AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hei, Lurer på om det er "normalt" og om flere som har barn som begynner å lære skriving tidlig? Jeg har en gutt som blir 5 år om ikke så lenge. Han har allerede kunnet skrive navnet sitt siden han var ca 4. I det siste så skriver han ned navnet sitt, navnet på broren, navnet på to søskenbarn som han leker med ofte, han skriver mamma, pappa, bestemor og bestefar. Og så har han også begynt å skrive navnet til enkelte figurer i forskjellige tegnefilmer. VI som foreldre har ikke jobbet med dette i det hele tatt. Da tenker jeg at det er noe han har lært i barnehagen? Men hvor "normalt" er det at de starter så tidlig? Så lurer jeg på om noen har tips til bøker eller kanskje noen spill/apper som kan lastes ned på netbrett der han kan lære å skrive mer, og lære mer om han ønsker. Anonymkode: d9e0c...b8a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Hvor skriver han da? Sønnen min kan skrive på PC, men ikke mer enn navnet sitt i håndskrift. (Også fem) tror ikke det er så vanskelig for barna å kjenne igjen bokstavene på et nettbrett. Det er verre med håndskrift. Anonymkode: 87914...a1e 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Helt vanlig. 😉 Anonymkode: ae212...578 14
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Mi er 4,5 og har skrivd navnet sitt i noen mnd nå, skriver brorens navn, mamma og pappa, og navnene på de fleste barna på hennes alder i bhg avdeling. Hun vil også lære å skrive andre ting, i dag tegnet hun en regnbue og ville skrive det, skrev på et ark for hun og hun skrev etter på arket med regnbuen. Vi har ikke pushet henne noe, men hun har vist interesse for det selv og ber oss om å lære henne det så da støttet vi hun i det. Hun er også veldig glad i å regne/ telle/ pluss og minus. vi kjøpe to oppgave hefter på bokhandelen, de er for barn fra 4-7 år og er med bokstaver og tall og oppgaver man skal gjøre med dette. Anonymkode: 1e1a9...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skriver han da? Sønnen min kan skrive på PC, men ikke mer enn navnet sitt i håndskrift. (Også fem) tror ikke det er så vanskelig for barna å kjenne igjen bokstavene på et nettbrett. Det er verre med håndskrift. Anonymkode: 87914...a1e Han skriver på ark. Ikke netbrett, PC eller noe sånt. Han skriver gjerne ned navn på det han tegner. Anonymkode: d9e0c...b8a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mi er 4,5 og har skrivd navnet sitt i noen mnd nå, skriver brorens navn, mamma og pappa, og navnene på de fleste barna på hennes alder i bhg avdeling. Hun vil også lære å skrive andre ting, i dag tegnet hun en regnbue og ville skrive det, skrev på et ark for hun og hun skrev etter på arket med regnbuen. Vi har ikke pushet henne noe, men hun har vist interesse for det selv og ber oss om å lære henne det så da støttet vi hun i det. Hun er også veldig glad i å regne/ telle/ pluss og minus. vi kjøpe to oppgave hefter på bokhandelen, de er for barn fra 4-7 år og er med bokstaver og tall og oppgaver man skal gjøre med dette. Anonymkode: 1e1a9...bcf Virker som at gutten vår er noe i de banene.. Jeg får kjøpe inn noen hefter og se hvordand et går. Har også hørt at det finnes mange spill som man kan ha på netbrett fpr å lære seg å skrive, telle, lese osv osv. men jeg ønsker at han først og fremst skal fortsette slik som nå og bruke håndskriften sin... Anonymkode: d9e0c...b8a 2
Gjest RødeFare Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Helt innenfor normalen. La gjerne ungene øve seg på skriving og lesing hvis de synes det er kjekt, men pass på at det er barnet - ikke dere foreldre - som initierer og er den som er drivkraften i dette.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 Det er helt normalt, ikke veldig tidlig. Anonymkode: defda...88b 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 Så flink han er oppfordre videre😄 Anonymkode: be69f...299 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 Det er helt normalt. Jeg kunne lese og skrive flytende lenge før jeg begynte på skolen. Anonymkode: fa792...830 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Lurer på om det er "normalt" og om flere som har barn som begynner å lære skriving tidlig? Jeg har en gutt som blir 5 år om ikke så lenge. Han har allerede kunnet skrive navnet sitt siden han var ca 4. I det siste så skriver han ned navnet sitt, navnet på broren, navnet på to søskenbarn som han leker med ofte, han skriver mamma, pappa, bestemor og bestefar. Og så har han også begynt å skrive navnet til enkelte figurer i forskjellige tegnefilmer. VI som foreldre har ikke jobbet med dette i det hele tatt. Da tenker jeg at det er noe han har lært i barnehagen? Men hvor "normalt" er det at de starter så tidlig? Så lurer jeg på om noen har tips til bøker eller kanskje noen spill/apper som kan lastes ned på netbrett der han kan lære å skrive mer, og lære mer om han ønsker. Anonymkode: d9e0c...b8a Min 5,5 åring lærte seg både å skrive og lese som 4 åring, nå leser han egne bøker og både store og små bokstaver. Litt spent på om det blir kjedelig for ham neste år når han begynner på skolen. Tror ikke 5 år er «veldig tidlig». Det er vel heller et gjennomsnitt: at en del begynner når de er fire (som min) og en del når de er 7. Da blir gjennomsnittet ca 5+ Anonymkode: 0577f...1da 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 Ps. Last ned Poio. Det koster 200, men leseferdighetene øker ca 100% på kort tid. Anonymkode: 0577f...1da 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ps. Last ned Poio. Det koster 200, men leseferdighetene øker ca 100% på kort tid. Anonymkode: 0577f...1da Skal prøve! Supert! Anonymkode: d9e0c...b8a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #14 Skrevet 6. november 2019 Det er jo litt søtt med foreldre som tror at barnet er spesielt tidlig ute med ting. Anonymkode: a53e2...8bf 21
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #15 Skrevet 6. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo litt søtt med foreldre som tror at barnet er spesielt tidlig ute med ting. Anonymkode: a53e2...8bf Det er enda søtere med folk som "dømmer" andre uten å vite en skit.. eller de som tror de vet alt Jeg spør jo her nettopp fordi jeg ikke vet.. ikke fordi jeg tror barnet mitt er tidlig ute med noe. Det eneste jeg kan basere meg på er min egen barndom. I min tid var det i allefakk ikke vanlig at 4-5 åringen lærte seg å skrive. Mulig det er slik idag. Anonymkode: d9e0c...b8a 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #16 Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er enda søtere med folk som "dømmer" andre uten å vite en skit.. eller de som tror de vet alt Jeg spør jo her nettopp fordi jeg ikke vet.. ikke fordi jeg tror barnet mitt er tidlig ute med noe. Det eneste jeg kan basere meg på er min egen barndom. I min tid var det i allefakk ikke vanlig at 4-5 åringen lærte seg å skrive. Mulig det er slik idag. Anonymkode: d9e0c...b8a Det var nok ikke helt uvanlig før heller, det ble bare ikke snakket så mye om. Både min mor (født 1940-tall) og min bror (født 1970-tall) kunne skrive da de var fire. Ikke jeg, da, jeg var sinken i familien 😁. Anonymkode: f528a...856 6
Måbarefåsiat... Skrevet 6. november 2019 #17 Skrevet 6. november 2019 Jeg skrev og leste to språk da jeg begynte på skolen. Anbefales ikke! De to-tre første årene på skolen var drittkjedelige og det er ikke kult å være skoletrøtt i enhetsskolen. Alle skoler/lærere er ikke like flinke til å gi enkelte elever større utfordringer, selv om det er lovfestet. 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #18 Skrevet 6. november 2019 Hvorfor er du så opptatt av om det er normalt eller ikke? Det spiller vel ingen rolle. Men så fint at barnet ditt har lært å skrive, det gjør skolestarten mye lettere. Jeg tenker at det ikke er nødvendig å gjøre så mye for å hjelpe barnet med videre skriving og lesing før skolestart med mindre han har lyst selv. Greit å ta det i hans tempo og la det være gøy og lekpreget, ellers risikerer du at han mister interessen og er lei allerede før han begynner på skolen. Det finnes aktivitetshefter i bokhandelen, og så kan appen bokstavkongen anbefales. Ellers velge lettleste bøker om tema han liker. Anonymkode: 193f0...a5b 2
Vera Vinge Skrevet 6. november 2019 #19 Skrevet 6. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min 5,5 åring lærte seg både å skrive og lese som 4 åring, nå leser han egne bøker og både store og små bokstaver. Litt spent på om det blir kjedelig for ham neste år når han begynner på skolen. Tror ikke 5 år er «veldig tidlig». Det er vel heller et gjennomsnitt: at en del begynner når de er fire (som min) og en del når de er 7. Da blir gjennomsnittet ca 5+ Anonymkode: 0577f...1da 5 år er ikke snittet for å kunne lese og skrive, nei. Jeg har et skolebarn, og blant nesten 50 barn på trinnet gikk det gjetord om de to barna som kunne lese flytende da de begynte på skolen. Mulig det var flere enn det som kunne lese ved skolestart, men i følge lærer var det ikke vanlig. Jeg har en 5-åring som har kunnet lese og skrive siden før han fylte 5, og barnehagen har sagt at det er tidlig. Så, en på 4,5 som leser og skriver vil jeg si er tidlig ute i løypa. Dog er det ikke noe jeg har vært opptatt av eller lagt opp til å dyrke videre, mer fulgt opp sønnen min sitt initiativ. Her har vi lest mye i aviser og reklamer under frokosten og den slags. Selv om barna mine ikke ser enormt mye skjerm, har det blitt veldig tydelig for meg at jeg ikke vil at de skal bruke mer tid på apper osv, selv om det er aldri så lærerikt. Det å leke og bruke kreativiteten sin er mye viktigere for min del, og selv om jeg ikke mener det å sitte med en app er skadelig, tenker jeg mer at det tar tid fra utelek, rollelek, legobygging eller noe annet. Kanskje fordi jeg har fått er skolebarn, tenker jeg enda mer på at barnehagetiden varer ikke evig, og syns det er herlig at de da bare kan gjøre akkurat det de har lyst til på fritiden (innen visse rammer, så klart), og at ting som ligner skolearbeid kommer tidsnok. Kanskje litt på siden det siste, er ikke ment som kritikk mot deg, ts, bare noen av mine tanker om temaet. 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #20 Skrevet 6. november 2019 26 minutter siden, Vera Vinge skrev: 5 år er ikke snittet for å kunne lese og skrive, nei. Jeg har et skolebarn, og blant nesten 50 barn på trinnet gikk det gjetord om de to barna som kunne lese flytende da de begynte på skolen. Mulig det var flere enn det som kunne lese ved skolestart, men i følge lærer var det ikke vanlig. Jeg har en 5-åring som har kunnet lese og skrive siden før han fylte 5, og barnehagen har sagt at det er tidlig. Så, en på 4,5 som leser og skriver vil jeg si er tidlig ute i løypa. Dog er det ikke noe jeg har vært opptatt av eller lagt opp til å dyrke videre, mer fulgt opp sønnen min sitt initiativ. Her har vi lest mye i aviser og reklamer under frokosten og den slags. Selv om barna mine ikke ser enormt mye skjerm, har det blitt veldig tydelig for meg at jeg ikke vil at de skal bruke mer tid på apper osv, selv om det er aldri så lærerikt. Det å leke og bruke kreativiteten sin er mye viktigere for min del, og selv om jeg ikke mener det å sitte med en app er skadelig, tenker jeg mer at det tar tid fra utelek, rollelek, legobygging eller noe annet. Kanskje fordi jeg har fått er skolebarn, tenker jeg enda mer på at barnehagetiden varer ikke evig, og syns det er herlig at de da bare kan gjøre akkurat det de har lyst til på fritiden (innen visse rammer, så klart), og at ting som ligner skolearbeid kommer tidsnok. Kanskje litt på siden det siste, er ikke ment som kritikk mot deg, ts, bare noen av mine tanker om temaet. Jeg skrev 5 pluss, aldså nærmere seks år. Så jo, det er nok på snittet. Anonymkode: 0577f...1da 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå