Gå til innhold

"Tvinge" barn til å kle nok på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen står opp med skolebarna på 6 og 8 hver morgen siden jeg er oppe.om natta med baby. Traff på seksåringen før hun gikk på kjøkkenet i morges, da spurte jeg om hun hadde stilongs eller strømpebukse på fikk jeg til svar at det var fleece i buksa. Det vil altså si at den ikke er tynn som en tights, men bare som en vanlig bukse. 

Tar dette opp med mannen at det er kaldt ute nå og barna må kle skikkelig på seg. Åtteåringen er kald av seg og kler skikkelig på seg, men seksåringen kjemper alltid med nebb og klør på denne årstiden mot å kle skikkelig på seg og kan fint gå ut i kun genser uten t-skjorte og tynn bukse. Får beskjed av mannen at han gidder ikke å detaljstyre hva barna kler på seg. Han tvinger dem vertfall ikke tim noe. Det er frost om natta her for tiden, det er vinter og kaldt! Han mener jeg er for nøye på det og at man blir jo ikke syk av å være litt kald. 

Her en dag ville jenta ut på sykkeltur i kun singlet og tynn fleecejakke, han mente det var helt greit siden hun hadde jakke på. Jeg tvang henne til å ha genser under og ja, hun ble sur, men det varte fem minutter. 

Er det virkelig jeg som er den urimelige her? 

Anonymkode: 3ec34...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For enkelthetens skyld så har vi hatt denne regelen: Alltid stillongs/strømpebukse under mellom høstferie og påskeferie. Dvs vi sliter litt når det er veldig tidlig eller veldig sen påske, men det gjør ting så mye enklere ellers. At det ikke blir en diskusjon om været. 

Men, vi har denne regelen på skole og barnehage. Å dra ut på sykkeltur i nærheten av hjemmet er en av de tingene hvor de fint kan få erfare selv at det blir for kaldt. Når de fryser så vil de jo inn igjen. Litt verre på skolen hvor de må være i x antall timer til før de kan kle på seg mer. 

Uansett kan slike regler lages enkelt, feks. alltid langermet under jakke mellom høstferie og påskeferie, i tillegg til stillongs. Innfør faste regler som er enkle å forstå for barna, så kan man enkelt spørre "har du langermet under?" om barnet svarer nei, så er det ganske enkelt å si at da må de bytte, det er regelen. Å henvise til en fast "regel" er noe av det som gjør ting enklere her i huset ihvertfall 😛 

Anonymkode: ed29d...c10

• Liker 9
Skrevet

Og ps: For de som er varme av seg så er det viktig å lage en regel som også passer de. Jeg går alltid kun i stillongs vintertid, tar på utebukse når jeg skal ut, men altså bare ett lag innendørs. 

Anonymkode: ed29d...c10

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et barn som er frysepinne og selv vil ha på nok klær. Så en varm fyr som ikke vil. Men han er ikke så varm at en langermet tshirt er nok under jakken nå i -5 grader. Derfor bestemmer jeg at han skal ha på riktige klær og presiserer viktigheten av at han tar på riktige klær på skolen. På skolen gjør de jo som de vil. 

Anonymkode: ef765...ee2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt som din mann. Stillongs er ikke den kampen jeg tar. Hvis ungen (tenåringen) kommer hjem og er kald, varmer vi ham opp og lager kakao, og neste morgen er det det samme. Hvis han vil fryse, får han lov til det. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er nok mer som din mann, så lenge barna ikke er syke. Det er ikke farlig å fryse hvis man er frisk. Jeg pleier heller å ta på ullbukse eller genser utenpå de vanlige klærne når vi skal ut hvis det virker kaldt. 

Treåringen pleier å be om varmere klær rimelig kjapt hvis han er altfor tynt kledd ute. Jeg gidder ikke krangle, han tar til fornuft. 

Mannen min er mer som deg, og han og treåringen krangler masse om klær. 

Skrevet
6 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg er litt som din mann. Stillongs er ikke den kampen jeg tar. Hvis ungen (tenåringen) kommer hjem og er kald, varmer vi ham opp og lager kakao, og neste morgen er det det samme. Hvis han vil fryse, får han lov til det. 

Enig. Hva er det verste som kan skje? 

Anonymkode: 8173c...2d9

• Liker 5
Skrevet

Synes forøvrig ikke du nødvendigvis er urimelig, men la det være rom for at du og far er ulike. 

Skrevet

Sørg for å ha varme klær i hylla på skolen. Der vil lærerene bestemme hva de skal ha på seg i friminuttene og da er det lettere. 

Jobber i barnehage. Foreldre sliter ofte med at barn ikke vil kle på seg. Dette er null problem i barnehagen da vi bestemmer. 

Velg dine kamper 

Anonymkode: 276cf...c6c

• Liker 5
Skrevet

De har vel en garderobe/knagg på skolen der dere kan henge inn en termodress/jakke og bukse så kan de ta på den om de blir kalde.

Er selv frostpinne og går aldri ut uten ullundertøy fra senhøst til tidlig vår, mens barna gjerne går i kun bukse, t-skjorte og genser, av og til med jakke over. Så bruker å henge inn en vinterdress/bukse de kan ta på om de blir kalde.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også nøye påta de skal ha på nok klær. Jeg er selv i et yrke hvor jeg er mye ute, og blir jeg gjennomkald så tar det lang tid før jeg er meg selv igjen. Nå går ikke mine på Sfo lenger og friminuttene på skolen er korte, så da er jeg ikke like streng. Da de var 6 og 8 var jeg nøye på det. Jeg tror også at det å kle seg godt gjør at det er større sannsynlighet for å trives ute, noe som jeg synes er viktig. 

Anonymkode: 7eecc...9f2

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med deg. En 6-åring vet ikke sitt eget beste og trenger veiledning i forhold til vær og vind. Jeg hadde stått på mitt og fått på ungen mer klær.

Anonymkode: 15419...587

• Liker 5
Skrevet

Slike kamper gidder jeg ikke å ta lenger. I dag er det et par minusgrader og 11-åringen gikk til skolen med ankelsokker og joggesko. Jeg fryser bare ved tanken, men har holdt på i mange år og det er jeg ferdig med. Er litt strengere med seksåringen men hun går stort sett i det hun vil også. Putter lue og en ekstra genser i sekken så hun kan kle på seg etterhvert. Og det gjør hun ofte. 

Eneste gangene det kun er jeg som bestemmer er når vi skal på ordentlig tur. Altså i fjellet og skogen. Da er det ingen bønn. 

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sørg for å ha varme klær i hylla på skolen. Der vil lærerene bestemme hva de skal ha på seg i friminuttene

Læreren legger seg ikke borti det før barna eventuelt er helt på jordet kledd.

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der vil lærerene bestemme hva de skal ha på seg i friminuttene og da er det lettere.

Det tror jeg neppe. Kanskje lærerne uttaler seg for førsteklassinger, men det er ingen lærere i fjerdeklasse som bestemmer hva ungene skal kle på seg.

Jeg er forøvrig enig med TS sin mann. Min nå 9-åring har hatt sterke meninger om dette siden han var veldig liten. Å alltid ha stilongs bare fordi det er mellom høstferie og påskeferie høres helt absurd ut. Temperaturen kan jo variere med 20 grader. Mulig det funker for å få ungene til å kle på seg bare fordi mamma vil, men det funker IKKE til å lære ungene å kle seg etter vær og forhold.

Anonymkode: ecbbb...fcd

• Liker 8
Skrevet

Jeg sørger for at åtteåringen har nok klær tilgjengelig, så får hun finne ut av det selv. Hun kler på seg når hun kjenner at det blir for kaldt. Dvs at i garderoben på skolen er det både longs, genser, tjukklabber, mellomlag, tynn og tykk lue, tynne og tykke votter i tillegg til et skift og vinterdress/regntøy. 

Slik har vi gjort det siden skolestart, og lærere/assistenter har hele veien rapportert at når hun ikke tar imot deres råd om å kle seg bedre, ender hun som regel med å gå inn og finne fram mer klær når hun får kjenne selv.

Anonymkode: cf280...f67

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Bortsett fra punktet om å varme ham opp og lage kakao er vi på linje her. Har de vært dumme nok til å bli kalde kan de klare å varme seg opp også.

Mens de gikk i barneskolen bestemte jeg for dem. 

• Liker 2
Skrevet

Er seksåringen mye syk? Fryser hun?

Jeg avsluttet kleskampen et stykke ut i første klasse. I stedet for å si at han måtte ha på seg ditt eller datt, sa jeg han kunne gå ut og kjenne, og bestemme selv. Da kampen forsvant, tok det ikke lang tid før han begynte å velge riktig så snusfornuftig av seg selv.

I mellomtiden kan du sende med votter og ekstralag i sekken og ha på plassen på skolen, som et tilbud du ikke legger deg opp i om hun benytter seg av.

For min seksåring ble i alle fall fokus flyttet over fra å protestere på å bli bestemt over, til å velge komfort for seg selv. Med mindre du er rimelig sikker på at valgene hennes gjør henne syk, ville jeg forsøkt å la henne erfare selv uten noen «hva var det jeg sa» i bakgrunnen. 

• Liker 3
Skrevet

Min bror sier alltid: nå fryser mamma så da må barna kle på seg.

Anonymkode: 4b6b2...3ed

• Liker 1
Skrevet

Noen kamper tar jeg og andre ikke. Nekter seksåringen og 9 åringen å ta på seg varmere klær så får de beskjed om at vil fryse, men må finne det ut selv. Noen dager innrømmer de at det er kaldt og andre ikke. Jeg legger ekstra klær på skolen til minste så hu kan kle på seg hvis hu fryser. Har hatt en dag der minste absolutt skulle gå i teskjorte når det var 1 minus. Lagde vel drama om det i en hel time på morran. Jeg pakket ned genser og jakke. Hu gikk ut satte seg i bilen. Selv om hu hakka tenner så nektet hu å ta på klær. Når dagen var over så måtte hun innrømme at jo det hadde hvert kaldt på morran. 

Anonymkode: 63f9c...0db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...