AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Da jeg vokste opp, sluttet de voksne med gaver til nevøer/nieser da de var 18 år. Vi har vel en «midt på treet» økonomi, men kjenner spesielt til jul, at det kan bli litt vanskelig. Har 24 personer å kjøpe til, og vi er fort ute med 10.000-15.000,- i gaver totalt sett, som er mye for oss. Jeg har prøvd å foreslå ovenfor søsken/svigerinner at vi kan kutte gaver til hverandres barn etter 18 år. (De eldste er nå 19,20,24 og 25.) Men dette er de totalt uenig i... Kona til min bror kjøper faktisk gaver til sine tre voksne nevøer, deres koner/kjærester og deres barn på sin side av familien. Jeg kjenner jeg blir litt svett hvis det er forventet at jeg skal kjøpe gaver til nevøer/nieser, deres kjærester og etterhvert deres barn i alle år fremover! Er det normalt??? (Mine egne barn er begge under 18 år, men jeg kommer til å si at tanter og onkler skal kutte ut gaver etter fylte 18.) Litt spent på å høre hvordan dere andre gjør dette her. Anonymkode: 54cfb...f1a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Til de er 18. Men om de har yngre søsken som får gave så blir det med en liten symbolsk gave til jul, type litt julegodter e.l. Jeg har bare bestemt det selv da, ikke spurt noen om det. Vet ikke om mine voksne nevøer fortsatt får gaver fra tanter og onkler på andre siden av familien. Bryr meg ikke om det heller. Jeg mener alle skal gjøre som de selv ønsker. Vet ellers at det noen steder er vanlig å stoppe ved konfirmasjonsalder. Anonymkode: cc627...b46 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Vi har kun en nevø som er noen år over 18, derfor synes jeg det er vanskelig å ekskludere han. Det er også han som er mest sammen med oss, og som også hjelper oss når vi trenger hjelp til f.eks bæring, kjøring osv. Ellers har vi nieser og nevøer som er 15, 13, 8, 4, 3, 2 og 1 år. Spredningen i alder er så stor, og når da han eldste som er over 18 er bror til en av de yngste synes ikke vi det er greit å ekskludere han Tenker dette kommer så veldig an på familiesammensettinger. Hadde han over 18 vært enebarn og en vi knapt så hadde jeg kanskje tenkt anderledes jeg og. Mine foreldre slutter når barna konfirmeres, men de har til gjengjeld 31 nieser og nevøer.(Ja jeg har kusiner og fettere som er yngre enn mine egne barn og dermed ikke er konfirmert enda) Anonymkode: 6c276...f63
Viktualia Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Jeg tenker det kommer an på hvor stor familie man har, og hvor mye kontakt man har. og ikke minst - som en over påpeker: hva man har lyst til. Gaver skal være en glede å både få og gi syns jeg. Jeg får (og gir tilbake) gaver fra min eneste gjenlevende onkel, og jeg er snart femti. Jeg har også en tante som jeg fikk gaver fra til jeg ble sånn ca 40, men hun har stor familie på sin side, og jeg var bare kjempeglad for at hun tenkte på meg så lenge. Det hadde vært fullt forståelig om hun hadde sluttet når jeg ble f.eks 18. Selv har jeg ikke barn, så jeg ser for meg at jeg "alltid" kommer til å gi gaver til mine nieser og nevøer, men de er heller ikke så mange. 1
Simmis Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Jeg og søsknene mine med familier får fortsatt gaver av våre tanter og onkler, og vi kommer til å kjøpe gaver til nevøer og nieser så lenge vi lever.
Mt3 Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 Har kuttet gaver til de over 18år, de får symbolsk gave som snop/En ting som passer de.( men kjøper ikke gave til 350kr eller mer bare fordi de må få gave) Syntes selv det var deilig å få bare julekort fra tanter og onkler etter fylte 18år,* begrenser seg hvor mye en klarer å komme på at en ønsker seg til sømmelig pris, *kipt å få masse såpe, parfyme og deo som en selv ikke liker lukten av, *Og det er heller ikke så gøy å pakke opp masse utstyr til hus og hjem når en ikke har flyttet for seg selv ennå, eller som ikke passer stilen en har valgt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Vi er så mange, så til jul kjøper vi kun til de vi feirer med. Mange av tantebarna mine kjøper jo feks til også hverandre, så de får mange gaver. Kan aldri huske jeg fikk gaver av tanter og onkler i oppveksten🤔 Kan huske den ene onkelen pleide å komme innom med en julekurv til hele familien, men ellers kan jeg ikke huske noe. Men vi fikk masse gaver uansett ( er mange søsken) Anonymkode: e97e4...8e0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg vokste opp, sluttet de voksne med gaver til nevøer/nieser da de var 18 år. Vi har vel en «midt på treet» økonomi, men kjenner spesielt til jul, at det kan bli litt vanskelig. Har 24 personer å kjøpe til, og vi er fort ute med 10.000-15.000,- i gaver totalt sett, som er mye for oss. Jeg har prøvd å foreslå ovenfor søsken/svigerinner at vi kan kutte gaver til hverandres barn etter 18 år. (De eldste er nå 19,20,24 og 25.) Men dette er de totalt uenig i... Kona til min bror kjøper faktisk gaver til sine tre voksne nevøer, deres koner/kjærester og deres barn på sin side av familien. Jeg kjenner jeg blir litt svett hvis det er forventet at jeg skal kjøpe gaver til nevøer/nieser, deres kjærester og etterhvert deres barn i alle år fremover! Er det normalt??? (Mine egne barn er begge under 18 år, men jeg kommer til å si at tanter og onkler skal kutte ut gaver etter fylte 18.) Litt spent på å høre hvordan dere andre gjør dette her. Anonymkode: 54cfb...f1a Hvorfor det? 25 stk * 300 kr (en relativ høy sum for et barn under 10) blir maks 7 500. Så det er 7 500 uten å spinke. Har du ikke råd til 7 500? Da kjøper du gaver til 100 kr/stk. Da blir det 2 500. Til alle barn som ikke lager en ønskeliste kan du feks gi en genser (eller en bok). Og så gir du en flaske vin til alle voksne som ikke ønsker seg noe. I vår familie gir vi som har kontakt med hverandre i "all evighet", men vi er da vettuge mennesker - når økonomien kniper får jeg en pakke kakao og et kort av søskenbarnet mitt. Og det er selvsagt en helt super gave. Nyttig, pen, omtenksom og ødelegger ingens økonomi. Anonymkode: 2717b...e51 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 Jeg kommer ikke å slutte å kjøpe til de. Anonymkode: 1e01d...570 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 I svigerfamilien min er det en drøss med barn, så vi har mange nieser og nevøer. Der har det alltid blitt praktisert at når en person er konfirmert, er det slutt på bursdagsgaver og julegaver fra tanter og onkler. Vi pleier likevel å sende med en liten julegave under treet, når småsøsknene får. Da blir det noe lite, mer symbolsk, skjerf, votter, snop el.l. Når alle barna i en familie er konfirmerte, tenkte jeg at vi skal slutte å kjøpe til hver enkelt, men kanskje heller ha en felles familiegave. Brettspill el.l. Anonymkode: 97af5...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 Jeg fikk gaver til jeg var omtrent 20 år av de fleste tanter og onkler, men noen begynte jeg selv som voksen å kjøpe små gaver til. De har jeg fortsatt å få gaver av i alle år. Hvorfor skal det være en enveis greie? Anonymkode: 74a43...de6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 Dette varierer jo veldig fra familie til familie. Man får gi det som det passer for en selv tenker jeg. I min familie slutter man å gi når de er konfirmert. I mannens familie får vi fremdeles julegave av ene tanta hans (hun har ikke så mange å gi til, og god økonomi). Nå når vi har fått barn får hun gaver fra noen av tantene/onklene våre. Det er absolutt ikke noe vi forventer, men det er jo hyggelig. Har av og til gitt en konfekteske eller hjemmelaget konfekt tilbake. Har full forståelse for de som ikke gir også, det kan jo bli veldig mange til slutt. Kommer nok selv til å gi til nivøene/niesene mine, for jeg kommer nok maks til å ha 4-5 stk totalt pga liten familie. Anonymkode: 402db...cef
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 Jeg hadde gitt bæng i hva familien syntes, her sluttet vi på 18 år. Min søster fortsatte å gi til mine da de var 18, men sluttet da hun skjønte at jeg ikke kom til å gi til hennes voksne barn. I min manns familie gir de gaver til de voksne for som han sier, det er kun 2 nevøer og de fortjener litt fra onkel. MEN da blir det somregel bare en 200 gr. sjokoladeplate og en 100 lapp eller gavekort på kino. Anonymkode: 218a8...f89 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #14 Skrevet 6. november 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Da jeg vokste opp, sluttet de voksne med gaver til nevøer/nieser da de var 18 år. Vi har vel en «midt på treet» økonomi, men kjenner spesielt til jul, at det kan bli litt vanskelig. Har 24 personer å kjøpe til, og vi er fort ute med 10.000-15.000,- i gaver totalt sett, som er mye for oss. Jeg har prøvd å foreslå ovenfor søsken/svigerinner at vi kan kutte gaver til hverandres barn etter 18 år. (De eldste er nå 19,20,24 og 25.) Men dette er de totalt uenig i... Kona til min bror kjøper faktisk gaver til sine tre voksne nevøer, deres koner/kjærester og deres barn på sin side av familien. Jeg kjenner jeg blir litt svett hvis det er forventet at jeg skal kjøpe gaver til nevøer/nieser, deres kjærester og etterhvert deres barn i alle år fremover! Er det normalt??? (Mine egne barn er begge under 18 år, men jeg kommer til å si at tanter og onkler skal kutte ut gaver etter fylte 18.) Litt spent på å høre hvordan dere andre gjør dette her. Anonymkode: 54cfb...f1a Jeg syns i utgangspunktet det er unødvendig å kjøpe gaver til voksne nieser/nevøer, og dersom man faktisk skal gi noe bør det hvertfall ikke være bare enda en "ting" man ikke har bruk for. Jeg er glad det ikke er så inmari mange som absolutt skal kjøpe gave til meg. Hos oss gir vi gaver til dem vi feirer jul sammen med og til nieser/nevøer som er barn. Dersom jeg kommer til å gi gave til nieser og nevøer når de blir voksne, så blir det kun i perioder de f.eks er fattige studenter, eller sparer til bolig eller dersom vi feirer jule sammen. Anonymkode: 3cb3e...fbc 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #15 Skrevet 6. november 2019 Når de konfirmeres. Dette har vært praktisert i familien i flere generasjoner. Anonymkode: 6b9a3...630 2
Perelandra Skrevet 6. november 2019 #16 Skrevet 6. november 2019 Mitt eldste tantebarn er i midten av 20-årene, og jeg gir fortsatt både julegaver og bursdagsgaver til dem. Har ikke barn selv, så jeg synes det er koselig å gi gaver til tantebarna. Tror ikke jeg kommer til å slutte med å gi gaver til dem. Det må i så fall være hvis tantebarna selv får barn, og jeg heller gir gaver til dem. Når jeg planlegger julegaveinnkjøp, har tantebarna første prioritet. Jeg synes det er viktigere å gi gaver til dem framfor de voksne i familien som har egen inntekt. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #17 Skrevet 6. november 2019 Vi slutter når de er 15 i vår familie. Etter at de er konfirmert. Anonymkode: a010f...d61 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #18 Skrevet 6. november 2019 Det har jeg aldri tenkt å slutte med. Storkoser meg med å kjøpe og gleder meg like mye hvert år over å se de åpne gavene. Anonymkode: 3dc18...229
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #19 Skrevet 6. november 2019 Jeg er 26 og får fremdeles gaver av mine to tanter. Vi har et nært forhold og ganske liten familie, så jeg tror ikke vi kommer til å slutte med det første. Jeg kan heller ikke se at jeg kommer til å slutte å gi til nieser og nevøer på min side av familien så fort de blir 15 eller 18. Mannens familie derimot er ikke vant med at onkler og tanter gir til voksne nieser og nevøer, så på den siden blir det kanskje naturlig å slutte ved 18 år (eller når de flytter hjemmefra og slutter å invitere til bursdag e.l.). Anonymkode: e6194...e6f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #20 Skrevet 6. november 2019 Gir gaver, men ikke dyre. Feks en vinflaske eller noe sjokolade. Kun ting jeg vet faller i smak, ikke pynt eller parfyme feks. Maks en hundrelapp. Hadde jeg hatt ca null kontakt Hadde jeg droppet det. Anonymkode: 2f124...da0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå