barn om de er uenige eller lignende, og ikke missforstå: jeg forsvarer ikke ungen min. Tvert imot. Men han vil f.eks aldri ta fra en leke om andre barn leker med den. Han venter til den blir ledig. Han er utrolig flink til å høre etter, selv om han kan protestere noen ganger. Han tar beskjedene vi foreldrene sier og gjør det han får beskjed om. Han er veldig forsiktig med de yngre søskene dine. Altså, de kan herje og leke sammen. nr 2 som er 2 år yngre en hann kan både ta fra han leker og ødelegge en lek for han. Da kan storebroen ta tilbake leken sin, kjefte litt på broren, men ALDR slå, dytte eller noe slikt. Og som kompensasjon finner han gjerne en annen leke til han. Jeg ser andre gutterpå 5 år som er mye "friere" hvis jeg kan si det slik. De kan ta fra andre leker, slå, krangle, uten å ha noe dårlig samvittighet. De kan si stygge ord til hverandre osv osv. Jeg har selv sett situasjoner i barnehagen der enkelte gutter utelukker andre. Nesten så det er på grensen til mobbing. Gutten min er ikke slik. Nå ønsker jeg ikke at gutten min skal bli helt sånn heller, men jeg tenker at det ville vært så mye enklere for han om han også bare ga litt slipp på ting, og at han også var litt "villere" eller "friere". Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette. Jeg føler at denne personligheten hans gjør at han sliter med å sosialisere seg med andre barn. Han er mer tilbaketrukken og forsiktig. I det siste har vi tatt initiativ med å invitere andre barn fra barnehagen hjem til oss, samtidig som at han går på besøk til andre. Håper dette vil hjelpe på og kanskje skape en tettere relasjon mellom barna. Er det noen som har lignende erfaringer? Del gjerne.. Anonymkode: acd51...150
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Hei, jeg vet ikke om det er så mye til hjelp, men jeg tror at slik jeg var, er ganske lik gutten din. Da jeg var liten var jeg ikke så veldig frempå, kom sjeldent i krangel fordi jeg enten gav meg lett eller ventet til noen andre var ferdig med leken osv.. I følge mamma var jeg ganske sjenert, og likte å observere andre. Jeg kunne være sta med lillesøsteren min, og bestemme litt osv, men var aldri slem, og har visst alltid vært en "lett person". En del henger igjen enda, jeg trives godt med å observere omgivelsene og være "passiv". Jeg liker teori fremfor praksis, hater gym for å si det slik.. Jeg er veldig introvert. Jeg tror dattera mi på snart 3 har en del som jeg hadde da jeg var liten. Hun observerer, er stille.. Helt til hun kommer hjem, men det gleder meg å se at hun er enda mer frempå med de barna hun kjenner godt. Jeg tror også det hadde vært lettere om alle var like frempå, fordi som stille og forsiktig blir man ofte ikke alltid sett, og man kan kanskje føle seg litt uviktig. Men samtidig så tror jeg at dette er personlige egenskaper som man også trives i. Jeg elsket jo å sitte å følge med på noe, fremfor å delta aktivt. Noen barn er bare slik, men da er det viktig at voksne rundt er obs på dette, og tar hensyn i form av man har variasjoner i aktiviteter og ikke tenker at det er noe galt med barnet.. Anonymkode: 9704f...2f2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Min sønn var i stor grad sånn som du beskriver. Han har klart seg helt utmerket, og har ikke falt ut sosialt. Gjennom oppveksten har han vært av den reserverte typen, men har samtidig ikke vært engstelig eller spesielt forsiktig, han har aldri hatt problemer med å si ifra eller si sin mening, verken til venner eller voksne (f.eks lærere). I følge lærere var han den som rolig ga beskjed til medelever om han så at noen behandlet andre på en ufin eller urettferdig måte, og hans ord ble da lyttet til. Han har alltid blitt karakterisert som moden for alderen. Han er i dag en trygg, reflektert og engasjert ung mann på 19 år. Anonymkode: 9b5ea...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå